Meting Baarmoedermond in 't Flevoziekenhuis

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mjacobs, 23 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mjacobs

mjacobs Nieuw lid

22 nov 2010
    4
    0
    0
    Hallo lezers van zwangerschapspagina,

Ik heb al even rondgekeken op de site naar een aantal forums maar heb zelf ook iets waar ik wat meer over zou willen weten.

Vandaag precies 16 weken zwanger en al wat onderzoekjes achter de rug zoals de meeste ook wel weten.
    Omdat mijn vorige dochtertje geboren werd bij 30 weken en 3 dagen loop ik tijdens deze zwangerschap bij een gynaecoloog in het Flevoziekenhuis.

Zoals normaal word dan bij elke controle de baarmoedermond gemeten via een inwendige echo.
    Deze heb ik nu voor het eerst achter de rug, en ik voelde me hier echt niet prettig bij.
    Ik heb op andere pagina's gelezen dat deze meting ook kan via een uitwendige echo, klopt dit ook? Hebben sommige hiermee ervaring?
    Sommige vrouwen vinden dit misschien geen probleem, maar er zullen ook wel vrouwen zijn die net als ik dit heel vervelend vinden en het liever op een andere manier hebben.

Mijn vraag:
    Zijn er vrouwen die ervaring hebben met een uitwendige meting van de baarmoedermond en kan dit onderzoek ook in het Flevoziekenhuis?

Graag zou ik wat van jullie willen horen aangezien ik me bij deze onderzoeken zeer onprettig voel.

Alvast bedankt!

2. Meara

Meara Niet meer actief

Hoi

Ik heb met 17 weken een echo gekregen. De reden was bloedverlies maar bij zo een onderzoek kijken ze ook hoe het met de baarmoedermond staat. Dit hebben ze gewoon uitwendig kunnen doen. Zolang ze niet twijfelen kan dat gewoon hoor.

3. mjacobs

mjacobs Nieuw lid

22 nov 2010
    4
    0
    0

Ik denk dat het dan uiteindelijk ook ligt aan welk ziekenhuis je hebt.

Hebben meer vrouwen hier ervaring mee?

4. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mjacobs,

Wat fijn om je verhaal te lezen. OOK IK heb een zoon, te vroeg geboren gekregen... Nu ben ik ook zwanger van nummer 2, loop ook in het ziekenhuis voor controle... Ze zeggen dat mijn baarmoedermond bij 26 wkn elke keer wordt opgemeten. OOK IK zie erg op tegen een inwendige echo...... Als ik weer op controle moet ga ik ook aankaarten dat ik het alleen UITWENDIG wil.... (zo ie zo vind ik persoonlijk inwendige onderzoeken, niet prettig).
    Ik loop in een ziekenhuis in Den Bosch, heb geen ervaring met het Flevolandziekenhuis.

Suc6
    Keesje

5. mjacobs

mjacobs Nieuw lid

22 nov 2010
    4
    0
    0
    Hallo,

Dankje voor je reactie.
    Van de eerste ben ik in het Carolus in Den Bosch bevallen, maar liep die zwangerschap verder bij de verloskundige!
    Ik heb geen ervaring met dat ziekenhuis qua onderzoeken, maar ik weet wel dat het idd wel uitwendig kan.

Is het de bedoeling dat je alleen bij 26 weken een inwendige echo zou moeten krijgen?
    Bij mij zal dat vanaf de eerste controle al moeten en telkens ook bij de volgende controle.

Groetjes..

6. xnancex1

xnancex1 Actief lid

20 okt 2008
    237
    0
    0
    hoi dames!

ik ben zwanger van de 3de. mijn 2 dochters zijn allebei (extreem) prematuur geboren. deze zwangerschap heb ik vanaf de 16de week al baarmoederhals metingen. elke 2 weken heen. en later werd dat elke week. bij mij werd dat steeds inwendig gedaan omdat ze op die manier de hals veel preciezer konden meten. wat ze ook deden was wanneer de inwendige echo werd gedaan drukte ze met haar andere hand zachtjes om mijn buik en zo kon ze zien of de baarmoederhals open ging staan..ik begrijp dat het best vervelend kan zijn, misschien vragen om een vrouw? tot de 26ste week kunnen ze eventueel een cerclage aanbrengen. daarna doen ze dit niet meer. en de metingen doen ze tot de 30ste week.

7. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me voorstellen dat je al die inwendige onderzoeken/echo's niet echt prettig vindt, maar soms is het beter om ze juist wel te hebben omdat ze met een inwendige echo de lengte van je baarmoederhals veel beter en nauwkeuriger kunnen opmeten. Mijn jongste twee kinderen zijn met 27 weken geboren en na drie weken overleden. Achteraf bleek dat ik o.a. een zwakke baarmoederhals had. Ik heb nu een cerclage en bij iedere controle wordt er zowel inwendig als uitwendig gekeken om te kunnen zien hoe het er ''daar beneden voorstaat''.

Ik voel me er een stuk prettiger bij als ze alles goed kunnen beoordelen bij een inwendige echo. Heb je het er al met je eigen gyneacoloog over gehad dat je de inwendige echo's toch niet zo prettig vindt? Misschien scheelt het inderdaad ook als je een vrouwelijke gynaecoloog hebt. Ik zou het gewoon eens aankaarten en vragen of het mogelijk is dat ze uitwendig controleren.

8. mamaprinses

mamaprinses Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.125
    2
    0
    Mijn gyn meet hem ook niet uitwendig, alleen inwendig! en hoe verder je in de zwangerschap zit hoe moeilijker ie te meten is (Zeggen ze)
    Inwendig kunnen ze veel preciezer zijn met meten en dat is natuurlijk erg belangrijk want anders krijg je steeds verschillende uitslagen

9. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ik heb elke week een meting gehad van toen ik 18 weken zwanger was ivm dreigende vroeggeboorte, en dat kan idd enkel en alleen heel precies INWENDIG.
    Niet prettig maar ik vond het zeker de moeite waard om het heel precies te kunnen weten.

Deel Deze Pagina