20 wkn echo: nierverwijding, wie ook?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door novanne, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Hier ook een verwijding gehad. Dean had 5,4 mm aan een nier. Met 32 weken opnieuw een echo gehad en daar was er niks bijgekomen. Hij bleef iets verwijd, maar niet ernstig. Ik was er wel vreselijk door van slag, ook omdat hij twee vaten in zijn navelstreng had i.p.v. drie.. Maar op 1 december is er een prachtige jonge vent van 3500 gram geboren en inmiddels ruim 10 kilo! Heb vertrouwen, komt echt wel goed!

2. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Ik hoop ook dat het allemaal meevalt. Heb a.s. dinsdag nog een 3d echo staan, dus hoop dat al iets wijzer te worden. En anders eind september de officiele echo weer.

3. Diana82

Diana82 Actief lid

7 nov 2006
    353
    0
    0
    Onze zoon (inmiddels 2,5 jaar) had op de 20 weken echo ook een verwijd rechter nierbekken. Met 32 weken was er niets meer te zien gelukkig. Het blijft dus even afwachten ben ik bang....

4. spinnie1978

spinnie1978 Actief lid

17 feb 2009
    358
    22
    18
    Vandaag uitslag gekregen van de tweede echo, alles is nog hetzelfde als de eerste echo. De verwijding is dus niet meer geworden. Waarschijnlijk hoort dit bij hem volgens de kinderarts. We mogen als hij drie maanden is stoppen met de antibiotica en als hij 1 jaar is krijgt hij nogmaals een echo en gaan ze weer zien hoe het ervoor staat. Al met al goed nieuws hier dus!

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
  6. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    @spinnie1978, wat goed dat het niet meer is geworden! Het niertje is toch ook maar iets te groot bij jouw kindje? Ik zie er zo tegenop dat mijn kindje misschien ook preventief aan de antibiotica moet. Aan de andere kant, als dat alles is mag ik niet klagen natuurlijk.

7. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    @naat, thanks voor de link ;). Ik heb het topic toen je het laatst aan me doorgaf ook helemaal gelezen en was inderdaad weer even gerustgesteld :)

8. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi,

Inmiddels heb ik net een pretecho gehad en helaas is de nierverwijding erger geworden. Geen leuk nieuws dus.
    Het was 5 en 6 mm, nu is het 4.5 en 8.8 mm. De ene iets kleiner maar de ander een stuk groter dus..
    Nu weer afwachten tot de 32 wkn ech maar ga er nu dan sowieso maar van uit dat ons mannetje straks aan de antibiotica moet en dat er waarschijnlijk onderzoeken gaan komen.
    Verder zag alles er prima uit. Groeit erg goed dus dat was absoluut positief.
    Probeer me nu geen zorgen te maken, helemaal omdat we er nu gewoon nog niets er aan kunnen doen, helaas

Ik laat jullie het weten hoe het ervoor staat na de 32 wkn echo. Maar dat is pas eind oktober/nov.

groetjes

9. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    @novanne, he wat vervelend nieuws :(
    heb je de pretecho wel laten doen bij iemand die ook bevoegd is 20 weken echo's te doen? zelf namelijk ook van de week een pretecho gedaan en hier was het helaas ook niet minder geworden maar de echoscopist legde ook heel duidelijk uit dat ze volgens de norm de niertjes alleen vanaf een bepaalde kant mogen meten. eerst deed hij het op een manier dat we ons rot schrokken, kwam hij op 10mm, maar toen hij het op de juiste manier deed was het weer 7 (net als eerst).

10. novanne

novanne Niet meer actief

Het is echt goed gemeten, idd aan de uitgangkant van de nier.
    Deze echoscopiste doet ook 20 weken echt dus weet, neem ik aan, goed wat ze doet.
    Maar gewoon weer afwachten tot 32 wkn echo.

11. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam

Dan moet je er inderdaad vanuit kunnen gaan dat ze het goed gedaan heeft. Ik moet met 28 weken weer en als het dan nog niet goed is, met 34 weken weer. Hoop dat het bij ons allemaal toch nog goed komt!

12. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi Boja,

Hebben jullie inmiddels al weer een echo gehad om het niertje te meten??
    Wij mogen volgende week weer, spannend.

groetjes
    Anne

13. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Anne,
    Ja wij hebben met 28 weken weer gehad en het was nog steeds te groot, zelfs wat groter dan eerst (rond de 10mm) :( toch vond de echoscopiste het een milde verwijding. Ze gaat er vanuit dat ze er uiteindelijk overheen groeit maar dat we wel na de geboorte antibiotica moeten geven. We moeten over 4 weken weer en dan gaan ze echt bepalen wat voor actie er ondernomen moet worden.

Moet wel zeggen dat ik wat meer gerustgesteld ben na die echo, ondanks dat het dus niet zo goed was. Ze legde het zo goed uit dat er NU sprake is van een vernauwing omdat baby's in de baarmoeder veel meer urine produceren dan na de geboorte. Waarom dat is is niet helemaal duidelijk, maar voor de hoeveelheid urine op dit moment is het dus iets te nauw. Als ze geboren is gaat ze minder urine produceren en groeit ze uiteraard waardoor die urineleider (of hoe dat ook heet) ook groter groeit en zich dat op die manier waarschijnlijk uiteindelijk herstelt.

Slechte nieuws was dus dat het niet ' over' is, goede nieuws dat er waarschijnlijk geen operatie of zoiets naars nodig is. En zelfs als dat wel nodig is, dan is het in ieder geval prima te verhelpen. Dat heeft me toch wel gerustgesteld.

Wanneer moet jij precies?

14. novanne

novanne Niet meer actief

Hall

gisteren weer een echo gehad en op zich wel goed nieuws want het rechterniertje is niet meer groter geworden. Het is nog steeds 9 mm en dat is 4 mm groter dan mag, maar het zit nog onder de grens dat er actie wordt ondernomen. Volgens de arts is er bij 11mm reden om preventief antibiotica te geven en evt onderzoeken te verrichten na de geboorte. Als het niertje dus zo blijft, gebeurt er niets behalve dat we het natuurlijk wel in de gaten moeten houden bij evt koorts of slecht plassen als het kindje er is. Over een maandje weer een echo dus dan wordt het nogmaals gecheckt.
    Het linkerniertje was nu wel kleiner geworden (is nooit te groot geweest maar zat wel tegen de grens aan) en zit nu ver buiten de"gevarenzone" dus dat is ook erg fijn. Die is nl nog maar 3mm

groetjes
    Anne

15. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Nou dat is toch fijn nieuws Novanne! Over een maand nog voor de zekerheid dus een echo, maar dat zal wel goed zijn denk ik hoor. Fijn!

16. happy79

happy79 Fanatiek lid

19 nov 2008
    2.334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Hopelijk blijven de niertjes zo klein als ze nu zijn bij de volgende echo. Wanneer heb je die?

Wij hebben net gehoord doorverwezen te worden naar het Erasmus MC...Bij de 20 weken echo waren de niertjes van onze kleine 6 en 5,4 cm en nu met 31 weken 11 en 10.5...
    We weten voor de rest nog niks, moeten nog afwachten.

17. novanne

novanne Niet meer actief

Hallo Happy,

Wat vervelend dat beide niertjes nu groter zijn geworden.
    Toch heb ik begrepen dat 10/11 mm nog niet echt zorgwekkend is.
    Of wordt je nu doorgestuurd omdat allebei de niertjes te groot zijn?
    Hoop dat het onderzoek bij het erasmus meer duidelijkheid geeft volgende week. Er wordt inderdaad maar weinig verteld over de evt gevolgen/oorzaken etc vind ik zelf.

18. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Hey meiden,

Bij ons waren het ook ineens beide niertjes hoor die te groot waren en ongeveer hetzelfde als bij Happy. Volgens de echoscopiste is het heel normaal dat het voor beide niertjes geldt. Volgens haar zag je niet zo vaak dat het maar 1 niertje was en is het sowieso een moment opnamen. Het kan dat als je een uur later was gekomen dat ze bijvoorbeeld net geplast heeft en het toch weer een paar mm scheelt.

Als het rond de 1 cm blijft dan hoeft je kindje waarschijnlijk alleen maar preventief AB en groeit hij of zij er overheen. Wij hebben 10 november weer een echo en dan horen we wat ze voor actie gaan ondernemen.

19. happy79

happy79 Fanatiek lid

19 nov 2008
    2.334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Ben toch een beetje opgelucht dat er meer mensen zijn die hetzelfde nieuws hebben gehad. Je leest dat het veel voorkomt, maar hier op het forum hoor je het weer haast niet..

Ik blijf hier maar even meelezen en zal ook de uitslagen van onze onderzoeken blijven posten. Jullie ook allemaal succes met vervolgecho's etc.

Liefs, Happy

20. danikrogt

danikrogt Actief lid

13 nov 2008
    141
    0
    0
    geen werk
    rijswijk
    hoi meid

ons kleine zoon heeft ook een nierverwijding maar van 5,2 mm dus niet heel groot ik moet ook nog 32 weken een echo maar ze hebben al gezegt dat je kindje nog groeit en de kans groot is dat gewoon weer goed komt hoor maar deze nierverwijding komen vaker voor bij jongens dan bij meisjes dus krijg je denk een jongen

groetjes dani

Deel Deze Pagina