Ik heb even een vraagje....Hoe gaat het verder na de eerste echo? Ik heb met 10 weken een echo gehad en moet nu in de 15e week weer op controle komen. Zou ik dan weer een echo krijgen (ik lees soms verhalen hier over meiden die een echo krijgen rond deze tijd) Ik dacht dat je maar 2 keer een echo kreeg... de termijnecho en de 20 weken echo.. En wat gebeurd er als er geen echo gemaakt wordt. Dit ook om te bepalen of ik alleen zal gaan. Alvast bedankt. Groetjes Mickey
Bij de verloskundige/huisarts staat meestal geen echo-apparaat en zul je dus hoogstwaarschijnlijk geen echo krijgen. Bij mij verlopen de controles als volgt: - nieuws/vragen etc - bloeddruk meten - wegen - hartje luisteren, baarmoeder opmeten Ik heb met 8 weken een echo gehad, en met 20 weken.
Ik heb asociaal veel echo's gehad... 7.5 week: termijn bepaling 12 weken: 12 weken echo 17 weken: proefpersoon opleiding echografie 20 weken: 20 weken echo 25 weken: pretecho 28 weken: herhaling pretecho 32 weken: groeicontrole 36 weken: groeicontrole Het zijn er veel, maar ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond. As vrijdag dus de laatste keer met 36 weekjes, ben benieuwd of we nog wat kunnen zien... Maar goed het is dus wel uitzonderlijk... Mijn VK heeft ook geen echo-apparaat dus ze zijn allemaal extern geweest. Liefs Sams
Hoi, Je verzekering dekt in principe twee echo's: de termijnecho en de 20 weken screeningsecho. Als je een nekplooimeting laat doen (indien hier aanleiding voor is) dan krijg je weer een echo maar meestal moet je deze wel zelf betalen behalve als je 36 jaar of ouder bent of er een medische indicatie is). Deze echo is rond 13-14 weken. De 20 weken echo is een screeningsecho. Dan kijken ze alles na bij je kindje. Je kunt hier veel topics over vinden. Tussen de echo's door ga je naar de verloskundige. Zo één keer in de vier weken om mee te beginnen. Die afspraak is meestal - als alles gewoon verloopt - vrij kort. - Heb je vragen / opmerkelijke dingen? - bloeddruk meten - (soms) ijzergehalte meten' - in een later stadium buik opmeten - soms wegen (mijn verloskundige doet het niet) - en ook weer wat later: voelen hoe het kindje ligt - en natuurlijk: hartje luisteren! Sommige verloskundigen hebben een echo-apparaat en maken vaker echo's. Dit komt niet zovaak voor want zo'n echo apparaat is verschrikkelijk duur. Als je in het ziekenhuis controles hebt (op medische indicatie bijvoorbeeld) dan zal je waarschijnlijk meer echo's krijgen. Later worden de controles door de VK frequenter maar de inhoud blijft hetzelfde. Oja, je bloed wordt nog gecontroleerd op een flink aantal zaken (is - als het goed is - al afgenomen). Mocht je negatieve rhesus factor hebben dan krijg je met 30 weken nog een prik (voel je nauwelijks wat van), ook hierover zijn meerdere topics te vinden. De meeste mensen vinden het leuk om tussendoor hun kindje nog eens te zien. Om die reden zijn pretecho's in het leven geroepen. De naam zegt het al: het is echt voor het plezier van de ouders. Er zijn kosten aan verbonden en je kan het 2D, 3D en 4D doen (oplopende kosten). De beste tijd hiervoor is tussen de 20 en 24 weken maar kan ook wat later. Met een week of 16 kan je het geslacht vaak wel zien op de echo. Dit kan je dus te weten krijgen bij de 20 weken echo. pffff.. lang verhaal maar ik hoop dat je er een beetje mee uit de voeten kunt. Enne. gefeliciteerd hè! Elle