Ik weet niet of ik het hier goed plaats, anders mijn excuses daarvoor Op dit moment ben ik nog niet zwanger, maar ik heb een vraag aan de mama's of al zwangeren onder ons. Als je je afspraak bij de verloskundige hebt, dan gaan ze navragen over evt afwijkingen in de familie.. toch? Nu is het zo dat vriendlief en ik, heel toevallig, allebei onze vaders niet kennen. Mijn vader woont geen eens in NL, dat is het enigste wat ik weet. Mijn vriend weet totaal niks over zijn vader. Wij willen en kunnen onze vaders ook echt niet opzoeken. Hier hebben wij allebei 1. de behoefte niet aan en 2. het kan een hoop stress en gedoe opleveren, het is namelijk niet niks. Andere familieleden van onze vaders kant spreken of zien wij ook niet. Wij weten dus alle 2 niet wat er in de andere kant van onze familie aan erfelijke ziektes zit. Is dit een probleem? Wie heeft dit ook mee gemaakt, en hoe gaat de verloskundige hiermee om? krijg je dan extra controles of iets dergelijks? of hoe gaat dat dan?
Ja maar dan denk ik, stel dat er wel degelijk afwijkingen zijn van een van de vaders kanten.. wat dan? Neem aan dat ze het niet voor niks vragen normaal gesproken, of er erfelijke afwijkingen zijn.
Tsja, maar als je de gegevens niet hebt kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Je zou tegen die tijd aan de vk kunnen vragen over risico's en hoe ze ermee omgaan, veel anders kunnen zij die doen als jullie besluiten er niet meer gegevens te willen verzamelen (wat jullie keuze is, daar zeg ik niks over )
ik wil ook nog even iets kwijt....mijn familie is van het stil zwijgen....Ik zat dus met mn 20 jaar bij de verloskundige heerlijk te vertellen dat het allemaal zo goed ging in mijn familie. Geen problemen met zwangerschappen, geen problemen met bevallingen. en geen afwijkingen Totdat, je voelt hem denk ik al aankomen, ik dus een horrorzwangerschap en bevalling had. En toen kwamen de horror verhalen er bleken dus heel veel, ik zal niet in details treden, horror zwangerschappen te zijn aan de kant van mijn vader en dan zowel de moeder als vader kant (dus mijn opa en oma) Mijn vader wist hier niets van. Toen mijn oma dat verteld was haar antwoord ja vond het beter dat je het maar niet wist in de hoop dat alles goed zou gaan. Ik wil je hier niet mee afschrikken maar je alleen laten weten dat zoiets toch echt mogelijk is. Mijn advies aan jou is om te zeggen dat de historie niet bekend is maar er wel voor zorgen dat ze je serieus nemen als je ergens last van hebt of als je bezorgd bent een extra controle
Hey Angela, bedankt voor je berichtje.. heel fijn dat je dit wilt delen. Wat rot dat ze het je niet verteld hebben terwijl je zwanger was? het had misschien ook heel anders kunnen verlopen. Is het wel oke, met je kindje en met jou? Zeker ga ik hier op letten.. Ik weet namelijk helemaal niks en mijn vriend ook niet. Toch maak ik me hier een beetje zorgen over.. je weet maar nooit he?!
Maar in principe zegt een horror zwangerschap of bevalling van je moeder of oma niets over jou zwangerschap of bevalling.... Mits het erfelijke problemen/afwijkingen zijn.... Dat bijv. Je moeder of oma extreem misselijk was hoeft niet te betekenen dat jij dat ook bent... Veel zwangerschappen van dezelfde mensen (bij 2of meer kids) kunnen ook enorm verschillen..... Hetgeen ze willen weten is of er bijvoorbeeld syndroom van downers voorkomen, genetische afwijkingen bij de kinderen zeg maar, de andere dingen (verloop van zwangerschap/ bevalling) vragen ze niet naar...
Nee dat begrijp ik ook. Mijn moeder heeft over mij echt heel kort gedaan en over mijn zusje nog korter.. terwijl mijn oma best lang bezig was met de bevalling. Dat zegt niks natuurlijk! Maar misschien wel enige complicaties die zijn opgetreden? Geen idee. Het is sowieso beter om het onbekende te voorkomen dan te genezen.. lijkt mij zo? Mezelf een beetje extra in de gate houden kan geen kwaad, denk dat iedere zwangere vrouw dat wel doet haha maar ik bedoel vooral in die zin, dat wij niet weten wat de andere kant, die ons gemaakt heeft, bij zich draagt.
Hier soortgelijke ervaring, nu ik bij nummer 2 "zwangerschapsdiabetes" blijk te hebben, moet je eens raden hoeveel mensen met gewone diabetes (type 2) ik in de familie blijk te hebben... M.a.w., ik ben wel een beetje bang na de bevalling van zw.db. naar type 2 gelabeld te worden.
Ja hoor alles uiteindelijk goed verlopen. Ik had wel gewild dat ze het inderdaad verteld hadden misschien was het anders verlopen maar dat is achteraf een koe in zn kont kijken Ik wens een succes en een zorgeloze zwangerschap!
z Daar geef ik je zeker gelijk in, maar wat ik had wordt in de boeken niet gezien als erfelijk bepaald.......echter zijn er zowel aan mijn oma haar kant en zeker aan mijn opa zijn kant alle vrouwen dan wel in hun eerste of tweede, derde of vierde zwangerschap (wisselt bij vele) aan bezweken danwel tijdens de bevalling of kort erna.
Wat je niet weet kun je niet delen. En het gaat natuurlijk de Vk vooral om aangeboren afwijkingen die vaak in de familie voorkomen of erfelijk zijn ofzo. Bij mij in de familie komt ook veel diabetes voor, maar iedereen die dat heeft die heeft ook overgewicht. TS hopelijk ben je snel zwanger en levert het niet weten van een deel van jullie erfelijke bagage geen problemen op.
Misschien kan je aan je moeder vragen of zij nog iets weet? Ik kende mijn vader ook niet dus kon wat dat betreft ook niks vertellen maar ik denk dat je je nu al "onnodig" druk aan het maken bent. Je kan en wil er inprincipe niks aan doen dus zal de situatie niet veranderen als je straks zwanger bent