Dwingen hartje luisteren bij vk

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Hope123, 23 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Haha wat een hoofdregel he, maar nu is het zo dat ik a.s. maandag bij 10 weken voor de eerste keer naar de vk moet. Ik vind dit persoonlijk best wel laat omdat ik hier veel lees dat mensen bij 6/7 weken al mogen en dan het hartje al hebben horen kloppen.
    Ik vroeg of ze dan ook bij mij naar het hartje gingen luisteren, "nee, pas bij 12 weken"was het antwoord.

Nu ben ik lichtelijk gefrustreerd haha omdat ik het gevoel pas heb echt (goed/gezond) zwanger te zijn wanneer ik het hartje heb horen kloppen.

Ik ben ook 07.02 jarig dus das nog net voor de 12 weken echo. Ik wil natuulijk graag dan van mijn broer en familie kadootjes vragen voor de zwangerschap/baby alvast. Maar wil dit pas vertellen wanneer ik het hartje dus heb horen kloppen zodat ik zeker niet te voorbarig ben...kan ik nu de VK overhalen toch te luisteren? Ik ga wel zeuren hoor en zeg nu "ik ga niet weg voor ze het heeft geprobeerd!

Edit Moderator: Titel duidelijk gemaakt. Graag volgende keer hier aan denken!

2. Bruidje77

Bruidje77 Fanatiek lid

28 mrt 2007
    4.747
    0
    0
    Zover ik weet is het normaal dat je op die termijn voor het eerst naar de vk moet. Vaak wanneer je je echo of iets eerder krijgt is daar een medische noodzaak voor of een eerdere miskraam of iets dergelijks.

Bij was het zo dat het hartje met 10 weken nog helemaal niet te horen was omdat mn baarmoeder nog onder mn schaambotje lag. Het was pas echt hoorbaar bij 12 weken, vandaar dat ze vaak die grens aanhouden..

Ik zou gewoon zeggen dat je het erg graag wil en of ze het wil proberen.. maar jouw gevoelens dat het allemaal laat etc. is.. lijkt me in deze niet helemaal waar :)

heel veel succes en plezier!

3. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Oke, dat ga ik idd ook doen, gewoon vragen en ook aangeven waarom. Het lijkt soms gewoon laat omdat je veel leest bij 6/7 weken al maar kan idd met reden zijn dan.

Ik ga mijn best doen!

4. Bruidje77

Bruidje77 Fanatiek lid

28 mrt 2007
    4.747
    0
    0
    hahaha het duurt ook allemaal zo lang de 1e weken! Veel plezier en geniet van je zwangerschap

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Zo jij bent vastberaden :D
    Bij mij hebben ze pas tegen 14-15 weken het hartje geluisterd.
    Dit omdat ze niet altijd al zo vroeg in de zwangerschap het hartje kunnen horen.
    Vandaar dat ze meestal wachten tot de 12 weken.
    Op de echo kunnen ze heel goed zien of het hartje klopt!
    Weet niet of je de vk kunt overhalen, proberen kun je, maar als jij je kleintje ziet bewegen op de echo en ze jou het kloppende hartje laten zien denk ik dat je daar al dolgelukkig mee bent ;)
    Ik weet dat het afwachten moeilijk is de eerste 3 maanden..maar dat hoort er toch even bij!
    Geniet van je zwangerschap en de echo!

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    De meeste mensen die al rond de 6 a 7 weken naar de verlosundige / gynaecoloog gaan doen dit vanwege een medische gebeurtenis in het verleden.
    Normaal is rond de 10 a 12 weken.
    Daarbij is het inderdaad vaak nog niet mogelijk om met de doptone bij 10 weken het hartje te horen. Vragen kan natuurlijk altijd, maar dwingen......
    denk niet dat we zo met elkaar omgaan.

Kwebbel

7. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    maar ik denk dat je wel een echo krijgt hoor, had ik ook met ongeveer 10 weken :)

en dan zie je heel mooi het hartje kloppen...zonder geluid, maar dat lijkt me ook een geruststelling :)

8. Ilse100

Ilse100 Actief lid

4 jan 2007
    153
    0
    0
    Administratief Medewerkster
    Gelderland
    Ik had mijn eerste afspraak bij de VK rond de 7 weken. De echo krijg je hier standaard rond de 11 weken (de VK heeft geen echo-apparaat). Wanneer je het hartje hoort weet ik niet.
    Veel succes!

9. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Helemaal mee eens! ;)

10. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Nou hopen dan maar en vragen idd! Zou zeker dolgelukkig zijn!

En Kwebbel:
    Vragen kan natuurlijk altijd, maar dwingen......
    denk niet dat we zo met elkaar omgaan.
    Zo letterlijk hoef je het niet tenemen uiteraard was met een knipoog bedoeld uiteraard!

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Misschien had je het dan iets anders moeten omschrijven. Het komt namelijk wel zo over op mij.

Kwebbel

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn verloskundige luitert ook pas vanaf 12 wk omdat de kans groot is dat er nog niks te horen is als je het eerder probeerd. dan ga je pas stressen omdat je bang bent dat er iets is terwijl alles gewoon goed gaat. om dit te voorkomen luisteren ze vaak pas later. ik had wel me eerste afspraak met 8 wk.

13. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hallo,

Ik heb per gratie gods een echo gehad met 6 weken en 6 dagen, omdat ik eerder een miskraam heb gehad en in deze zwangerschap een bloeding had bij 5 weken en 2 dagen. Deze echo was dan ook in het ziekenhuis, omdat dat op deze termijn echt alleen maar per inwendige echo kan.

Zo'n vroege echo is helemaal niet standaard en kan je alleen maar onzeker maken. Stel dat je minder ver zwanger bent dan je denkt, dan klopt er op dat moment nog niet eens een hartje. Mijn gyn wilde mij dan ook niet eerder langs laten komen dan bij 6 weken en 6 dagen.

Ik snap wel dat de eerste weken heel spannend zijn en dat je graag wil weten of alles goed is met je baby. Je kunt natuurlijk vragen of je VK het hartje wil proberen te zoeken, maar ik hoop wel dat je juist niet onzeker wordt als ze het niet kan vinden. (want dat kan helaas ook het geval zijn).

Succes met wachten.

Marla

14. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Iedere praktijk bepaalt zelf wanneer ze de mensen op de eerste controle laten komen.
    De reden dat ze jou met 6,8 of 10 weken laten komen is omdat zij uitleg moeten geven over de prenatale screening. Met 10 weken ben je hier ook nog op tijd voor, mocht je ervoor kiezen.

En dit is dus meteen de reden dat ze het vaak niet met 10 weken doen ;)
    Met 10 weken is de kans op het kunnen laten horen van het hartje maar fiftyfifty. Mensen worden hier heel erg onzeker van en gaan twijfelen of het wel goed gaat met de zwangerschap terwijl er niks aan de hand is. Dan krijg je die verhalen van: maar mijn vriendin heeft het al met 9 weken gehoord! Dus het zal wel niet goed zijn...
    Het is allemaal nog zo klein en met een beetje pech zit de kleine dan nog lekker onder je schaambeen verstopt.
    Ik snap dat het voor de cadeautjes niet fijn is dat ze pas later luisteren, maar dit is nu eenmaal het beleid van de praktijk. Je kunt ze niet 'dwingen' of overhalen het wel te doen. Ze zijn tot niks verplicht!

15. vannessa

vannessa Lid

13 jan 2008
    38
    0
    0
    Friesland
    Ik heb met 7 a 8 weken al een termijn echo gehad dat is hier normaal dat had ik met mn vorige zwangerschappen ook en toen keken ze ook of ze het hartje konden horen maar vertelde er wel bij dat het kon dat we het niet horen konden en ons dan geen zorgen moesten gaan maken, sinds kort is de 1e controle (intake gesprek) al met 9 weken ipv van met 12 weken tenminste hier bij ons dan ;)

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat het grote verschil hier ook ligt tussen een echo en het luisteren met een doptone. Je zult denk ik heeeeeel weinig mensen vinden die met 6/7 weken naar het hartje geluisterd hebben, simpelweg omdat dit zelfs met 12 weken altijd nog maar gokken is of ze het kunnen vinden, laat staan een maand eerder!
    Echo's daarentegen worden wel vanaf 6/7 weken gedaan, maar ook alleen bij een medische indicatie en dan bijna altijd nog inwendig. Als je echt zekerheid wil voor je verjaardag, vanwege de stress, vanwege het vertellen etc, dan kun je kiezen voor een pretecho. Er zijn meer meiden die dat gedaan hebben! Als je kiest voor een echo van 10 minuten (waar ik het gedaan heb was het 35 euro) dan weet je voldoende :) . Leuk verjaardagscadeautje van je mannetje?
    Ik ben zelf met 8 weken en 3 dagen geweest omdat ik zo nerveus was. 4 dagen later moest ik voor het eerst naar de verloskundige. Prima geregeld op deze manier. De verwijzing voor de echo die ik vergoed kreeg, de termijn echo, kreeg ik bij de vlos mee, en die afspraak heb ik gemaakt met 11 weken. Alleen maar geweldig om dan te zien hoe je kindje gegroeid is! Die echo met 11 weken was trouwens ook wat vroeg, (officieel met 12 weken) maar dat kwam omdat we ook voor een nekplooimeting gingen.. dus we zouden met 13 weken zowiezo nog een echo gaan maken (geen medische indicatie alweer, dus ook zelf vergoed, maar voor ons wel erg belangrijk) .

Maar ik denk dat je bij de vlos weinig kunt. Dus ga lekker voor een pretecho! Dan kun je nog fotootjes showen ook op je verjaardag :)

17. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    met 10 weken naar de vk toe is heel gewoon hoor

en vaak kunnen ze met 10 weken het hartje niet horen wel kunnen ze hem zien via de echo

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn vloskundigen praktijk heeft geen echo-apparaat.. dus dat dat kan is ook niet vanzelfsprekend...

19. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    Ik was met de 11 weken naar de verloskundige geweest ze kwam er uit zich zelf mee dat ze even wou luisteren Ook gelukt ook :)

20. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

is Angelsounds dan geen oplossing?

Deel Deze Pagina