Rhesusfactor C-negatief

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by RachelleNM, Jul 26, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Hallo dames,

Wij hebben een paar dagen geleden te horen gekregen dat ik deze zwangerschap rhesus c- heb. In week 27 krijg ik dus een aanvullend bloedonderzoek om te kijken of er antistoffen worden aangemaakt.

Verschil met D- is dat er voor C- geen medicatie is. De vk gaf aan dat het zelden voorkomt dat er antistoffen worden aangemaakt, maar het houdt me, uiteraard, toch bezig.

Heeft iemand hier ervarving mee?
    Alvast bedankt!

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    De kans dat er antistoffen aangemaakt worden is inderdaad klein, en áls er antistoffen worden aangemaakt is de kans op complicaties (zoals bloedarmoede bij de baby) ook heel klein.

RachelleNM likes this.
  3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,184
    113
    Ik had het ook tijdens mijn zwangerschap maar idd geen antistoffen aangemaakt en ik hoorde ook vaak van de vk en gyn dat ik me echt niet druk hoefde te maken. Nu een gezonde peuter van 3. Maak je niet teveel zorgen, komt goed!

RachelleNM likes this.
  4. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Had je dat de vorige zwangerschap dan niet? Ik dacht dat de rhesusfactor (net als bijv bloedgroep) niet veranderd, maar ik kan t mis hebben hoor...

Maar goed, ik heb ook rhesus C en geen antistoffen gevonden (vorige 2 zwangerschappen ook niet). Volgens mijn gynaecoloog is t zeer zeldzaam dat er antistoffen worden aangemaakt / dat dit voor complicaties zorgt... Ik zou proberen om t los te laten tot de 27 weken (dan weet je meer), maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan... tijdens de eerste zwangerschap schrok ik er ook van, maar echt onterecht wat zorgen gehad! Heb ook nog nooit gehoord dat hierdoor problemen ontstonden.

RachelleNM likes this.
  5. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

Nov 28, 2017
    1,863
    2,324
    113
    Female
    Ik had ook rhesus C negatief en er zijn geen antistoffen gevonden. Mijn gynaecoloog en verloskundige deden er ook heel luchtig over, omdat het zo zeldzaam is dat er wél antistoffen worden gevonden. Ik maakte me er daarom ook totaal niet druk om. :)

RachelleNM likes this.
  6. Mommyofthree

Feb 12, 2019
    65
    24
    8
    Female
    Ik ben ook rhesus C negatief en op één keer bloedprikken na geen last van gehad, naar aanleiding daarvan geen antistoffen gevonden. Ook hier werd er heel luchtig over gedaan, kans is zo klein en zo ja, dan nog zijn ze er op tijd bij om je goed in de gaten te houden. Ik zou me ook niet druk maken :thumup:

RachelleNM likes this.
  7. sannekrul

sannekrul Fanatiek lid

Jan 9, 2012
    1,542
    1,106
    113
    Female
    Heb ik ook!
    Vk had nog nooit iemand in praktijk gehad waarbij het lichaam antistoffen aanmaakte

RachelleNM likes this.
  8. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Rhesusfactor kan wel veranderen, heeft ook te maken met de genen van de vader. En aangezien deze baby een andere papa heeft, kan dat natuurlijk. Maar ook als ze dezelfde vader zouden hebben, kan ieder kindje een andere rhesusfactor hebben. Is maar puur welke genen er worden doorgegeven.

Vk gaf idd ook meteen aan dat het weinig voorkomt, maar 't houdt me toch bezig!

9. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Dankjulliewel dames, voor jullie geruststellende antwoorden! Heel fijn :D

sannekrul likes this.
  10. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Ah ok... ik dacht dat je eigen rhesusfactor werd bekeken :rolleyes: weer wat geleerd ;)

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ze kijken naar de rhesusfactor van de moeder, en die kan onmogelijk veranderen. De rhesusfactoren van broertjes en zusjes kan natuurlijk wel verschillen. In week 27 kunnen ze in jouw bloed ook het bloed van de baby vinden en kijken welke rhesusfactor de baby heeft, maar dat doen ze dus alleen als de moeder rhesus negatief is.

12. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik blijk dat dus ook te hebben, tijdens mijn vorige zwangerschappen werd dat nog niet getest. Mijn zusje is nu 37 weken zwanger en zij heeft het ook en zij maakt geen anti-stoffen. VK zei tegen mij ook dat de kans heel klein is dat je antistoffen maakt, dus dat ik me er maar niet druk om moest maken

13. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Maar dat is toch precies wat ik zeg? :roflmao:

14. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    3,605
    1,913
    113
    Uit jouw verhaal lijkt het of de rhesusfactor van de moeder ook kan veranderen (dat was de vraag van iemand). Dat is dus niet zo. En bij een andere baby uiteraard wel, dat is logisch.

Ik heb rhesus d dus de injecties (indien nodig) was ook al vastgesteld toen ik zwanger waa van mn zoontje trouwens.

15. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    In mijn post heb ik het over de baby, geen enkele keer over de moeder (of in dit geval mezelf dus :D).

Het verschil dus tussen D en C is dat er voor D idd wel injecties zijn, maar voor C niet. Vandaar mijn zorg.

16. MDK

MDK Bekend lid

May 6, 2015
    644
    375
    63
    Female
    Mogelijk heb je de vraag uit mijn eerste post anders opgepakt... waarin ik vroeg of je dit de vorige zwangerschap niet had, omdat je rhesusfactor (net zoals je bloedgroep volgens mij niet veranderd)... toen had ik het over jou / de moeder. Of was je er tijdens je vorige zwangerschap niet op getest?

Maakt eigenlijk ook niet uit... maar ik denk in ieder geval dat je je op basis van de ervaringen van anderen hier weinig zorgen hoeft te maken! Hopelijk kun je t naast je neer leggen en blijkt in week 27 alles in orde :)

17. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    3,329
    2,135
    113
    Female
    Dan heb ik de vraag idd anders beantwoord. In vorige zwangerschap was er idd niks aan de hand, wel getest. Dat was in 2015.

Bloedgroep en dus ook rhesusfactor van de mama veranderd idd niet. Anders wordt het wel heel lastig als je bloeddonor bent (zoals ik dus :p).

18. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

Feb 14, 2014
    2,229
    1,904
    113
    Female
    Hier ook C en alle 3 keer geen antistoffen, ik snap dat je even schrikt maar het is echt zeldzaam dat er wel antistoffen aangemaakt worden. Je kan er helaas verder ook weinig mee... sterkte met geduld hebben hopelijk kan je het loslaten

RachelleNM likes this.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik verduidelijk het vooral even, omdat ik je ‘rhesusfactor kan veranderen’ wat kort door de bocht geformuleerd vond. Dat kan verwarring geven.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Als je tijdens de vorige zwangerschap ook getest bent en er niks aan de hand was, vanwaar dan nu die zorgen? De kans op antistoffen is echt al heel klein bij rhesus-C, de kans op ernstige complicaties vervolgens ook. Dus ik zou het voor nu los proberen te laten en gewoon die test met 27wkn afwachten.

Je vraagt naar een ervaring, maar de grootste ervaringsdeskundige in deze ben jijzelf ;)

MDK likes this.

Share This Page