Zal even bij het begin beginnen. Bij de 20 weken echo kwamen we erachter dat ons meisje wat achterliep in de groei ongeveer 2 weken. Week erna nieuwe echo gehad en idd een groeiachterstand. Bij de meting van de navelstreng bleek dat de flow/doorbloeding niet helemaal optimaal was. Twee weken geleden nieuwe echo gehad en ons meisje groeide keurig volgens haar lijntje wel te klein. Achterstand was gewoon weer tussen de 2/3 weken. Vandaag moest ik weer terug komen voor weer een groei echo. Ze begon bij het buikje en na die 3x gemeten te hebben ging ze het bovenbeentje en het hoofdje meten. Ik zag de bui al hangen, het hoofdje en beentje zijn wel gewoon gegroeid volgens haar lijn maar het buikje ligt nu 5 weken achter in de groei en is dus bijna tot niets gegroeid. Meteen naar de flow gekeken en die was flink gestegen wat dus niet goed is. Ik krijg nu 3x per week een ctg en heb volgende week weer een echo van de flow en de week erna weer een echo met groei erbij. Heb nu te horen gekregen dat als de groei echt stil komt te staan ze de kleine moeten gaan halen. Moet er dus rekening mee houden dat dat al over 2 weken kan zijn. Ben hier erg van geschrokken en vraag eigenlijk om ervaringen van mensen die bijna hetzelfde hebben meegemaakt. Of mensen die een prematuur kindje hebben en wat je dan kunt verwachten. Ze gaan er in het ziekenhuis vanuit dat we met heel erg veel geluk net de 34 weken kunnen halen maar het doel nu is 32 weken.
Hmmm, zit te twijfelen of ik mijn verhaal wel moet vertellen! Ik heb namelijk exact hetzelfde meegemaakt alleen met een absoluut slechte afloop ........
bij schoonzus van mn zus hebben ze de kleine met net geen 28 weken gehaald.. ivm breken van de vliezen.. en dat gaat tot nu toe goed.. en bij een vriendin van me hebben ze de kleine gehaald met 26w6 en die is 5 dec een jaar geworden! maar goed dat zijn vroeg geboortes en voor zover bij mij bekend zonder groeiachterstand!! succes!!
vogeltje, ik heb er geen ervaring mee (behalve dan dat ik zelf met 29 weken geboren ben en nu al 29 jaar ben...) ik wil je sterkte wensen, want die spanning is echt helemaal niets!! en daarnaast dacht ik dat je je vraag misschien beter op het premature gedeelte van het forum kunt plaatsen, daar weten ze er hel veel van en zijn er (helaas) veel ervaringsdeskundige op het gebied van premature (en ook dysmature) kindjes...
Vogeltje, Ik heb mijn zoontje spontaan met weeën met 34+2 gekregen. Voor mij was het op die dag zeker geen traumatische ervaring, mijn zoon was/is kerngezond en heeft alleen moeten bij komen in het ziekenhuis omdat zijn gewicht natuurlijk nog wat te laag was. Het enige "nadeel" wat ik heb ervaren was dat ik zelf nog niet klaar was om mijn zoon met de wereld te delen, dat ik mijn buik moest missen. Ik denk dat dat vooral is gekomen omdat ik me er van te voren niet op in heb kunnen stellen dat t zou gebeuren... Mocht je nog meer vragen hebben mag je me gerust een PB sturen.
Hier ook een groeiachterstand van ongeveer 2/3wk, echter bij mijn baby is de buik nou juist het deel wat groter is dan de hoofdje en ledematen. Omdat bij mij de werking van placenta en flow wel stabiel is, zijn er nog geen directe plannen om het te halen. Bij jou is dat anders want bij jou ligt het dus wel aan de mindere werking van navelstreng. Mij is laatst verteld dat een baby in dat geval beter af is buiten de buik...omdat het kindje nu gewoonweg niet genoeg voeding krijgt. Zou je in ieder geval willen aanraden om zoveel mogelijk bedrust te nemen, zodat alle energie naar de baby kan gaan! en soms (wil geen valse hoop geven) willen ze nog wel eens een inhaalslag maken...Hoop op het beste voor jullie!!
Wat een rot situatie zeg! Zelf bij de laatste controle ook te horen gekregen dat de groei achter blijft, echter is dit bij mij nog de eerste 'waarschuwing'. Ze gaan de groei goed in de gaten houden nu en ik moet rustig aan doen. Zie dat we ongeveer op dezelfde dag zijn uitgerekend. Spannende tijd voor je! Hoop dat de groei niet helemaal stil komt te liggen en jij je kindje toch echt nog een paar extra weekjes in je buik mag dragen. Echter mocht het kindje niet meer groeien, is het waarschijnlijk voor het kindje gevaarlijker om in de buik te blijven, dan ter wereld te komen..... Sterkte meid!
Jeetje wat een spanning, hopelijk komt het alelmaal nog goed en zal je kindje gezond en wel ter wereld komen!
Hi Vogeltje, Ik mag je een handje geven. Ben op hetzelfde punt waar jij 8 weken geleden bent begonnen. Ik weet zelf nog niet waar het heen gaat maar maak me best wel zorgen. Leef in ieder geval met je mee. Dikke knuffel