20 weken echo wel of niet vergoed?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jantien, 13 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    van mij? van mij word de 20 weken echo gewoon bij de verloskundige gemaakt, net als de eerste keer bij ons

2. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Waar de echo ook gemaakt wordt.

Het gaat mij erom dat mijn verzekering nog steeds niet weet of het wel of niet vergoed gaat worden dit jaar.

Dus als je verloskundige de echo zelf maakt, heel leuk voor iedereen, maar als zij de rekening indiend bij je verzekering......
    Wie krijgt dan de rekening uiteindelijk gepresenteerd.
    Wie hem ook maakt ze zullen het echt niet gratis doen hoor.

Maar goed, ik heb mijn verzekering gevraagd hoe het zit en ik kijk wel even uit voor ik me op een dure 2d 20 weken echo stort.
    En dan evt nog de 3d echo voor mezelf, zit ik met een dubbele rekening.
    Nee bedankt geef mij dan alleen maar een 3d pretecho.

Het is ook meer een waarschuwing denk ik voor iedereen.

Je VK kan dan wel zeggen "oh je verzekering vergoed het wel".
    Maar hoe kan zij nou weten hoe alle verzekeringen werken als deze het zelf niet eens weten.

3. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    dat is ook zo dat ze dat niet weten, mijn verloskundige vertelde dat ook meteen dat het handig was dat na te vragen! dat hebben we toen ook meteen gedaan, maar dat we de bon sowieso moesten versturen naar onze verzekeraar omdat het dus nog wel kan veranderen.

4. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Jantien, ik zou toch echt eens met het CVZ bellen.
    Het lijkt me zo stug dat het mag dat ze m achteraf niet vergoeden als het tarief bekend is.

Er is al heel wat gezeur geweest rondom no-claim en zorgverzekeraars. Daarbij beweerde een aantal zorgverzekeraars dat bepaalde dingen vanuit de zwangerschap van de no-claim afgetrokken mocht worden. Uiteindelijk hebben ze daarbij aan het korste eind getrokken.

5. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Ik heb net de verzekering (izz/Vgz) gebeld en het helemaal uit laten zoeken.

De 20 weken echo wordt alleen vergoed met een medische noodzaak.
    Zodra de vergunning er is en het tarief is vastgesteld, kan er pas tot vergoeding overgegaan worden.
    Dit wordt NIET met terugwerkende kracht gedaan.

LET dus op voor je deze echo laat maken zoek goed uit bij je verzekering of het echt vergoed wordt.

In eerste instantie zeiden ze ooohh dat wordt gewoon vergoed. Toen ik door ging vragen werd alleen de echo niet vergoed als de VK hem zelf deed.
    Toen ik nog verder ging doorzeuren over hoe het nu daadwerkelijk zit, wordt tot de vergunning is verleend alleen een 20 weken echo met medische noodzaak vergoed.

Zoek het dus goed uit en voorkom een rekening achteraf!!!!!!!

6. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    In 2005 heeft de overheid besloten dat alle zwangere vrouwen desgewenst geïnformeerd moeten worden over de mogelijkheden van prenatale screening. Tevens bepaalde zij dat de combinatietest (bloedonderzoek en
    nekplooimeting) bij zwangere vrouwen boven de 36 jaar of met een medische indicatie en het Standaard Echoscopisch Onderzoek bij 20 weken bij alle zwangeren aanspraken vanuit het basispakket zijn.

In de praktijk zijn er echter twee knelpunten waardoor dit overheidsbesluit nog niet uitvoerbaar is. Ten eerste vallen de prenatale testen bij zwangeren zonder medische indicatie onder de vergunningplicht van de Wet op het bevolkingsonderzoek. Dit betekent dat voor de uitvoering van deze testen een vergunning moet zijn afgegeven. Momenteel zijn deze echter nog niet afgegeven, dus kunnen prenatale testen nog niet standaard aan alle zwangeren worden aangeboden. Verloskundigen of prenatale screenings­praktijken die de prenatale testen aanbieden bij zwangeren zonder medische indicatie, overtreden daarmee de Wet op het bevolkingsonderzoek.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Zorgverzekeraar DSW
    Afdeling Klantcontact

dit antwoord kreeg ik terug van DSW

7. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Dus kijk uit met ervan uitgaan dat het dus wel vergoed wordt.

Want je krijgt gewoon de rekening van je verzekering dat je het zelf mag betalen.

Zonde dan kan je beter je geld besteden aan een uitgebreide 3d echo.

8. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    wij besloten toen sowieso het beide te doen, het liefste zien we het kindje iedere dag ;)

9. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Oh dat spreek ik absoluut niet tegen.
    Maar ik vind het spekken van de kassen van de verzekeringsmaatschappijen en ziekenhuizen toch een stapje te ver gaan. Ook al is het voor mijn eigen plezier

En dan heb ik liever een uitgebreide 3/4D echo dan een 2D echo.

Ik ga lekker voor de 14de juli voor een 3D.

10. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    dat gaat ook al opschieten! ik heb de 3&4D pas 26 juli!

11. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    mijne is nog niet zeker.
    Ik ben testpersoon voor een proefopstelling voor 2 nieuwe apparaten.
    En als er een firma afzegt dan wordt de datum verplaatst.

12. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik weet het niet hoor.
    Een pretecho is leuk, maar dat is kindje kijken.
    Bij die 20 weken echo gaan ze de organen e.d. bij langs om te kijken of alles goed zit.

13. Door

Door Bekend lid

7 dec 2005
    750
    0
    0
    Praktijkopleider
    Veenendaal
    Bij ons hadden ze het dus ook echt over de 20 weken echo...

De verloskundige zij dat hij door mijn verzekering wel werd vergoed, hadden ze bericht van gehad, maar omdat ze nu zovel vraag ernaar kregen en het niet een hele grote praktijk is, kunnen ze de vraag zelf niet aan.
    Dus verwijzen ze je door naar een echo-praktijk, alleen krijg je de kosten daarvan niet vergoed.
    Ik kon wel de verzekering bellen voor een plek waar ze het wel vergoedden, maar daar heb ik zelf niet voor gekozen...

Bij het echobureau waar wij de echo laten doen kijken ze ook naar de orgaantjes en dergelijke, net zoals ze dat bij de vk zouden doen, alleen krijg je hier wat meer foto's en een dvd-tje mee...

14. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Nou heb ook eens met mijn verzekering gebeld (Groene Land)

Sjonge jone, wat een puinhoop zeg.
    Nee,m op dit moemnt werd het nog niet vergoed. Ze waren aan het wachten op de voorwaarden en de tarieven.
    Als dat vastgesteld was, zou het achteraf wel vergoedt worden.

15. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    dat is eerlijk dat ze het zeggen, zo schijnt het bij allemaal te zijn, alleen DSW zegt dat laatste er niet bij.

16. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik heb die dame flink aan het werk gezet hoor. :)
    Wel netjes gebleven, maar ook wel even mijn irritatie uitgesproken.

Ach, wij laten die 20 weken echo toch wel doen. Ik vind het wel belangrijk dat alle organen even worden nagekeken.

17. femmy

femmy Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.061
    0
    0
    Administratie
    ook dat ben ik met je eens! de vorige keer (met 11 weken) werd alles ook heel goed uitgelegd dus dat vinden we wel zo prettig.

18. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Bij menzis wordt de 20 weken echo wel vergoed, en volgens mij overal, moet je gewoon even bellen, kunnen ze zo nakijken.

19. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Nou Mensi, dat is dus het probleem: de tarieven staan nog niet vast. Dus hoeven ze het niet te vergoeden, ten minste niet direct.

20. Jantien

Jantien Bekend lid

20 feb 2006
    906
    0
    0
    Dan heb jij bij menzis geluk gehad.
    Wel vreemd dat landelijk de tarieven niet zijn vastgesteld en dat er landelijk nog geen vergunning bestaat, en dat zij dan wel vergoeden.

Bij IZZ?VGZ zeiden ze ook eerst dat het wel vergoed werd. Toen ik door ging vragen bleek ze in verwarring te zijn met de 12 weken echo.
    Toen met verwijzing van de VK werd het wel vergoed.
    Weer doorvragen, bleek ze in verwarring met de 20 weken echo met medische reden.

Al met al na 15 minuten doorvragen, wordt het niet vergoed bij mij.

Deel Deze Pagina