Schoonmoeder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door JongeMama22, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik heb even jullie mening nodig over het volgende:

Zoals mijn naam al zegt word ik over een tijdje een jonge mama. Ik doe een voltijd hbo studie en ik ben van plan deze af te ronden. Dan heb ik natuurlijk oppas nodig. Mijn moeder is bereid twee keer in de week op te passen. Hartikke fijn natuurlijk. Mijn vader is vervroegd met pensioen dus ze kunnen gezellig met zijn tweetjes oppassen. Mijn vriend en ik zijn het hierover eens met elkaar.

Mijn schoonouders zijn al jaren gescheiden. Met mijn schoonvader heb ik een hele goede band en ik zou het leuk vinden als hij ook op ons kindje wil passen(hebben we nog niet gevraagd). Alleen dat wil mijn vriend niet. Simpelweg omdat het een man is

Met mijn schoonmoeder heb ik niet echt een band. We kunnen prima met elkaar door een deur, nooit geen ruzie of problemen maar het klikt gewoon niet tussen ons. Mijn vriend wil dat zijn moeder ook op de kleine gaat passen, alleen dat wil ik niet. Ik voel me daar totaal niet prettigg bij.

Dat komt omdat mijn schoonmoeder al jaren depressief is en een aantal jaren geleden zelfs zelfmoordneigingen had (nooit een poging gedaan). Ook begint ze Schizofreen te worden (ze hoort wel eens muziek in haar hoofd terwijl dat er helemaal niet is). Mijn schoonmoeder is zeer slechthorend. Als we bij haar op visite zijn dan moeten we zowat schreeuwend een gesprek voeren, anders verstaat ze ons niet. Ze ziet er ook vaak onverzorgd uit(haren niet gekamd, loopt bijna altijd in een huispak, komt nauwelijks buiten).

Kortom ze kan niet zo goed voor zichzelf zorgen en heeft bij veel dingen hulp nodig. Anders ziet ze het niet meer zitten.

Ik heb mijn vriend uitgelegd dat ik om deze redenen het niet zie zitten als zij op ons kindje gaat passen. Ze kan niet eens goed voor zichzelf zorgen laat staan op ons kindje passen. Alleen mijn vriend is het hier niet mee eens en hij zegt dat het juist goed voor zijn moeder is als zij ook op ons kindje past, omdat ze zo weer wat zin in haar leven krijgt.

Maar hallo daar is ons kindje niet voor. Ik krijg het maar niet uit zijn hoofd gepraat. Tuurlijk mag mijn schoonmoeder ons kindje zien maar oppassen zie ik echt niet zitten.

Wat is jullie mening. Ben ik echt zo onredelijk en wat zouden jullie doen?

sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er echt mee.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nee, ik zou het met het beeld wat je van je SM schetst niet aandurven. Een kindje verzorgen is zwaar en veel werk, als ze niet goed in dr vel zit en amper zichzelf kan verzorgen durf ik niet te vertrouwen dat ze helemaal goed voor je kindje kan zorgen!

3. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Nee, ik zou dat ook niet willen.

4. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Je bent totaal niet onredelijk meid! Blijf bij je standpunt hoor.
    Mijn schoonmoeder is een beetje het zelfde geval alleen wat extremer. Al jaren zwaar manisch-depressief, al ontelbaar veel zelfmoord pogingen gedaan en ook een schizofreen.

Gelukkig zijn mijn vriend en ik het er wél overeens dat schoonmoeder echt never nooit op mag passen. Schoonvader ook niet (maar dat is weer 'n ander verhaal :)).

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Wil je schoonmoeder ook graag op je kindje passen of komt dit echt bij je vriend vandaan?

Ik kan me goed voorstellen dat jij je er niet prettig bij voelt om je kind bij haar achter te laten, als ze ook al niet goed voor zichzelf kan zorgen. Wat jammer dat je vriend die gevaren niet ziet.

Ik zou zeggen dat je schoonmoeder éérst haar gezondheid op orde moet hebben voordat je kunt overwegen haar op te laten passen.

Als je vriend denkt dat ze meer zin in haar leven krijgt door jullie kindje, ga dan gewoon vaak op bezoek. Ze heeft dan geen lasten die ze misschien niet eens kan dragen, alleen de leuke dingen.

6. JongeMama22

Het komt van hun alle twee vandaan. Zij wil graag oppassen en mijn vriend wil dat ook. Omdat hij haar vertrouwt. Ik vertrouw haar ook wel in het algemeen. Maar ik zie het niet zitten als zij alleen op ons kindje past. Als ze gewoon gezond was had ik het geen probleem gevonden. Dat weet mijn vriend ook.

Maar hij wil/kan het maar niet begrijpen. Ik heb ook aangeboden dat we heel vaak bij haar op bezoek kunnen gaan zodat ze de kleine regelmatig ziet. Maar hij vind dat zijn moeder ook recht heeft om op te passen.

7. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Met de punten die jij opnoemt over je schoonmoeder, zou ik ze niet laten oppassen, dus wat dat betreft geef ik je groot gelijk.
    Maar ik vind de reden die je vriend opgeeft over zn vader, ook niet helemaal redelijk.
    Ik bedoel, ja je schoonvader is een man, maar denk hij dat die niet kan oppassen dan?
    Mijn pa past ook gewoon op hoor, en is een hartstikke lieve opa, die het gewoon goed doet.

8. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik zou jouw sm ook niet op laten passen als je haar zo beschrijft.

Jullie moeten je beiden goed voelen bij de persoon die oppas. Als dit niet zo is moet je samen tot een andere oplossing komen.

9. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Zo'n vrouw zou ik ook niet laten oppassen.

Voor de kwestie tussen jou en je vriend: Hij zegt dat zijn vader niet mag oppassen en noemt daar een reden voor, dan is de kous af.
    Jij zegt dat zijn moeder niet mag oppassen en noemt daar een reden voor, dan moet die kous ook af zijn.

10. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Als jij je er niet goed bij voelt zou ik het niet doen. Jij bent ten alle tijden de verantwoordelijke voor je eigen kind. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je later moet zeggen ' had ik maar niet'.
    Een kind ongewenst afstaan om iemand beter te laten voelen daar is een kind niet voor, maar de psychiater.
    Onze kleine gaat straks ook niet alleen naar mijn schoonouders. Zij wonen 4 hoog in een flat met alleen maar trappen geen lift. Ze zijn nu nog goed ter been maar de ouderdomskwaaltjes sluipen er langzaam in. Ze zijn eind 60 en begin 70. Besproken met vriend en hij is het er nu ook mee eens.

11. JongeMama22

Ik ga het er denk ik nog maar eens met hem erover hebben en nog een keer mijn bezwaren uitleggen. Hij vindt dat zij gewoon op kan passen omdat ze hem altijd alleen heeft opgevoed. Dat heeft ze ook heel goed gedaan. Maar toen was ze nog niet depressief, ze was toen nog niet doof en ze was toen ook nog niet schizofreen. Misschien is het een idee om een professional te raadplegen of het überhaupt mogelijk is. Misschien luistert hij dan wel.

12. Mamaliefde

2 apr 2012
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het verhaal ook wel, maar dan juist van de kant dat het juist wel heel goed ging. Mijn tante is ook een vrij labiel persoon die ieder jaar in dezelfde periode overspannen wordt. Maar mijn nicht heeft haar toen wel 1 dag in de week laten oppassen op hun zoontje. En dat ging echt super goed. (Oh..het kindje van mijn nicht ging uiteraard niet in de periodes dat het niet goed met mijn tante ging, omdat die dan echt genoeg aan zichzelf en haar ziekte had...laat ik dat duidelijk vooropstellen).

Ik denk dat als je je schoonmoeder niet teveel belast (dus bijvoorbeeld een morgen of middag per week) je eerst zelf kunt zien of het wel/niet goed gaat. Kan ze het niet aan, dan kun je nog altijd de keuze maken om ervanaf te stappen. Gaat het goed dan is vriend blij, schoonmoeder blij en je kleintje is gerust onder de pannen. Het is en blijft toch eng in het begin, maar ik weet uit ervaring dat oma's en opa's heel anders met hun kleinkindjes omgaan dan ze met ons gedaan hebben (vaak nog veel voorzichtiger). En je kunt bovendien duidelijke afspraken met haar maken over wat en wanneer je kindje iets nodig heeft.

Ik zag het met mijn schoonmoeder ook niet zitten (ze is inmiddels overleden), maar als ik de kans had gehad had ik misschien wel geprobeerd. Je moet het mens wel een kans geven natuurlijk.

Maar je hebt nog een tijdje te gaan, betrek haar bij je zwangerschap, dat versterkt jullie band een beetje beter en je kunt er ook een prettiger gevoel bij jezelf door "kweken".

Dat ze wat slechter hoort doet niets af aan haar kwaliteiten om een lieve oma te zijn en schizofreen ben je nog niet direct als je muziek in je hoofd hoort...ik heb continue muziek in mijn hoofd en ik ben alles behalve schizofreen. Pas als ze enge stemmen gaat horen die zeggen dat ze haar huis in de fik moet steken of iets dergelijks kun je die stempel gerust op plakken, maar voor die tijd...eerst even laten uitzoeken ;).

Veel succes met het maken van je keuze..maar onthoud...het is je schoonmoeder. Was het je eigen moeder geweest had je misschien niet eens getwijfeld...

13. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Heeft je schoonmoeder tabletten?
    Mijn moeder heeft een maand geleden ook gespookt, en zij wilde onze zoon ook meenemen voor een middagje circus, ik heb ook gezegt dat ik dat geen fijn idee vond, en dat ze eerst maar eens goed haar best moest doen, en laten zien dat het beter met haar ging.
    Voor logeren geld hetzelfde.
    Ik vind en snap jou gedachten gang dus heel goed!
    Ik zou kiezen voor de schoonvader, mannen kunnen ook goed oppassen! maar zeg het wel tegen je schoonmoeder, dan heeft zij een extra drive om goed haar best te doen.
    P.s je kunt een gastouder ook nog overwegen evt.
    Succes!!

14. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Alleen al om het feit dat je sm slechthorend is zou ik haar niet laten oppassen.
    Dat kan tot gevaarlijke situaties gaan leiden.
    Zelf vind ik het ook een raar idee als een man op mijn kindje zou gaan passen (behalve de vader natuurlijk) maar eigenlijk slaat dat nergens op.
    Vindt het dan nog weer anders als je een zoon krijgt ipv een dochter maar nogmaals, slaat nergens op en is mijn gevoel.
    Is go of creche geen optie voor die andere 2 dagen?

15. JongeMama22

Een creche zou zeker een optie zijn. We kunnen dat betalen. Maar we willen liever nog even wachten met een creche tot ons kindje wat ouder is.

Deel Deze Pagina