vl had vanmorgen ontbijt op bed gemaakt; superlief natuurlijk! maar er zat een gebakken ei bij waarvan het eigeel nog vloeibaar was. ik dacht dat ik dat beter niet kon eten, hij vond dat ik overdreef en heus wel een eitje mocht met zacht eigeel. het werd een hele discussie waarbij ik zelf maar uit bed ben gegaan om het ei af te bakken tot alles gestold was want hij vond het allemaal maar overdreven. ben ik inderdaad te voorzichtig en had ik het best kunnen eten? ik had gelezen dat rauw ei niet mocht, en zacht eigeel lijkt mij rauw...
Ik heb het ook een paar keer gegeten, naar mijn weten ben jij de enige die er ziek van kan worden en heeft je kleintje er niets van... Wel ben je vatbaarder omdat je weerstand wat lager ligt dan normaal...
Ik eet het ook wel is hoor. Hard eigeel hoef ik niet. Tis niet dat het verboden is om te eten omdat het schadelijk is voor de kleine. Ze raden het af, net als biefstuk en filet american enzo, omdat je er ziek van KAN worden. Aangezien ik nog nooit ziek geworden ben van een gebakken eitje met zachte dooier eet ik dat zo af en toe wel. Echt niet meer zoveel als voorheen hoor. Heb het nu denk ik 3 keer gedaan ofzo.
Rauw ei zit ook in heel veel andere producten. Daar schrok ik wel van. Ik heb dat best vaak gegeten. Chocolade mousse, Aioli etc etc. Je hoeft niet bang te zijn want meestal word je niet ziek, maar de kans dat het ei toevallig een bacterie heeft is wel aanwezig. Dus gewoon lekker afbakken, dan geniet je er toch ook meer van??
Zacht eigeel is niet rauw. Aan het begin is een eitje rauw maar zodra het verhit is gaan de eventuele gevaarlijke bacterieen dood. Een zachtgekookt eitje is ook vloeibaar maar dat is iets anders dan rauw, kan je gewoon eten. Vind t stiekem wat sneu voor je vriend
ok dus wat ik begrijp is dat het eigenlijk niet rauw meer was dus omdat de rest van het ei goed gebakken was, en dat het eigeel eigenlijk niet zoveel kwaad kan. nou ja dan weet ik het voor de volgende keer. ik vond het ook wel zielig voor VL maar tja ik deed het niet voor mezelf!
Voor zover ik weet mag je geen rayuw eiWIT... Maar goed, ik eet het heeeeeeel soms, althans een zachte dooier he
Als je het uit de supermarkt haalt is het allemaal bewerkt, en niet meer echt rauw ei, dat kun je dus gewoon eten
Ik eet dit ook gewoon hoor niet vaak gewoon heel af en toe je kindje kan hier niks aan over houden in het ergste geval kan jij er zelf ziek van worden
Ik lees even mee, ik vind eieren met zacht eigeel heel lekker, had er helemaal niet aan gedacht dat dit schadelijk kan zijn
Ik eet het mijn hele zwangerschap al niet. Wil het risico niet nemen. Ondanks dat ik het echt super super lekker vind!!
Alles wat boven de 60 graden verhit is, is veilig, want bij 60 graden zijn alle bacteriën dood. Volgens mij is eigeel dat zacht is nog geen 60 graden geweest. Volgens mij is het dus wel een klein risico, en dat moet je zelf afwegen. Soms neem ik het risico wel. Vaak zit in supermarktproducten en bij restaurants ook rauwe ei, maar die is meestal gepasteuriseerd, waardoor ook alle bacteriën dood zijn. Dat kan je dus wel veilig eten. Bij sommige groothandels kan je ook gepasteuriseerde eieren of apart eiweit en eigeel kopen.
Kan je gewoon eten. Salmonella kan alleen kwaad voor jezelf, niet voor je kindje. Daarbij zit salmonella in het eiwit, net onder de schaal.
Ik durfde het niet te eten maar uit het merendeel van de reacties blijkt dus dat men dit wel eet. Nou ben ik in de war haha
Gister nog 2 zachtgekookte eitjes gegeten. hartstikke lekker! Wat al word gezegd: het is meer het risico dat jij er zelf ziek van word. Aangezien ik nog nooit ziek ben geworde van ei en het zelden eet vind ik dat die ene keer best zachtgekookt (of een gebakken ei met zachte dooier) mag eten!
Ik heb het beide keren niet gedaan, maar als ik nu zwanger zou zijn zou ik het denk ik wel af en toe eten. ik heb inmiddels ook begrepen dat het vooral om het eiwit gaat en als dat goed gestold is zou het gaar genoeg moeten zijn. Maar iedereen moet dit zelf bepalen.