20 weken echo

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Maantje555, Dec 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Over 2 weken heb ik de 20 weken echo en ik merk dat ik me er steeds meer 'druk' om ga maken... Tot nu toe was alles goed, ook pret echo gehad met 16.2 waarbij de echoscopiste nog heeft gekeken naar alle organen enzo waarbij alles goed uitzag, ze groeide goed etc. Dus dat moet vertrouwen geven maar toch laat het me ergens niet los..
    Hoe vaak wordt er een afwijking gevonden... Ik zou zo opgelucht zijn als deze echo voorbij is, en allss goed is....
    Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als bij een miskraam. Je leest alleen de negatieve verhalen en dat geeft mij het gevoel dat de kans op een miskraam groter is dan dat het goed zou gaan. Met de 20 weken echo krijg ik beetje hetzelfde gevoel.. Onzin natuurlijk

Ik hoop dat er mensen zijn die me een beetje een realistisch beeld kunnen geven!

2. Joky

Joky Actief lid

Feb 9, 2014
    451
    0
    0
    Je bezorgdheid is begrijpelijk hoor. Je wil gewoon een gezond kindje! Veel vrouwen kunnen ook pas écht volledig genieten na de 20wk echo.
    Cijfers weet ik niet, maar die zijn vast te vinden. Die zullen je geruststellen.
    De meeste kindjes zijn nml gewoon gezond, de jouwe dus vast ook :)

T is ook heel spannend dat onderzoek, geeft niks dat je daar toch veel mee bezig nent toch. Helaas is t stukje onbezorgdheid direct weg in je leven zodra je zwanger bent. Maar ze zijn t dubbel en dwars waard. Succes met je echo!

3. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    #3 Maantje80, Dec 1, 2014
    Last edited: Dec 1, 2014
    Misschien helpt het je om te realiseren dat hoe het ook is, het toch al zo is en dat de 20 weken echo daar niks aan veranderd.

Het enige wat de 20 weken echo doet is eventuele afwijkingen 'opsporen' zodat je in hele ernstige gevallen de zwangerschap kunt afbreken, of in minder ernstige gevallen aan het idee kan wennen en dat er voor de geboorte al kan worden vastgesteld welk behandelplan er na de geboorte zal volgen. Eigenlijk alleen maar goed dus zo'n 20 weken echo.

Misschien als je het zo kan zien, in de zin van het is toch al zoals het is, alleen weet je het dan, dat het je rustiger maakt.

Als je het echt niet wilt weten, kun je er ook voor kiezen deze test niet te doen, hij is niet verplicht, maar wel sterk aan te raden.

In de meeste van de gevallen is het gewoon goed. :)

4. duqi

duqi Bekend lid

Sep 7, 2011
    508
    1
    0
    mijn dochters
    noorden
    Ik weet heel goed wat je meemaakt , ik. Heb vandaag minute 20 wkn echo . Ik zit al een paar wkn in de stres. Hoop dat alles gd. Is met de baby, je leest van alles. Op internet. En dan ga je nog meer stressen . Ik. Denk na vandaag kan ik. Meer gaan genieten van minute zwanger schap.:)

5. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Heel begrijpelijk hoor,maar probeer te genieten... probeer niet teveel negatieve verhalen te lezen,en stress is niet goed voor je kindje. Succes!

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik snap je helemaal! Ik was blij en bang tegelijk dat de tijd voor de 20-wekenecho was gekomen. Ook al had ik geen redenen om me zorgen te maken maar toch deed ik dat. Ik irriteerde me ook echt aan mensen die maar bleven kirren: wat leuk, de 20-wekenecho. Dan weet je wat het wordt! Nou mensen, het geslacht is echt een bijzaak. Maar inderdaad, de meeste kindjes worden gezond geboren, houd je daaraan maar een beetje vast. Succes en ook veel plezier (want als alles goed blijkt te zijn wordt het echt heel leuk!).

7. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Ik heb geen stress hoor.. Zeker omdat mijn man 100%zeker weet dat alles goed is met onze kleine meid.. Hij geeft me geen ruimte om te stressen haha.. Ik zal het inderdaad maar gewoon op me af moeten laten komen en ervanuit gaan dat alles goed is :)

Duqi veel succes vandaag.. Hoop dat je straks goed nieuws hebt hier!

8. duqi

duqi Bekend lid

Sep 7, 2011
    508
    1
    0
    mijn dochters
    noorden
    Allesa was goedgekeurd.:D nu kan ik ademhalen pfffffff! Ik ben zoooooo blij :D:D

9. mamamama85

mamamama85 Actief lid

Aug 5, 2014
    281
    0
    0
    ik snap je helemaal!
    Maar zal je wat vertellen, hoop niet dat je je daardoor nog meer zorgen gaat maken... Ik ben een realist, sorry.

We krijgen geen garanties in het leven... ook al lijkt je kindje gezond op de echo, je kan alsnog een ziek kindje krijgen, bij mij gebeurd.
    Op alle echo's supergezond kind, geen afwijkingen.
    Na de geboorte 5 weken in het zkh gelegen: Zware reflux en een slappe luchtpijp: 4 maanden sondevoeding gehad tot meneer zelf dronk.
    Denk je alle ellende gehad te hebben, niet dus... Ik had hem echt ziek, doodziek op de wereld gezet. Wat bleek...vlak na zijn tweede verjaardag werd er een tumor gevonden: celletjes die in de baarmoeder zijn gaan woekeren, terwijl die afgestoten had moeten worden. Heel traject voor gevolgd en meneer is gelukkig nu gezond.
    Mijn schoonzus: voorspoedige zwangerschap: kindje overleden in de buik met 38 weken, zonder reden...

Ik probeer er niet teveel over na te denken, wat er allemaal KAN gebeuren. Als ze nu buiten spelen kan er ook een auto over ze heen rijden. Ik leef in het hier en nu... geen garanties maar nu genieten van wat is, en over je heen laten gaan wat nog moet komen.
    Ik hoop natuurlijk voor je dat je echo goed is, en dat je rond 40 weken een kerngezond kindje op de wereld mag zetten! Maar vergeet niet te genieten van je zwangerschap! ;)

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Wat erg voor je. Gelukkig gaat het nu goed met je zoon. Vreselijk voor je schoonzus ook. Ik heb zelf één en ander meegemaakt en ben daardoor ook realistisch. Ik begrijp dus wat je bedoelt maar door de horrorverhalen van anderen gaan zwangere dames zich niet minder druk maken. En als je je te druk maakt kun je niet genieten van je zwangerschap. Misschien is het dus niet slim om dit te vertellen in een topic van iemand die toch al bang is. Hoop dat je het begrijpt.

11. mamamama85

mamamama85 Actief lid

Aug 5, 2014
    281
    0
    0
    #11 mamamama85, Dec 1, 2014
    Last edited: Dec 1, 2014
    Snap wat je ermee bedoelt novastar, ik wil ook geen paniek veroorzaken bij TS. Wil alleen maar meegeven: er zijn geen garanties, nergens. Toch probeer ik dit ook allemaal los te laten en te genieten van het hier en nu. Als ik mij iedere dag ga zitten opvreten met wat er allemaal zou kunnen zijn en zou kunnen gebeuren, dan zou ik inderdaad niet eens kunnen functioneren. Ik heb misschien makkelijk praten door de nodige slechte verhalen, maar ik kan hierdoor wél loslaten, accepteren dat wat eenmaal zo is zo blijft. Je kan niet veranderen wat er op je bordje komt maar hoe je ermee omgaat wel.

Ik heb m overigens 2x gehad bij deze zwangerschap: vorige week en vandaag een GUO. Ik was zenuwachtig ja, maar niet ongezond zenuwachtig. Denk dat iedereen dat heeft bij iedere echo/ controle van het hartje dat is wel gezonde spanning. Maar je zitten opvreten is zo zonde, hoeft niet! :)

12. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    Helemaal eens! Je zorgen maken verandert de werkelijkheid niet. Als de echo gewoon goed is, is het zonde van de afgelopen dagen en de dagen die nog komen tot de echo, dat je je druk hebt gemaakt en niet hebt genoten. Anderzijds als het niet goed is, is het ook verspilling van kostbare tijd want er is toch niets wat je nu kunt doen of veranderen.
    Het is hartstikke logisch hoor dat je je zorgen maakt, maar het brengt je geen stap verder, behalve dat je vandaag een minder fijne dag hebt, zonde toch? Als je werkelijk snapt wat hier staat, kun je het misschien makkelijker loslaten, wie weet helpt het je een beetje. Sterkte.

13. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik heb dat ook hoor, die 20 welen echo voelt een beetje als de laatste 'hobbel' naar een gezond kindje. Als je die maar gehad hebt!

In de meeste gevallen vinden ze niks, de uitzonderlijke gevallen daar lees je over. Ik ben er niet dagelijks mee bezig of dat ik veel stress heb erom, maar ben zeker blij en opgelucht als we na die echo weten dat alles in orde lijkt te zijn!!

Share This Page