Geluidsgolven echo vraag

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door debq, 23 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Vandaag ben ik bij de vk geweest en als ik terug denk vind ik het een apart verhaal. Ik hoop dat iemand duidelijkheid kan geven, ik kan het op internet niet goed vinden.

Ik vroeg of de vk kon kijken of ze het hartje kon laten horen. Dat wilde ze niet doen voor de 12 weken ivm de geluidsgolven, dat zou niet goed zijn voor de baby (dat is dan net als een magnetron werd gezegd). In plaats van luisteren naar het hartje wilde ze wel een extra echo maken. Super lief, maar dat is toch ook met geluidsgolven. Weet iemand wat het verschil is (qua geluidsgolven bedoel ik dan) en heeft iemand dit vaker gehoord?

2. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe het precies zit maar de golven van de echo zijn anders dan geluid en het klopt dat het hartje luisteren belastend kan zijn voor de foetus. Dus heel goed dat je vk het niet heeft gedaan!

3. sandrien

sandrien Lid

14 nov 2015
    12
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ja bij ook is er ook niet geluisterd voor de 12 weken. Ze zei dat het warmte uitstraalde en dit centrum daarin alleen kijk tot 12 weken, net als bij jou

4. Dre79

Dre79 Lid

1 dec 2010
    55
    3
    8
    NULL
    NULL
    Bij een lage frequentiie zullen er meer trillingen ontstaan dan bij een hogere frequentie. Omdat je met een doptone geen flauw idee hebt waar je op mikt bij een vroege zwangerschap is de frequentie van het apparaat vrij laag, hierdoor heb je een dieper bereik. Bij een echo heb je beeld en kan je specifieker kijken naar een bepaald gedeelte (hartje/foetus), om deze reden kan een echo-apparaat met een hogere frequentie werken. En zal dus minder trillingen geven, waarvan overigens nooit is aangetoond dat het schade berokkend maar daar wil je ook niet echt op gokken als zorgverlener/zwangere.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Echo is een andere techniek dan doppler (wat de techniek is om een hartje te laten horen). Doppler is inderdaad gevaarlijk in de eerste periode.

6. Marinke84

Marinke84 Actief lid

10 dec 2013
    152
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat zijn de risico's dan? Bij mij hebben ze al wel twee keer geluisterd voor de 12 weken (woon niet in Nl)

Deel Deze Pagina