20 wkn, harde buiken, weinig voelen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Beppie, 13 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ik ben nu 20 weken zwanger, en maak me een beetje zorgen.
    Ik weet niet of dit gegrond is, dus vandaar mijn vraag;
    Is het normaal dat je rond deze tijd de kleine een dag of 2 niet voelt? Vanmorgen voelde ik gelukkig een beetje gefriemel, maar dat was bijna niets. De laatste paar weken is het bij mij normaal dat ik de kleine elke dag erg goed voel. Maar nu niet...

    Ook heb ik de laatste paar dagen last van harde buiken. Mijn baarmoeder is dan keihard en dat voelt erg naar... Dat is toch veel te vroeg? Toen ik zwanger was van mijn dochter had ik dat ook wel, maar pas veel later in de zwangerschap.

    Ik moet er voor de duidelijkheid bij vermelden dat ik al vanaf het begin bij een gyn loop (medische indicatie ivm vorige zwangerschap) en een te hoge bloeddruk heb (onderdruk 92), daarvoor medicijnen slik maar tot nu toe zijn ze nog niet aangeslagen.

    Ik hoop dat je mij kunt geruststellen of moet ik de gyn bellen?
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Betsie,

    het is in deze periode van de zwangerschap volkomen normaal dat je de baby soms een paar dagen niet voelt. Het is eigenlijk bijzonder dat je de baby al weken vrij goed voelt! Je hoeft de baby pas vanaf 27 weken elke dag te voelen. Voor die tijd mogen er dus dagen voorbij gaan zonder dat je wat voelt. Ik kan me je bezorgdheid voorstellen, maar die is dus niet nodig!
    Wat betreft je harde buiken, een tweede zwangerschap is vaak zwaarder voor je lijf. Je hebt al een kleintje rond lopen en bent geneigd om minder rust te nemen. Dat kan zich uiten in harde buiken. Probeer als je kunt elke middag even te gaan liggen, of in elk geval een poos zitten met een boekje ofzo. Til je kindje zo min mogelijk (bijv. luiers beneden leggen, dat je niet steeds naar boven hoeft om te verschonen).
    Als je je toch zorgen maakt, neem dan contact op met je gynaecoloog.

    Mirjam
     
  3. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Oké. Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik sla inderdaad mijn middagsslaapje geregeld over, dus ik zal wat strenger voor mijzelf moeten zijn ;)

    Bedankt!!
     

Deel Deze Pagina