Ik ben even benieuwd naar meningen. Ik ben morgen 32 weken zwanger en heb teveel vruchtwater. Verloskundige stuurde me hiervoor door naar gynaecoloog, die deed extra echo en vond het zeer raadzaam een GUO te laten doen. Ook nogmaals ogtt die ik al in week 24 had en normaal was, en bloedonderzoek om te kijken of ik geen infecties gehad heb tijdens zwangerschap. Dit alles om te bekijken waarom ik "behoorlijk veel teveel" vruchtwater heb, zoals de gynaecoloog verwoordde. bloedonderzoek is bezig, hoor ik donderdag meer van, ogtt ga ik woensdag voor. De GUO kon ik niet direct afspreken aangezien de enige gynaecoloog die dat kan doen de agenda vol had en dus in overleg met hem afgesproken moest worden. Maar nu wil deze meneer geen afspraak maken want gebaseerd op mijn dossier (hij heeft mij niet gezien) vindt hij het niet zo nodig me in zijn drukke agenda te plannen. Ik ben hier niet mee akkoord en heb vanmiddag een telefonische afspraak met de beste man. Hoe zouden jullie handelen? (hij zou nog gezegd hebben dat als deze ogtt goed was, er geen reden was voor verder onderzoek. Mij lijkt juist dat je dan WEL verder moet kijken omdat een simpele diabetes dan niet de oorzaak is, dus wat dan wel??)
Nah, wat bizar! Is dat binnen hetzelfde ziekenhuis? Ik zou de collega's met elkaar laten praten.. Wat achterlijk zeg. Super vervelend ook, want jij weet helemaal niet meer waar je nu aan toe bent natuurlijk. Ook dat mag je best aangeven bij hen allebei!
Wat een mafketel. Jij wordt doorgestuurd en in onzekerheid gebracht...assertief zijn! Geen genoegen nemen met nee...
nou ja zeg..dat is raar?! ik heb ook veel te veel vruchtwater en toen moest ik ook weer extra prikken op suiker en omdat er daar voor de 3de keer niks uitkwam moest ik echt wel een extra echo..daar werd nogmaals gekeken naar blaas en nieren enzo omdat daar ook eventueel een probleem kon zitten. gelukkig niet het geval maar vond het wel fijn dat er naar gekeken is en ik zou dat ook echt 'eisen' in jouw geval hoor. better safe than sorry. zoveel moeite lijkt het me niet, kost hooguit kwartiertje ofzo dus snap niet waar ze moeilijk over doen!
Terug naar de gyn die je doorverwijst en hem of zijn assistente een afspraak laten maken. Ik heb het al zo vaak gehad dat ik weggestuurd werd als ik door de VK werd doorverwezen naar de gyn, de VK moest dan zelf bellen voor de afspraak te regelen. Assertief zijn, dit hoor ik echt zo vaak!
Bij mijn eerste had ik ook een sloot aan vruchtwater had ook geen diabetes toen, is ook uitgebreid bekeken met guo, niks aan de hand. Het hoeft niks te betekenen, maar moet wel gecheckt worden, zeker als de gyn je doorverwijst. Maar zou je het hebben van diabetes niet willen bestempelen als "simpel", want dat is het alles behalve! Vind dit een beetje vervelende opmerking....
Dat is niet vervelend bedoeld, ik heb t bij de vorige gehad maar toen geen vruchtwater teveel. Bedoel ermee dat de alternatieven qua aangeboren afwijkingen m.i. erger zouden zijn.
Ik zou contact opnemen met de gyn die je heeft doorverwezen en aangeven dat die andere gyn geen GUO wil maken, dus of hij zelf wil aandringen bij z'n collega of anders doorverwijzen naar een andere gyn die wel mee werkt.
Dit zou ik ook doen. Absurd dat de 2e gyn zegt dat t niet nodig is, dat voelt ie aan z'n vruchtwater ofzo?!
Jeetje, dan is het nog veel erger want dan kennen ze mekaar gewoon en gaan ze mekaar tegenspreken! Echt die andere gyn dan opbellen en vragen hoe het zit!
Ok, hij heeft gebeld en ik heb het aan hem voorgelegd. Hij was niet op de hoogte van diabetes in eerste zwangerschap. Dat veranderde de zaak al iets zei hij. (handig he als je alleen een dossiertje leest). Als de OGTT niets uitwijst, krijg ik alsnog die GUO.
Ik zou zeker die guo eisen!Juist als het wel diabetes is,omdat hij dan al lange tijd misschien onbehandeld is,en daar kun je complicaties of afwijkingen van krijgen bij kindje of aan placenta.Ik ben daar een kindje aan verloren,dus nee,ik vind het ook niet kunnen om diabetes als iets simpels te bestempelen.En ik zou hem inderdaad ook eisen als het geen diabetes is. Laat je niet ompraten hoor,de gyn vraagt er niet voor niets om!
Heb je ook de gyn die je verwees nog op de hoogte gebracht? Ik vind dat die contact moet opnemen met die andere gyn. Tis toch raar als je naar je collega-specilist verwijst en die doet er niks mee?
Ik vind het ook vreemd dat je huidige gyn niet een groeiecho heeft gedaan, zeker als je in je vorige zwangerschap zw-diabetes hebt gehad.
Dat heeft die gyn gedaan, en de vk ook, en die gyn (een vrouw trouwens) is niet mijn vaste gyn. In Deventer Ziekenhuis telkens een verassing wie je nu weer voor je krijgt, helaas. Heb overigens met haar wel een extra afspraak gepland vanochtend, over 2 weken, kunnen we daarover nog eens van gedachten wisselen.