Hoi dames, Ik ben op zoek naar ervaringen van mama's of aanstaande mama's die in dezelfde situatie zitten als waar ik me nu in bevind. Door erfelijke aanleg in de familie hebben wij een verhoogde kans op een kindje met spina bifida. Daarom krijgen wij sowieso onze 20 weken echo in het ziekenhuis. Hoe gingen jullie hiermee om? Welke onderzoeken heb je verder laten doen, of juist niet? Voor ons is een zwangerschap afbreken om medische redenen geen optie, ieder kind is meer dan welkom! Lieve groetjes Candle
Ik heb zelf een erfelijke afwijking waarbij er dus ook de kans is dat ik het doorgeefaan mijn kinderen. Wij hebben recht op pgd en op extra onderzoeken als puncties en een guo met 20weken. Buiten de 20 weken echo om hebben wij er voor gekozen om geen verdere onderzoeken te willen, hier zit tenslotte toch een risico aan. Ook voor ons gold, elk kindje is welkom, afbreken is geen optie. 1 kindje heeft het overgeërfd van mij, hier heb ik het soms wel moeilijk mee, omdat ik me schuldig voel.Maar ik had mijn zoontje voor geen goud willen missen! Het is het liefste leukste grappigste kereltje dat er is
Mijn man heeft een broer gehad met deze aandoening. Daardoor heb ik een 10 voudige dosis foliumzuur geslikt. Wij kregen echter geen extra onderzoeken en alles bleek normaal te zijn gelukkig.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben bewust een aantal maanden voordat we de keuze maakten om anticonceptie achterwege te laten begonnen met het slikken van foliumzuur, maar geen grotere hoeveelheid dan 'normaal' aangeraden wordt.. Ik heb volgende week mijn termijnecho, is er bekend of ze dan al misschien wat kunnen zien?
Wat houd pgd in? Prenataal...........? Ik kan me voorstellen dat in dit soort situaties gevoelens als schuld kunnen ontstaan, al vind ik persoonlijk dat als je bewust kiest voor de mogelijkheid dat er een kindje komt die meer zorg nodig heeft, en die zorg ook wil/kan geven dat dat het mooiste is wat je kan beslissen en 'terug' kan geven
Pgd is embryoselectie. Dank je wel voor de verdere tekst, erg lief of het op je termijn echo al te zien is, weet ik niet. Ik denk het niet, maar durf dit niet met zekerheid tezeggen. Wel spannend voor jullie zeg! Hopelijk is alles in orde, maar ook, hopelijk kan je het wel een beetje loslaten en ook genieten tot je meer zekerheid heb! Anders is de 20 weken echo ver weg.
Met 12 weken konden ze bij ons al goed zien of t ruggetje zich 'normaal' ontwikkelde. Na 12 weken 'sluit' t ruggetje pas als ik t goed begreep. Met 20 wkn zag alles er keurig uit. Heeft jouw gyn/vk geen verhoogde dosis foliumzuur aangeraden? Ik heb bij nr 1 op aanraden van mn schoonzus de ha gebeld en die heeft na overleg met de vu toch die hoge dosis foliumzuur voorgeschreven.
Ik ben voordat ik zwanger werd niet onder controle geweest bij de gyn/VK, geen reden voor gehad medisch gezien.. Had wel gelezen dat foliumzuur al langer voordat je zwanger raakt aangeraden werd bij hoger risico, en daarnaast sowieso verstandig is iig 4 weken voor een eventuele bevruchting/innesteling Bij de intake werd ons verteld dat we een hoger risico hebben.
En toen hebben ze geen hogere dosis meer aangeraden na de intake? Ik heb t ook pas verhoogd geslikt na een week of 5-6. Spannend wel je echo binnenkort, hoe ver ben je nu?
Ik was bij m'n eerste echo 8 weken en 3 dagen en bij m'n intake 2 dagen verder. Ik ben nu inmiddels 10 weken. Maar nee dat heeft ze me niet aangeraden. Ik heb met 11 weken weer een echo.
Hier ook een verhoogd risico. Mijn moeder heeft 2x een kindje gekregen met o.a.een open ruggetje maar ook nog andere aandoeningen. Beide kindjes zijn overleden. Gisteren de 20 weken echo gehad van ons 2e kindje en alle zag er goed uit!! Ook wij hebben er voor gekozen om geen andere onderzoeken uit te laten voeren. Ook heb ik gewoon een SEO?? gehad bij een echocentrum en geen GUO in het ziekenhuis. Maar dat is een keus die je zelf maakt. Bij de eerste zwangerschap de eerste 6-7 weken helemaal geen foliumzuur geslkt (ongpland zwanger) Nu heb ik netjes vanaf een maand 0f 3 voor onze plannen voor een 2e kindje foliumzuur geslikt en dit tot 12 weken zwangerschap. Ik krijg iedere controle een echo bij de vk/huisarts gewoon omdat ze het leuk vind om te doen en dan kijkt ze wel specifiek naar de rug. Weet dat ze met 12 weken ook heb gekeken en dan kunnen ze idd kijken of de rug zich normaal ontwikkeld.
Wat fijn dat bij jou ook alles ok is. Kennelijk verschilt t dus per vk praktijk. Wij krijgen sowieso geen verdere onderzoeken, is ons ook niet aangeboden. De gyn/echoscopist heeft wel extra goed t ruggetje nagelopen maar that's it.
Wat fijn dat alles goed is! Gefeliciteerd, supermooi nieuws! Bij mij was het een advies van de verloskundige om de 20 weken echo in het ziekenhuis te doen en mijn man en ik hebben ervoor gekozen omdat we dan wel graag willen voorbereiden erop, en als de afwijking ernstig zou zijn ik dan doorverwezen kan worden naar de gyn enzo.. Maar voorlopig wacht ik eerst m'n termijnecho in spanning af of het goed zit!
Gisteren de termijnecho gehad, die goed was! Hartje klopte mooi en krachtig, kindje was lekker aan het draaien door m'n buik heen, zette zich flink af en hing op z'n kop! Zo bijzonder om te zien! Ze kon nog niet precies zien of alles al goed dicht was, daar was ze eerlijk in. Het wordt dus afwachten tot de 20 weken echo. Wel was het kindje erg beweeglijk wat me een goed teken leek?
Wat fijn dat het er allemaal goed uit zag! Ik was ook blij om te zien dat het kindje goed bewegelijk was. Logisch geredeneerd is een kindje met een open rug verlamd dus zal die de benen niet of nauwelijks bewegen.
Dat dacht ik zelf dus ook! Hij trok z'n rug krom en weer recht een aantal keren, zette zich twee keer af met z'n armen, en dacht wel te zien dat ie ook twee keer z'n benen strekte! En hij hing onderste boven, moet je ook wel wat moeite voor doen lijkt me haha!