Beste verloskundige, Vandaag ben ik 27 weken zwanger en sinds vanmiddag heb ik vrij veel harde buiken/gespanne gevoel onder in mn buik. Op zich heb ik dat wel eerder gehad, maar meestal bleef dat beperkt tot een of twee keer per dag. Sinds vanmiddag hou ik het bij en ze komen nu zo om het kwartier. Soms wat eerder (tot drie kwartier), soms wat eerder (10 min). Ze doen verder geen pijn en worden ook niet erger maar ik twijfel toch een beetje. Kleintje beweegt verder wel goed. Moet ik nog meer rust houden? (ik heb de hele middag op bed gelegen, maar daarvoor vanuit huis gewerkt achter mn buro) Zijn dit nu al oefenweeen? Of moet ik me zorgen gaan maken?
Hoi Liene, Harde buiken mogen de gehele zwangerschap, het zijn oefeningen van de baarmoeder. De baarmoeder is een spier die nu dus steeds meer opgerekt word en ze moet af en toe oefenen om samen te trekken. Wanneer moet je aan de bel trekken: Indien de samentrekkingen regelmatig binnen de 10 min komen, ze pijnlijk of steeds gevoeliger worden, als je bloedverlies hebt of vocht verliest. De klachten die je beschrijft kunnen ook bij een blaasonsteking horen, laat morgenochtend even je urine controleren bij je huisarts! Rust en warmte is het beste wat je kan doen, dat doe je heel goed! Imke