Planning cyclus: IUI met Puregon; probleem met winterstop kliniek

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Aquilegia, 23 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Lieve dames,

Ik heb een probleempje met de 3 weken durende winterstop van onze kliniek (er werkt maar 1 gyn dus ik snap dat die ook wel eens op vakantie wil).

Vlak voor de winterstop heb ik een IUI gehad met Puregon. Ik heb toen duidelijke instructies meegekregen voor als het deze cyclus niet gelukt zou zijn: begin op dag 3 weer met 50 eenheden Puregon te spuiten, op dag 11 een echo. Nu zit mijn kliniek in Friesland, maar veel van de echo's laat ik hier in Utrecht maken bij een commercieel bureau.

Nu ben ik echter 2 dagen te vroeg ongesteld geworden. :( Dag 11 valt op een zaterdag en de kliniek is dan nog dicht. Mijn echobureau in Utrecht doet geen follikelmetingen in het weekend, maar ik zou wel op vrijdag (dag 10) daar een echo kunnen laten maken. Maar: dan kan ik niet bellen met de gyn om instructies, want de kliniek is nog dicht!!! Stel dat ik pregnyl moet gaan spuiten?

Wat moet ik doen?
    - Niet gaan spuiten en een cyclus overslaan?
    - Wel gaan spuiten en op dag 10 een echo laten maken? (En hoe dan verder?)
    - Later gaan spuiten, bijv. op dag 4 of 5? (Van Clomid weet ik dat je ook nog op dag 5 kunt beginnen, maar ik weet niet of dat met Puregon ook kan).
    - Ander ideeën?

Ik weet het echt niet meer. :( Dus ik ben reuze dankbaar voor jullie reacties.

2. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Poeh, moeilijk hoor!
    Ik heb er totaal geen ervaring mee.
    Het veiligste is een cyclus overslaan...
    En als je echt perse wilt starten (wat ik me heeeel goed kan voorstellen hoor!) dan zou ik niet beginnen met spuiten op dag 3, want stel dat je dan de echo op dag 10 doet, dan kun je nog niets.
    Dus dan zou je later moeten beginnen met spuiten, maar ik heb echt geen idee of dat kan. Zelf moet ik ook altijd op dag 3 beginnen met spuiten.

Succes meid!

3. georgi

georgi Lid

26 feb 2009
    35
    0
    0
    Hoi meis,

Ja irritant he anders zo zonde van weer een maand. ik heb iui met clomid gedaan en ook met puregon. Nu zwanger van 1e ivf met puregon ook onbegrepen verminderd onvruchtbaar.
    Even over je vraag...zelf heb ook met iui wel eens gesjoemeld met dagen van beginnen met prikken. Begon ik op dag 4 ofzo zei ik dat het dag 3 was bijvoorbeeld om de maand niet verloren te laten gaan. Elke keer zette ik toch weer op dag 11 die pregnyl dan. Alsof je lichaam toch al bezig was snap je...
    Je zou op dag 4 kunnen beginnen dan waag je het erop toch anders is wer een maand verloren ,dan zie je het wel op dag 10 hoe ver je erin zit. Heb je iedergeval wat geprobeerd.
    Ik weet wel dat veel mensen hier niet voor zijn ,maar op het laatst wist je ongeveer wel hoe het zou gaan ..fijne dagen en succes

4. Loe

Loe Niet meer actief

ik moet altijd een afspraak maken tussen dag 10 en 12. Ik zou t toch proberen. Anders weer een maand verloren...tis moeilijker dan ik nu zo schrijf, weet ik, maar ik zou t een kans geven.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Op welke cyclusdag heb je meestal je eisprong? Als deze niet al te vroeg valt, dan zou ik maandag voor een echo gaan. Maar als je dan te laat bent, is dat natuurlijk geen mogelijkheid.

Heb je de Pregnyl in huis? Hoeveel ervaring heb je met het zelf spuiten ervan? Wij zitten zelf in totaal al bijna 6 jaar in de mm, dus ik heb (jammer genoeg) veel ervaring. Dus ik denk ik dat op dag 10 voor een echo zou gaan en dan zelf de Pregnyl zou spuiten, als dat nodig is. Het is jouw lichaam, anders moet je misschien een ronde over slaan. Dan had je gyn maar duidelijkere instructies moeten geven. Maar onze gyn zou die stap ook logisch vinden, jouw gyn is daar iets stricter in als ik de verhalen over hem zo hoor.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    #6 Aquilegia, 24 dec 2009
    Laatst bewerkt: 24 dec 2009
    Hartelijk dank voor jullie reacties. :)

Bedacht me - toen ik aan de lijn zat met het ecobureau - dat dag 10 1 januari is. Bureau dicht. Dag 11 zaterdag - bureau dicht. Dag 12 is zondag, idem. Dan dag 13. Op die dag had ik vorige cyclus mijn eisprong. Dat is de eerste dag dat ik contact kan hebben met de kliniek. Zucht. Ik denk dat ik maar een ronde oversla.

Ik heb de pregyl in huis. Ik heb 2x eerder pregnyl gehad, maar nooit zelf gespoten. Ik zou het wel kunnen, hoor, heb instructies gehad. En als ik toch niet durf, is er wel een bevriend stel met plenty ervaring (helaas voor hun) dat wil helpen met de pregnyl. Dat is het niet. Maar ik vind het eng zonder echo's. De puregon heb ik ook al in huis gehaald. Maar met eisprongen op dag 13, de 1e echo op dag 13???

7. MilkHd

MilkHd Fanatiek lid

8 mei 2008
    3.947
    0
    36
    Noord Holland
    hm, kunnen ze niet op dag 9 al kijken voor je? Ik moet met gonal-f rond dag 3 beginnen (eerste IUI op 4e dag begonnen, was geen probleem) en dan op dag 9 eerste fm. Is alleen lastig als ei nog niet groot genoeg is en hij wsl op dag 13 springt... Of je kan kleinere hoeveelheid spuiten...

Ik zou persoonlijk (zoals ik nu ook doe) gewoon een ronde overslaan... Heb je meteen rust van al het nadenken en echo-bezoekjes enzo.

Ben benieuwd wat je gaat doen!

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ik zou geloof ik wel een echo op dag 9 kunnen regelen, hoewel ik nu bedenk dat mijn echoscopiste op vakantie is de hele week (alleen zij doet deze echo's, de andere doet alleen baby-echo's). Maar dan nog: op dag 10, 11 en 12 is er niets mogelijk. Nee, ik denk toch dat ik een ronde oversla. Maar ik vind het wel moeilijk, omdat ik er niet op gerekend had. Ik had erop gerekend dat het net allemaal paste en dan valt het zo tegen.

Weet iemand of je Puregon ook nog op dag 5 kunt gaan spuiten? Op dag 3 spuiten en op dag 11 echo = dag 5 spuiten en op dag 13 echo??? Of gaat dat niet op?

9. MilkHd

MilkHd Fanatiek lid

8 mei 2008
    3.947
    0
    36
    Noord Holland
    Ik denk dat dat niet opgaat, omdat je lichaam zich zelf ook weer zal gaan voorbereiden op een rijp eitje.
    Neem gewoon dit maandje rust, anders zit je je nog tot en met oud en nieuw en het weekend erna af te vragen hoe en wat.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, daarom durf ik ook niet. Mijn lichaam gaat zelf ook al beginnen. Maandje rust en evt. een IUI in eigen cyclus (is weinig belastend verder).
    Zucht, zucht, zucht. Ik weet het, maar... wil me er niet bij neerleggen. Maar nu ga ik eerst eens koken, eten en een wijntje drinken. Dat kan nu ook.
    Fijne dagen en iedereen heel erg bedankt voor 't meedenken.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je kunt niet zonder echo's Puregon gaan spuiten of op de gok de Pregnyl zetten. Dat is niet verstandig, want je weet niet hoe je lichaam erop reageert. En Pregnyl werkt alleen als je lichaam daar aan toe is.
    Als je niet voor een echo kunt, dan zou ik deze ronde overslaan.

Of op dag 9 voor een echo, misschien kunnen ze inschatten wanneer je eisprong ongeveer is. Een follikel groeit eerst vrij langzaam, 1 mm per dag tot een grootte van 12-14 mm. Daarna meestal met 2 mm per dag. De Pregnyl kun je zetten als een follikel minimaal 18 mm is. De eisprong is ongeveer 40 u na de Pregnyl. Dus dat zou je zo ongeveer kunnen uitrekenen. Wie weet valt je eisprong deze keer wat later en kun je op dag 13 met je eigen kliniek overleggen.

Je kunt niet veel later beginnen met het spuiten van Puregon, dan slaat het namelijk niet meer aan. Dag 3-4 is wel het maximum.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    OK, bedankt voor de informatie!! :)

Deel Deze Pagina