Kabinet tegen langer zwangerschapsverlof Uitgegeven:10 november 2010 16:24 AMSTERDAM Het kabinet is tegen een uitbreiding van het zwangerschapsverlof van 16 naar 20 weken. Dit heeft minister Henk Kamp van Sociale Zaken woensdag in de Kamer uitgesproken. Dit meldt de NOS. Het Europees Parlement stemde onlangs in met een zwangerschapsverlof van 20 weken, maar daar wil het kabinet dus niet in meegaan. Volgens Kamp zijn 16 weken in verreweg de meeste gevallen voldoende. Wanneer vrouwen langer thuis willen blijven, moeten zij zich volgens Kamp maar ziek melden. Arbeidsproductiviteit Ook zou de verlenging van het zwangerschapsverlof niet goed zijn voor de arbeidsproductiviteit. Het kabinet is ook tegen uitbreiding van het vaderschapsverlof. Het Europees parlement wil dat vaders recht moeten krijgen op twee weken verlof. Volgens Kamp kosten beide maatregelen samen een half miljard euro. Dit vindt hij teveel.
Dat het verlof van de vrouw niet wordt uitgebreid, oke, dat snap ik nog.. Blijft balen natuurlijk.. Maar dat ze het voor de vaders niet veranderen vind ik ronduit belachelijk.. 2 dagen is toch veeeeel te weinig..
ik vind dat toch zo raar.. Mijn man moest ook echt bijkomen hoor.. Nu heeft hij in zijn werk helemaal geen recht op betaald verlof o.i.d. maar krijgt gewoon onbeperkt vrij, dus op zich wel een voordeel. Maar hij moest ook echt wel even bijkomen van alles haha..
Ja, het is echt jammer. In bepaalde landen zijn de regels een stuk gunstiger. Maar ook landen die het nog veel slechter hebben dan wij natuurlijk. Ik ga het kabinet dus ook niet afzeiken, ze moeten gewoon beslissingen nemen, in deze tijden van bezuinigingen, maar het blijft wel heel jammer natuurlijk.
Ik had niet anders verwacht. Overigens vind ik het volslagen idioot dat het vaderschapsverlof nog steeds 2 dagen is. Dat kun je toch niet maken...
pfff stel zeikers. en maar bezuinigen. ammel op de verkeerde dingen. dan moeten we het maar van de snipperuren hebben he dames.
Vaders kunnen net als moeders natuurlijk ook vrije dagen of ouderschapsverlof opnemen. Niet alles hoeft door de overheid of werkgevers te worden gefinancierd. (En dan ben ik nog wel links )
Ik vind het voor de vaders ook veel te kort, maar voor de moeders, tja het moet ergens vandaan komen. In denemarken zijn moeders bijna een jaar thuis, maar ze moeten dan wel fulltime gaan werken, daar moet ik persoonlijk niet aan denken. Dan maar 16 weken en lekker 2 dagen per week werken.
Ik hoor het net op het nos journaal. Pfff echt jammer. Hoop toch dat in iedergeval de mannen wat langer verlof krijgen.
Kamer voor meer vaderverlof - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] Ik las dit net op telegraaf.nl Hoop dan teminste dat ze er 5 dagen van kunnen maken.
Sta er eerlijk gezegd niet echt van te kijken. Wat betreft het artikel in de Telegraaf....ik weet niet hoe serieus ik dat kan nemen. Neemt niet weg dat ik de papa's ook meer dagen gun Kwebbel
ja inderdaad, in het stukje dat ik las, begreep ik dat ze daar niet negatief tegenover stonden. 2 weken was te lang, maar voor 5 dagen waren ze wel voorstander toch? Het is in elk geval iets... en tja: dat er andere regelingen zijn: die moet je wel op kunnen brengen en ik denk dat dat in veel gevallen niet kan en dan ben je dus gewoon je vakantiedagen allemaal kwijt. Wij hebben nog de mazzel dat m'n man 40 uur werkt, bij een 38 uur contract en dus iets meer vrije dagen heeft, zodat hij na de bevalling 3 weken vrij kon nemen, maar dat hebben we (ik) gewoon écht nodig helaas.
Zou mooi zijn als de man 5 dagen kan krijgen, maar dan nog moet het bedrijf er achter staan en ook die 5 dagen willen geven. En dat is helaas niet altijd zo. Zo kreeg mijn man na alle bevallingen slechts 1 dag. Kwebbel
dat half miljard betalen wij weer door het verhogen van de zorgpremie, het verhogen van je eigen risico, het invoeren van km heffing, het verlagen van de toeslagen. Dus wat zeikt ie nou.
Hoop idd dat er dan tenminste 5 dagen van gemaakt kan worden.. Mijn man kan ook geen ouderschapsverlof o.i.d. opnemen.. Hij is een hele week van huis (werkt op zee) dus dat gaat niet op.. Wat dat betreft hadden we geluk dat ik ben bevallen vlak voor de kerst en tussen kerst en de eerste week van januari is hij elk jaar sowieso vrij.. Nu neemt hij af om de 6 weken een week vrij, maar ja het is wel onbetaald.. Zou fijn zijn als hij een week betaald zou krijgen na een eventuele volgende bevalling.