20 wkn echo: nierverwijding, wie ook?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by novanne, Jul 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Bij mij is het juist een meisje. Dinsdag laatste echo en dan weten we zeker hoe of wat.

2. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Hier goed nieuws! Gisteren echo gehad en de verwijding was minder geworden. Ene nierbekken was 5 en de andere 8mm. Ze gaan dus niets doen, ook niet preventief AB geven. Wel moet de kleine meid een echo als ze vier weken oud is, gewoon voor de zekerheid om de nieren te checken. Vind ik zelf alleen maar een prettig idee eigenlijk.

3. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Meiden.. ik ben zelf geboren met een 2-weg systeem aan de linkernier. Dat houdt in dat ik een vergrote nier had en mijn urine steeds door bleef lopen (heen en terug de blaas in).
    Één weg systeem is afgesloten door er een klepje tussen te zetten net na mijn geboorte.. Het enige dat ik er nu nog van merk is dat ik sneller last heb van een blaasonsteking, maar that's all! En die ingreep was poliklinisch, dus was erg klein en geen enkel risico..

Onze kleine word hier met de 20 weken echo ook op gecontroleerd, het is niet erfelijk, maar mocht hij/zij het hebben dan kan het meteen na de geboorte verholpen worden..

Ik hoop hier wat mensen mee gerust gesteld te hebben..

Liefs Ikheid XxXxX

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier bij de 20 wk echo ook een minimale verwijding gezien.
    Bij 32 wk was alles goed!!
    We weten niet of het een jongen of meisje is, bewust.
    Elmo

5. novanne

novanne Niet meer actief

Boja, wat een goed nieuws dat de niertjes kleiner zijn geworden!

Hier volgende week nog een echo.
    Vind het wel spannend maar ook als het niertje nog te groot is / groter is geworden dan weet ik dat het normaal gesproken echt niets iets heel ernstigs is.
    De vorige keer waren de niertjes 3 en 9 mm. Het zou heel mooi zijn als het grote niertje wat kleiner is geworden. We wachten af.

Ik laat het weten

6. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    @ikheid, altijd fijn om te horen dat het allemaal wel meevalt van iemand die uit eigen ervaring spreekt!

@elmo, fijn dat het bij jullie ook goed was bij de 32 weken echo!

@novanne, ik hoop ook op goed nieuws voor jullie! ik wacht je bericht deze week af.
    Gr. Boja

7. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi,

Weer een echo gehad.
    Het ene niertje is 9 mm gebleven, de ander was nu 6.
    Volgens de gyneacoloog hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken.
    Met 20 weken ligt de grens van de "niergrootte" op 5 mm en na 32 weken is dit 10mm (kindje is dan immers ook groter). Oftewel de niertjes van ons kindje vallen binnen de marge.
    Er wordt en hoeft ook verder niets gedaan te worden. Uiteraard wel opletten of het kindje geen koorts krijgt na de geboorte (maar ja dat check je bij alle kindjes toch!). En zo ja, dan wel meteen voor de zekerheid urine laten checken.
    Ik ben gerustgesteld.
    Verder zag alles er ook prima uit, kindje groeit goed, voldoende vruchtwater en maag en blaasje gewoon gevuld.

8. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Hey Novanne, wat een goed nieuws! Krijgen jullie geen echo na de geboorte zoals wij? Krijg je een jongen of een meisje of wil je dat niet zeggen? Dat kan ook nog verschil maken namelijk.
    Anyway, geniet lekker van dit goede nieuws!

9. novanne

novanne Niet meer actief

Wij krijgen een jongetje. Bij jongetjes komt het sowieso best vaak voor. Dus misschien dat daar verschil inzit.
    Misschien ga ik nog wel vragen voor een echo na de geboorte hoor. Gewoon voor je eigen geruststelling.

10. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    ja zou heel goed kunnen dat dat het verschil maakt. toen de echoscopiste belde met de kinderarts om te overleggen vroeg hij ook of het jongen of meisje. maar ik vind het inderdaad wel prettig om nog even te checken na de geboorte, gewoon voor de zekerheid.
    ik zie trouwens nu pas dat wij maar 1 dag verschillen in uitgerekende datum, veel succes met de laatste loodjes!

11. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

Sep 20, 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    Heb net de 20 weken echo gehad, en ons mannetje heeft ook een nierverwijding. De echoscopiste zei dat het niet heel enstig is. Maar nu zit ik me toch druk te maken :(

12. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Hey michelle,
    Nou zoals je hier kunt lezen is het vaak ook niet zo ernstig, maar kan me voorstellen dat het je niet lekker zit.
    Weet je ook hoe groot de verwijding is?

13. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

Sep 20, 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    ik dacht 5mm , groter in ieder geval niet, maar ik kan me vergissen. Want de echoscopiste heeft die papieren nog waar het op staat.

14. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Dan is er voor zover ik weet niets aan de hand. Hier houden ze als grens 5mm aan. Zei ze nog of je terug moest komen voor nog een echo of niet?

15. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

Sep 20, 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    Ja ik ben gisterenmiddag nog terug geweest voor een nieuwe echo , in het ziekenhuis. Alles zag er verder normaal uit bij ons mannetje, behalve de nierverwijding, opnieuw gemeten en bleek nog steeds 5 mm. Ik moet met de 32 weken terug voor een nieuwe echo. En dan hoor ik wat ze verder gaan doen.

16. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Kan me voorstellen dat je je druk maakt, maar denk dat het wel los loopt. Ik hoorde trouwens dat sommige ziekenhuizen een grens van 4mm hanteren en andere weer 6 mm. De meeste houden echter 5mm aan. Bij ons meisje was het de eerste keer ook 8mm en 5mm en is ook goedgekomen ;) Maak je niet te druk he!

17. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

Sep 20, 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    Boja, Bedankt voor je bemoedigende woorden! :) Ben al een stuk meer gerustgesteld nu. Kga nu toch maar eens lekker genieten van de zwangerschap! Hou jullie op de hoogte hoe het verder afloopt.

18. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Graag gedaan hoor en ik hoor graag hoe het verder gaat!

Share This Page