Vorige week woensdag had ik mijn 20-weken echo. En alles zag er super uit! Alles ok dus, het enige probleem was dat ze het hartje niet goed op de foto kon krijgen. Ze zei: "Ik heb al wel 80 keer gezien dat het goed is, maar krijg er geen duidelijke foto van". Mijn baarmoeder zit al vrij hoog (afwijkende vorm) en er viel steeds schaduw van mijn navel op het hartje, dus het kruis van het vierkamerbeeld was gewoon niet goed in beeld te krijgen. Er werd een vervolg afspraak gemaakt voor vandaag, in de hoop dat het dan beter te zien zou zijn. Ik maakte me verder geen zorgen, ze had immers duidelijk gezegd dat ze wel gezien had dat het goed was. Vanochtend had ik wederom een echo, om het hartje te fotograferen en weer wilde het niet lukken. Dit maal viel de schaduw van een rib van de kleine over het vierkamerbeeld van het hart. IPV zeggen dat ze gezien had dat alles goed was, zei ze nu ineens: "Ik kan het niet goed zien" en ze vond het beter om me door te sturen naar een academisch ziekenhuis met betere apperatuur. Ik ben daar best wel van geschroken. Ik ging helemaal niet bezorgd naar de echo vanochtend, maar nu maak ik me wel druk. Dat hoefde volgens haar niet, ze zag niks geks of afwijkends aan het hart, maar wilde gewoon dat dat ook duidelijk op een foto werd vastgelegd. En dat kreeg ze met deze apperatuur niet voor elkaar....Zo zei ze... En toch maak ik me nu druk. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen op deze manier werden doorgestuurd, en ben daarom ook op zoek naar iemand die er iets in herkend.... Iemand?
Nee bij de echoscopiste in het ziekenhuis. Een erg secure tante, die perse die goede foto wilde hebben, want zo zei ze (en daar heeft ze gelijk in): "Mocht er na de geboorte iets mis blijken te zijn, dan kom je bij mij terug, en dan kan ik niet aantonen dat ik het goed heb gezien".
Oke! Nou ik denk dat als ze zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken dat dit dan ook niet nodig is. Ze zullen het wel vaker mee hebben gemaakt en dat dit gewoon moet ook vanwege hun verantwoordelijkheid. Ze willen gewoon zeker zijn dat ze alle punten goed hebben kunnen controleren. Snap wel dat je je nu even ongerust maakt, maar ze zegt dat dit niet nodig is. Dus dan zou er ook niets aan de hand zijn. Het is juist fijn dat ze zo'n secure tante is. Stel je voor dat je iemand had die zei.. ''het zal wel goed goed zijn'' Het klopt wel dat er verschil is in apperatuur, dus daar zullen ze het vast goed kunnen zien. Weet dat het heel moeilijk is , maar probeer niet te veel te piekeren.. ze ziet zoals ze zei niets geks of afwijkens.. dus geen reden om je zorgen te maken anders hadden we het wel gezegt.
Dag Kiz, komt veel vaker voor hoor! Sinds dat de 20 weken echo in het pakket zit zijn de eisen strenger geworden en moeten bepaalde structuren goed gezien en ook gefotografeerd worden. En het komt echt wel vaker voor dat mensen doorgestuurd worden omdat het gewoon niet duidelijk te zien is. Academische ziekenhuizen hebben gewoon net betere en duidelijkere apparaten (geldkwestie). Vaak is het zo dat je inderdaad een keertje terugkomt bij dezelfde echografist en als het dan nog niet lukt word je doorgestuurd. Dus geen zorgen voor morgen hoor!
Wij moeten ook een keertje terugkomen vanwege het hartje. Niet omdat er iets niet aan de haak lijkt te zijn, maar gewoon omdat ze niet alle details konden zien. We gaan met 25 weken terug, mocht het dan nog niet te zien zijn, dan zullen we wel doorgestuurd worden naar een academisch ziekenhuis. Eerlijk gezegd maak ik me geen zorgen, wat ze konden zien zag er goed uit (kamers en boezems, pulmonaris) dus ik neem aan dat er niets aan de hand is.
Ik moet morgen om half 12 in het ac ziekenhuis zijn. Ik laat nog wel horen hoe het geweest is! Jullie reacties helpen me in elk geval de rust te bewaren, alvast bedankt!
Helaas heb ik geen goed nieuws. Ons kleintje heeft een behoorlijke hartafwijking. We zijn helemaal lam geslagen door dit nieuws en hadden het gewoon echt niet verwacht. Mischien schrijf ik er later meer over...
Oooh Kiz, wat verschrikkelijk voor jullie! Kan me zo voorstellen dat je dit helemaal niet had verwacht, als je eerst zo gerustgesteld bent. Kunnen ze je beebje wel opereren na de geboorte? Ik wil jou en je man heel erg veel sterkte toewensen! Marla