en nu? vruchtwaterpunctie of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Amfy, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    oke wat zouden jullie doen??

    ik heb vandaag de guo gehad die was goed. geen afwijkingen gevonden. maar omdat ik dus wel een afwijking hebt aan de navelstreng heb ik recht op de vruchtwaterpunctie.

    maar ik weet het echt niet.

    er zijn geen uiterlijke kenmerken voor down ofzo gevonden.

    dus het (ja het want het liet weer niet zien wat het is) is helemaal gezond op de chromosoom afwijkingen na die kun je niet zien op een echo.

    ik weet echo niet meer wat ik wil.

    wat zouden jullie doen? en waarom?
     
  2. Cis86

    Cis86 Lid

    22 jul 2010
    7
    0
    0
    Ik zou doen waar jij je het beste bij voelt! Als jij nu na de GUO verder gerustgesteld bent, zou ik niet een vruchtwaterpunctie laten doen alleen omdat je er bijvoorbeeld recht op zou hebben.. Twee vaten in de navelstreng komt best vaak voor en in verreweg de meeste gevallen is het onschuldig. Vooral als de nieren op de echo goed zijn bevonden. Waarschijnlijk willen ze je nog een keer rond 30 weken gaan zien voor een groeiecho.

    Maar nogmaals, volg je eigen gevoel!

    Gr.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Zou je de zwangerschap eventueel willen beeindigen mocht er iets uitkomen?
    Als het antwoord daarop al nee is, dan zou ik als ik jou was het risico van een vruchtwaterpunctie niet nemen.
    En zou je volledig gerustgesteld zijn mochten er geen afwijkingen naar voren komen bij de vruchtwaterpunctie?
     
  4. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    weg halen nee (mist het natuurlijk ernstig zou zijn maar dan had je ook uiterlijke ken merken gehad)

    gerust gesteld wel. maarja is het een zekerheid? nee want er kan nog zoveel gebeuren.

    ik wete het echt niet ben echt een twijfel kont.
     
  5. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    nee zou het niet doen. 99 van de 100x is er echt niks aan de hand met 2 bloedvaten meid. vruchwaterpunctie is ook weer een risico. misschien zelfs wel groter. probeer maar es lekker te gaan genieten. komt goed sgatje!! je weet van mij metdie softmarker op het hartje. heb er een paar dagen over getobt en toen besloten het lekker naast me neer te leggen. anders maak je je eigen zo gek als een juin!;) meid die beeb van jou is kerngezond! :) believe me;)
     
  6. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ja schat dat dat weet ik ook maar ben echt gestoord aant worden hahaha.

    ik had het er net ook over. de down dingen worden uit gesloten maar niet de ziektes en dergelijke.de collega van vriend heeft 2 kindjes met een stollings ziekte die moeten bij iedere val gelijk door naar het ziekenhuis voor een infuus en een nachtje blijven.
    en dat weet je ook niet van te voren.

    ik ga denk ik nu toch maar eens genieten zit al een week in de stress!(en dan loopt je binnen kat vanacht ook in eens weg nog meer stress)

    hoe ist bij jou?lekker gewend in je nieuwe huisje?
     
  7. Loki09

    Loki09 VIP lid

    2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Als je niet de intensie hebt om de zwangerschap te beindigen als er down uit zou komen, zou ik geen vruchtwaterpunctie laten doen. Er zit toch weer een extra stukje risico aan en dat zou ik niet gokken.
    Liever zou ik wat meer in de gaten gehouden worden qua groei, hier kun je misschien zelf nog iets aan doen namelijk als de kleine wata achter loopt (rust houden). Maar wellicht gaat dat al gebeuren :). Fijn iig dat er verder helemaal niets afwijkends uit de GUO kwam, een hele geruststelling, toch!
     
  8. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ja dat zeker!

    kleine lag goed op de maat. de benen waren zelfs een weekje voor
     
  9. angiebaby

    angiebaby Fanatiek lid

    12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    heey meis het is ten eerste heel goed nieuws dat alles er op t eerste gezicht goed uit ziet bij t kindje dat zegt al heel wat.

    wij zouden nooit een vruchtwater punctie laten doen want we zijn veelste bang dat het daardoor alsnog mis gaat en dan heb je altijd spijt dat je t hebt laten doen.

    als het kindje geen menswaardig bestaan had kunnen hebben hadden ze nu ookal heel veel verkeerde dingen moeten vinden.

    9 van de 10 kinderen die met 2 navelvaten worden geboren zijn super gezond.

    (ben kraamverzorgster en maak natuurlijk ook genoeg mee)

    sterkte meis
     
  10. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    snap donders goed hoe druk je je kan maken hoor en hoe gek. maar probeer wat afleiding te zoek joh. ;) :)en wat kut van je kat dan ook weer. dan kom alles tegelijk he:( ja zit redelijk op orde voor zover het kan. beeb kan op zich komen. ze heeft kleren, luiers, voeding en een bed. maar blijf tot het laastst toch weer klooien en wassen uiteraard. vanavond en morgen nog een wasje en dan is alles wel schoon. oja bed moet nog wel omhoog:) maar heel de week nog bezig geweest om het oude huis leeg te halen en goed op te leveren enzo. en ja je kan je eigen niet in drieen hakken toch;) ach ik hou beeb nog effe binnen. vind het nu veel te lekker weer om te bevallen:p succes met alles hoor lieverd
     
  11. BAS1759

    BAS1759 Fanatiek lid

    23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    He Amfy ik schrok ook heel erg toen ze over down enz hadden. Maar de gyn mocht me geen raad geven en hebben ook gevraagd of we een vruchtwaterpunctie wilde, maar dat wilde ik niet. Ik heb er ook nog steeds geen spijt van de kans dat er wat uitkomt is kleiner dan het risico van een vruchtwaterpunctie was mijn conclusie en ik wilde niet het leven van mijn kindje riskeren.
    Hoop dat je er wat aan hebt succes met je keus.

    xxx Joyce
     
  12. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Verplaatst naar onderzoeken en echo's.
    Elmo
     
  13. mjs

    mjs Fanatiek lid

    14 mei 2009
    2.128
    1
    0
    Dat je uiterlijke kenmerken zou zien is niet altijd waar onze zoon was volgens alle echo,'s nekplooimetingen , en de groeiecho helemaal perfect maar het tegendeel was absoluut waar , mees* was heel ziek .
    Ik ben het met de eerdere opmerking eens dat voordat je een punctie laat doen ook moet weten wat jullie doen bij een ,foute, uitslag , anders zou ik ook absoluut geen punctie doen . Wij krijgen een punctie over drie weken en ook hier zit natuurlijk een risico op een miskraam aan van 0.3 procent .

    Denk goed na , een punctie als ze niet weten waar ze naar zoeken en echo,'s zijn niet altijd een garantie , vertrouw op je kindje en succes met je keuze .

    Liefs Edith
    Mama van mees*
     
  14. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    hoi edith bedankt voor je verhaal.

    wat had mees* precies?

    ik wilde even op zijn site kijken maar ik kon er niet op ivm wachtwoord.
     
  15. meike1

    meike1 Actief lid

    27 okt 2010
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het niet doen.

    Het feit dat de guo goed is verlopen, is natuurlijk al hartstikke goed nieuws. En wat een aantal anderen ook al zeggen, de overgrote meerderheid van kinderen met 2 vaten is gewoon kerngezond. Dus zou niet nog de stress op me nemen van een vruchtwaterpunctie. Volgens mij is het gewoon standaardprocedure dat ze je deze moeten aanbieden.

    Zou het laten gaan, en verder lekker genieten van je zwangerschap. Ik ben nu bijna uitgerekend, en alles loopt tot op heden goed. 3 goede echo's, gemiddelde groei enz....maar toch, dit garandeert mij allemaal niet dat ik straks van een gezond kindje beval en dat het allemaal goed gaat....wat ik alleen wil zeggen, garantie en zekerheid heb je met dit soort dingen nooit. Heb ik niet, heb jij niet, heeft niemad, Ga dus uit van het positieve en geniet ervan!
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ja daar heb je ook een punt niemand weet zeker of het gezond is zelfs na een punctie weet je het niet
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik zou het zelf ook niet doen. Het risico van een punctie is mij te groot, (ik meende echt nog wel wat hoger dan die 0,3%).
    En meestal is er juist niet zoveel aan de hand bij dit soort situaties.

    Verder: hoe meer je weet, hoe minder je kunt genieten van je zwangerschap. Als er straks wel iets is, en je hebt ook nog eens je hele zwangerschap in de rats gezeten daarover, heb je helemaal nergens van kunnen genieten!
    Zolang het niet gaat om dingen die voor de geboorte al behandeling nodig hebben, (blijkbaar niet, anders waren die al wel geconstateerd) of die behandeling direct na de geboorte vereisen, zou ik het laten en ga je het na de geboorte wel merken...
    Nu gewoon gaan genieten van jullie tweede kindje!
    (En misschien iets gaan doen met de boodschap van jullie kindje zelf; stop met kijken wat ik ben en ga gewoon genieten van mij... ik wil nog niet al mijn geheimpjes prijsgeven! ;)).
     
  18. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    even een kopie van mijn www,


    zo dat was een heel duidelijk verhaal. de gyn snapte niet waarom ze ons de vruchtwaterpunctie aan geboden hebben. de kans op een afwijking is enorm klein 1 op tig en de kans op een miskraam cq vroeg geboorte is 1 op 200. de kans was voor ons dus zo klein. dus hij zag het nut niet is van een vruchtwaterpunctie. zijn persoonlijke mening gewoon niet doen niet het risico lopen je kindje te verliezen
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Fijn dat een arts dat olok nog even bevestigt! Lukt genieten nu al een beetje? :)
     
  20. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    haha ja eigenlijk wel.heb gister lekker inkopen gedaan.
     

Deel Deze Pagina