Eerste echo

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Jetje1991, Aug 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

May 16, 2016
    370
    519
    93
    Female
    Hoi allemaal.

Over 5 weken heb ik mijn eerste echo. Dan ben ik rond de 10 weken. Maar vind het nog zo lang duren.

Is dat normaal? Ik lees hier namelijk veel verhalen over echo's rond de 7/8 weken.

:)

2. Logan

Logan Niet meer actief

De meeste vk maken de eerste echo met 10 weken. Soms heb je geluk en maken ze een echo tijdens de intake met 8 weken. De echte vroege echo's die je voorbij ziet komen zijn vaak gemaakt door een gynaecoloog vanwege de medische indicatie.

3. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Ben ik het niet helemaal mee eens. Eerste kindje zat ik bij een praktijk die met 7-8 weken de eerste echo maakt en nu zit ik bij een andere praktijk en kreeg met 6.4 een eerste echo om te bekijken of er hartactie is. Overigens hebben twee bekenden van mij ook rond de 7-8 weken of eerder de eerste echo gehad. Allemaal onder begeleiding van een vk en geen medische indicatie

Het is niet gek dat je rond de 10 weken de eerste echo krijgt TS. Maar begrijp dat je dat best laat kunt vinden. Dat zou ik zelf wel hebben namelijk

4. Logan

Logan Niet meer actief

Nu doen ze de intake vaak tussen 7-8 weken en zit je dan dus vroeg als ze een echo maken. Maar, verzekeringstechnisch wordt het niet vergoed en gebeurd het dus niet altijd. Ik zei ook meestal en niet altijd ;)

5. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

May 16, 2016
    370
    519
    93
    Female
    Mijn Intake is zelfs nog een paar dagen later dan mijn echo. :(

6. Kiekeboe4

Nee hoor. Intake staat los van de echo. Dat is een aparte afspraak (hier in de buurt dan he :p)

Overigens heeft dit lijkt mij niets te maken met de verzekering, want als het niet vergoed zou worden zouden deze echo's niet gemaakt worden lijkt mij.

7. DagmarLE

DagmarLE Lid

May 23, 2016
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de verloskundige praktijk waar ik zit doen ze het ook pas tussen de 9 en 14 weken. Dit is meteen je termijn echo. Wij hebben een extra echo aangevraagd bij de 8 weken hier hebben we 20 euro voor betaald. Het is verschillend per praktijk maar volgens mij is het bij de meeste zo laat mits er een medische indicatie is om het eerder te doen!

8. Logan

Logan Niet meer actief

Klopt intake staat los van een echo en daarom gebeurd het dus niet vaak. Ik krijg elke controle een echo bij de vk, die worden gewoon 'gratis' gedaan want ze kunnen niet gedeclareerd. Zo gaat dat ook met de vitaliteitsecho. (De echo om te kijken of het hartje klopt.)
    Dat het bij jou anders gaat betekent niet dat dat overal zo is he ;)

9. Logan

Logan Niet meer actief

Krijg je de echo bij de verloskundige of moet je er voor naar een echo bureau?

10. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    is bij iedereen verschillend. Bij m'n eerste vk pas een echo na 11 weken. Ma. Hierna na een andere vk gegaan en doen wel asn vroege echo's ( ook los vd miskraam).

11. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

May 16, 2016
    370
    519
    93
    Female
    Bij de verloskundige!

12. Logan

Logan Niet meer actief

Hmm dat is wel apart, ik zou verwachten dat ze dat dan in elk geval tegelijkertijd zouden doen.

13. Jetje1991

Jetje1991 Actief lid

May 16, 2016
    370
    519
    93
    Female
    Ik heb op een vrijdag de echo en op vrijdag schijnen ze geen intake's te doen.. daar kan ik dan nog wel inkomen. Maar ik vind het wel vreemd waarom ze de intake dan niet voor de echo heeft ingepland.

Misschien ga ik deze week wel even bellen..
    Kan ik gelijk even vragen of ik een extra echo mag.

14. Logan

Logan Niet meer actief

Je kunt altijd aangeven dat je benieuwd bent of het allemaal wel goed gaat. Misschien mag je wel tussen 7-8 weken even kijken. Je kunt anders ook een pretecho boeken, die zijn nooit zo duur.

15. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Misschien is het echo apparaat moet beschikbaar tijdens de intake. Of is degene die echo's mag maken ( mag/kabinet iedere vk) dan niet aanwezig. Er is vast een logische verklaring voor.

16. Kiekeboe4

Volgens mij zeg ik ook duidelijk dat het hier in de buurt zo gaat. Onnodige opmerking dus

17. Logan

Logan Niet meer actief

Ik doelde op dit:

Ik weet dat het bij jullie anders gaat, dat zeg ik ook. Ik leg je uit dat het wel degelijk met verzekering te maken heeft. Ik vind jouw opmerking dus onnodig. Evenals deze off-topic discussie.

18. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Het wordt steeds gewoner dat verloskundigen zelf een echo hebben en daarmee komt het ook steeds vaker voor dat er al vroeger echo's worden gemaakt. Dat is nog niet de standaard.
    Meestal is de eerste echo de termijnecho. Die kan niet voor de 8.4 weken zwangerschap gedaan worden.

Kan me voorstellen dat je 10 weken lang vindt duren, maar als er geen reden is om het eerder te doen, dan is het vrij gebruikelijk.

19. Kiekeboe4

Gelukkig :D dan zijn we het nog ergens over eens

20. Rneetjj

Rneetjj Actief lid

Sep 14, 2015
    358
    64
    28
    Female
    Bij mijn eerste zwangerschap mocht ik ook tussen de 7 en 8 weken komen voor de eerste echo. Toen dat mis was gegaan, en ik opnieuw zwanger bleek, wilde ze rond de 6 weken een afspraak maken. Ik heb toen zelf aangegeven dit niet te willen. Dus 'gewoon' weer tussen 7 en 8 weken een echo laten maken.

Ik denk dat als je even overleg hebt met je verloskundige zij misschien ook wel eerder een echo wil maken. Je kunt aangeven wat onzeker te zijn bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat mijn verloskundige daar wel flexibel in is, en niet gevraagd is altijd mis! :) ik kan me namelijk voorstellen dat je 10 weken laat vind.. bij mij viel namelijk ook een hele grote last van mijn schouders toen ik met 7 weken zijn hartje mocht horen!

Heel veel succes en geniet van je zwangerschap

Share This Page