Goedenmiddag. Ik ga 13 mei trouwen en direct daarna 2 weken op huwelijksreis. Nu ben ik precies 20 weken zwanger in de eerste week van die vakantie. Volgens mijn verloskundige is het beter om de 20 weken echo dan na de vakantie te doen dan ervoor. Oftewel met 22 weken zwangerschap. Alleen toen ik belde om een afspraak te maken voor de echo, reageerde diegene alsof dit zeer ongebruikelijk was en ging speciaal noteren dat de verloskundige had gezegd dat het goed was i.v.m. vakantie. Nu maak ik me toch een beetje ongerust of dit wel goed ga komen. Stel je voor dat ik toch een beetje verder ben dan gedacht; dan kunnen ze dadelijk de echo niet meer goed beoordelen! Of in geval van ernstige afwijkingen, kan de zwangerschap niet meer afgebroken worden vanwege de 24 weken grens die dan wel heel dichtbij is. (Op het laatste, zei mijn vlk dat men dan zou zorgen dat alles dan met spoed in werking gezet zou worden.) Wat vindt u ervan?
hoi Bij 22 weken kun je alles nog prima zien, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Het enige wat belangrijk is, is dat als je inderdaad de zwangerschap af zou willen laten breken bij een ernstige afwijking, je aan de late kant bent. In dat geval zou ik toch al liever bij 18 of 19 weken de echo doen, dan heb je in elk geval tijd genoeg. Je verloskundige kan wel beloven dat ze het traject snel in werking zal zetten, maar ze moet dat wel waar kunnen maken. Ik weet niet hoe het zit met de regionale afspraken bij jullie. Als dat goed zit zou het wel kunnen. Maar het ziekenhuis moet dan dus wel meewerken. Vraag het anders nog een keer na bij je verloskundige en als het je niet lekker zit bel je echobureau nog eens en leg je de situatie uit. Mirjam