Antistoffen tegen baby! Erg van streek :(

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bbibi, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Receptioniste/ financieel admin medewerker
    Dusseldorf
    Dag dames,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en wat gerust kan stellen! Ik heb vandaag behoorlijk wat slecht nieuws te verwerken gehad bij de internist mbt mijn gezondheid en als klap op de vuurpijl kreeg ik te horen dat er helaas antistoffen zijn gevonden tegen mijn baby!
    Ik weet niet of dit resus factor betreft of juist irreguliere antistoffen. Ik heb pas over ruim anderhalve week een afspraak bij de gynaecoloog maar ben al de hele dag overstuur en aan het huilen!

Mijn weg richting een zwangerschap is een hell geweest! Ik heb een overactief inmuunsysteem waarvoor ik infuzen kreeg en prednison slik!
    Mijn lichaam probeerd dus al dagelijks de baby af te stoten en het is dus al eng om te zien hoelang dit goed blijft gaan!
    Jullie begrijpen dat dit nieuws over NOG MEER antistoffen in hakt als een bom en ik me enorm zorgen hierover maak en er echt kapot van ben .

Het enige wat ik momenteel weet is dat ik A positief ben. En dat er dus antistoffen zijn .
    De internist zei dat ik me NOG geen zorgen hoefde te maken en even de afspraak moest afwachten met de gynaecoloog! Dat als het levensbedreigend was ze me allang gebeld hadden ( vraag he mijzelf af maar oke..)
    Ik heb gebeld met de poli gynaecologie en zei zeiden dat het niet uitmaakt TOT de 20 weken.

Nu vraag ik me af is dit echt waar? Kan er echt zeker weten tot aan de 20 weken niets gebeuren? Dus mijn kindje krijgt geen bloedarmoede voor die tijd ? En waarom geld dit pas vanaf 20 weken dan ?

Jullie horen veel angst onzekerheid en dikke tranen!
    Ik hoop dat iemand er ervarring mee heeft en het me in jip en janneke taal kan uitleggen hoe nu verder!

Bedankt alvast!

2. CherryBelly

CherryBelly Fanatiek lid

12 okt 2010
    1.421
    1
    38
    Randstad
    Ohh jeetje wat een verhaal. Vreselijk! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wil je even heel veel sterkte toewensen!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je zelf rheses positief bent kun je geen antistoffen hebben daartegen. Dat is goed nieuws, want bij rhesus d antagonisme zijn de risico's voor je kindje het grootst.
    Mogelijk gaat het om rhesus c of kell-antistoffen (of iets anders, maar dan zijn de risico's NOG kleiner).
    Hoeft geen ramp te zijn, maar moet wel goed in de gaten worden gehouden. En je lichaam is zeker niet aan het proberen je kindje af te stoten!
    Niet te veel panieken hoor! Het is helemaal niet gezegd dat je kindje ook daadwerkelijk bloedarmoede krijgt. Alle onderzoek is uit voorzorg.

4. Nath1986

Nath1986 Bekend lid

12 jan 2014
    608
    207
    43
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb er ook geen ervaring mee maar ik ben verpleegkundige van beroep en heb in mijn opleiding wel genetica gehad met de nodige theorie over antistoffen...

Ik weet natuurlijk ook niet goed wat ze juist bedoelen hoor maar heb jij al kinderen?

Ik weet dat ze na een 1ste bevalling een medicijn geven omdat je na contact met de baby als die net geboren is antistoffen maakt, maar iemand die een eerste keer zwanger is geven ze dit nog niet hoor... Tis pas na geboorte dat er contact is.. Dit zijn die irregulaire antistoffen

Je zegt dat je a pos bent, mag ik vragen wat de bloedgroep van je man is? Iemand met a heeft antistoffen b maar ook weer zelfde verhaal... Normaal pas actief na bloedcontact...

Vind het wat vreemd eerlijk gezegd... Als je u echt zo zorgen maakt, zou ik erop aandringen bij gyn vroeger te komen of dat ze u tenminste wat kan gerust stellen telefonisch

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nath1986, sorry maar dit is een beetje 'klok horen luiden' als ik zo onaardig mag zijn ;)
    Het medicijn waar je het over hebt is in geval van rhesus d antagonisme. Dat kan hier niet het geval zijn, want TS is zelf positief.

Het anti-B verhaal heeft hiets te maken met antagonisme of irregulaire antistoffen, want iedereen met bloedgroep a heeft van nature anti B. Niet specifiek tegen het kind. Tenminste, ik heb er nog nooit van gehoord dat problemen oplevert.

6. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik schijn ook antistoffen te maken. Mij is verteld dat ik met 27 weken nogmaals bloed moet laten prikken want op die manier kunnen ze dan ook de bloedgroep van de baby bepalen. Mocht dit niet matchen dan krijg ik een injectie that's it.

Ik hoop dat het bij jou ook zo in elkaar zit en het niet ernstig is. Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat als het erg afwijkend was de gyn je had gebeld.

Dikke knuffel!

7. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    Dankjewel meiden voor jullie reacties!

Merah de internist zei je bent a positief dus toen zei ik dan is mijn man en dus mijn kind negatief dan ofzo? Maar dat hoefde niet zei hij?
    Dus daarom dat ik totaal niet begrijp wat voor antistoffen ik dan aanmaak! Mijn man zijn bloedgroep is nog niet bepaald.. Dus zou het dan ook om die C of Kell of iets dergelijks kunnen gaan denk je?
    Ik weet namelijk niet wat ze gelijk testen met 12 weken dat vroeg ik me juist af eerlijk gezegd. Maar als ik dus A positief ben dan is de kans op de grootste schade het kleinste begrijp ik uit jou verhaal? Dat is al een enorme geruststelling!

@nath bedankt voor je bericht! Nee mijn eerste zwangerschap en heb ook nooit een bloedtransfusie gehad of iets dergelijks dus dat kan het niet zijn.. Die spuiten maak ik me ook niet druk om.. Daarnaast wikken wij sowieso geen tweede kindje! Maar het gaat mij voornamelijk om dat ik bang ben dat mijn kindje bloedarmoede krijgt of iets dergelijks! Dat zou ik echt vreselijk vinden! :(

8. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Vraag toch aan de gynaecoloog of ze je deze materie rustig kunnen uitleggen. Het is toch niet goed als je je zo druk bent aan het maken over misschien een hele kleine kans op problemen.
    Ik heb pas gehoord dat ik rhc negatief ben.
    Ik heb steeds doorgevraagd bij de verloskundige en daarna ook nog gegoogeld.
    Ik weet nu dat de kans op problemen zeer klein is en bij 27 weken even bloed moet prikken.
    Succes ermee!

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 2 mei 2014
    Laatst bewerkt: 2 mei 2014
    Er bestaan een heleboel bloedgroepen. De meeste mensen kennen die niet. Die weten alleen dat ze Apos, A neg, Bpos etc. Zijn.
    Hiermee worden slechts twee soorten bloedgroepen bedoeld.
    De AB0-bloedgroep en de rhesusD-bloedgroep. Deze twee zijn ook tegelijkertijd de belangrijkste.
    Daarnaast zijn er anderen. Meestal vernoemd naar degene die ze ontdekt heeft.
    Duffy, kell, rhesus c zijn enkele voorbeelden.
    Als je zelf deze 'bloedgroep' niet op je rode bloedcellen hebt en je komt op wat voor manier in contact met bloed waar dat wel op zit, dan denkt je lichaam: 'he, dit ken ik niet' en maakt antistoffen.
    Als dit gebeurt bij rhesus d (dus dat je zelf negatief bent en je kindje positief), dan is er idd een spuit om te voorkomen dat je lichaam antistoffen gaat maken.
    Maar jij bent rhesus-positief, dus die situatie is hier niet aan de orde.
    Waarschijnlijk heb jij antistoffen tegen een andere bliedgroep (kell, rhesus c). De risico's bij antagonisme van deze andere bliedgroepen zijn minder groot dan bij rhesus d, maar er is geen spuit voor.
    Vandaar dat het goed in de gaten gehouden moet worden. Mocht je kindje bliedarmoede krijgen (en dat is een kans, geen vaststaand feit), dan kunnen ze op tijd ingrijpen.

10. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    Kiekkes dankjewel meid! Jij hebt dus hetzelfde :( wat vervelend! Maar wel goed dat je weet waar je aantoe bent! En met 27 weken nogmaals prikken is dus helemaal geen probleem! Voor mij ook niet en ook niet als ik een spuit zou moeten of meer ( genoeg hormoonspuiten gehad en wekelijks b12 dus dat is "appeltje eitje") ..
    Weet jij inmiddels welke antistoffen je aanmaakt? En weet je de bloedgroep van jou vriend/man?

Hopelijk heb jij ook een verdere zorgeloze zwangerschap! Knuffel

11. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    @ dot dat ben ik idd ook van plan! Vandaag al gebeld en ze verzekerde me dat ik me tot de 20 weken niet druk hoefde te maken! Maar onbewust door mijn voorgeschiedenis doe ik dat toch! Vandaar..

@merah ah vandaar! Maar nogmaals die "andere" antistoffen kunnen dus minder kwaad? Als ik A positief ben is dis de kans klein dat er echt bloedarmoede zal optreden begrijp ik uit jou eerdere verhaal ?

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sorry, naam verkeerd. Even reactie opzoeken

Ik bedoel kiekes. Bij haar is het het rhesus d verhaal. Zij kan een spuit krijgen en dan is alles goed. Maar jij bent rhesus d positief, dus jij zal geen antistoffen maken tegen rhesus d. In jouw geval is er geen spuit.

13. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik ben B positief en mijn vriend weet ik zo niet uit mijn hoofd. Snap dat als je dagelijks moet injecteren een injectie niet meer uitmaakt. Hier hetzelfde. Met mijn ex heel de mmm doorlopen, proefkonijn geweest etc.
    Als je je echt zorgen maakt bel dinsdag direct de gyn op. Maandag zijn ze denk gesloten. Want nu word je denk ook niet veel wijzer en van google al helemaal niet.
    Ik zeg het wel makkelijk maar ik ben daarin hetzelfde als jij. Wat een toestanden he... Je zou zo graag willen genieten!

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ben jij ook positief kiekies? Dan ben ik benieuwd wat voor spuit jij krijgt. Heeft je arts dat verteld?

15. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    Idd kiekies je hebt gelijk! Denk dat ik dat idd maar meteen ga doen ! Dan plannen ze maar "even" een telefonisch consult!
    Ik ha ervanuit als jij b pos bent en ik A pos dat de behandeling van jou en mij er vermoedelijk hetzelfde uit zal zien? Als ze zeggen dat jij oas met 27 weken weer hoeft te controleren ( bij mij zeiden ze met. 20 weken ) zal het vast hetzelfde zijn! En idd voor jou maken die spuitjes extra dus ook niets meer uit!

Meiden bedankt voel me iig al wel weer wat meer gerustgesteld! Bedankt heel fijn! Xx

16. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    Wat ik me als enige nog afvraag ik heb A pos en dan maak je automatisch B antistoffen aan, wat als mijn kind een B -bloedgroep heeft?

En ik ben resus positief.. Wat als mijn kindje negatief is? Maakt dat dan ook niets uit?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je A bent en je kindje is B, dan kan je antistoffen maken, maar controle hiervoor is meestal niet nodig. Vaak is het enige dat je er van merkt is dat je kindje de eerste dagen na de geboorte iets geel is. Pas als je bij een eerste zwangerschap veel problemen hebt gehad en bij een tweede zwangerschap is er weer sprake van antagonisme, dan wordt het goed in de gaten gehouden. Net als bij een onbehandelde rhesus d-antagonisme (dus als je niet zo'n spuit hebt gehad) kunnen de gevolgen voor het tweede kind heftiger zijn. In dat geval blijf je onder controle van een gyn.

Als je rhesus D positief bent zul je nooit antistoffen tegen rhesus D maken, want dat zou betekenen dat je ook je eigen blied zou afbreken. Je hebt immers zelf ook rhesus D op je rode bliedcellen. De antistoffen zouden die dan ook aanvallen. Vandaar dat ik houw verhaal over een spuit wat verwonderlijk vind, omdat je zelf rhesus D positief bent.
    Als je kindje rhesus D negatief is kunnen daar nooit amtistoffen tegen gemaakt worden. Het kindje heeft rhesus D niet op zijn/haar rode bloedcellen, dus de antistoffen zullen het bloed van het kind niet als 'vreemd' herkennen en ook niet kunnen aanvallen.

En nu heb ik een lamme vinger ;)

18. Bbibi

Bbibi Fanatiek lid

20 feb 2012
    4.762
    3
    38
    Dusseldorf
    Hihihi bedankt voor je uitleg! Ben erg benieuwd want ze dan hebben gevonden als antistoffen! Hoop dat het allemaal mee zal vallen!
    Maar als ik jou verhaal lees zal dat wel als ik posi ben! Zal miss toch om die andere antistoffen gaan..

Nogmaals dank voor je info :)

19. bo1986

bo1986 Bekend lid

16 aug 2012
    899
    40
    28
    Lieve Bibbi!

Wat vervelend om te lezen dat je dit allemaal moet meemaken!
    Ik hoop dat je snel je antw hebt en jij gewoon voor de rest een mooie zwangerschap hebt!
    Ik zou vandaag toch proberen te bellen voor een tel consult zodat ze je het precies kunnen uitleggen anders blijf je maar malen denk ik!

Hoe voel je je verder meis?

20. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Lieve bbibi heb je al contact gehad?

Deel Deze Pagina