Snel even bijlezen sorry als ik iemand vergeet. @ Inge: ja onze kids lijken echt goed op elkaar he! Leuk Is ze vast ook zo'n schattig ding Krijgen we toevallig niet wat foto's te zien? @ Sum: hoe gaat het met je meid? Niet teveel kwaaltjes die de kop op steken? Al wat leuke jongensspulletjes gescoord? @ Miis: weet jij toevallig nog wat het schema was van je zoontje zo rond een tien maand qua eten? Heb trouwens het knopen geprobeerd, draagt idd lekker. Hier niet zoveel nieuws. Alles gaat zijn gangetje. W moest vandaag opnieuw naar de creche. Ik moest nog niet werken maar gewoon om het allemaal wat gewoon te blijven... Nu vond hij dat helemaal niet leuk en maar huilen en huilen... echt zielig maar ik vind toch dat hij daar veel van opsteekt. Met andere kindjes spelen, veel speelgoed, leren dat mama altijd terug komt... Er komen natuurlijk ook net tandjes door dus lekker nog wat extra hangerig. Ondertussen hebben VL en ik wel eens een dagje voor onszelf gehad. Lekker op restaurant gegaan, was echt leuk en lang geleden!
Hi Meiden! Hier gaat het goed, weer begonnen met werken na de vakantie nou pff valt me zwaar. Gisteren eerste dag en ben me toch moe!!... naja je doet er niks aan! merk zowizo dat t nu iets zwaarder word, voel me een olifant..pfff en ik moet ngo wel ff! Dochterslief kamer is behangen, helemaal pip, helemaal te gek en mooi! een wandje met wit- blauw pip vogeltjes behang (ekn je die?) is erg mooi! en 2 wandjes wit met zachtrose stip en de basis verder wit. Staat zo lief, rustig en mooi! Echt een mooie prinsessenkamer. Als deze over 2 weekjes ofzo af is kan ik de jongens beebkamer helemaal oppimpen! hihi. We hebben al veel spulletjes dus dat komt wel goed @inge: altijd naar dat beebjes bijna stikken, appel is ook een gevaarlijke! helaas doe je er niet zo veel aan, gewoon bij blijven en opletten en zij moeten leren t "terug te geven"dus dat kokhalsen etc. Ik kan me indenken dat je de schrik er goed in had! @mie: wat goed dat w nog steeds borstvoeding krijgt! dat doe je echt knap! Even een dikke compliment!! En rond 10 maand heb je de eenkennigheid, houd er maar rekening mee dat hij nu vaker moeilijker gedrag daarin laat zien! hij wil gewoon graag bij zijn papa en mama zijn om alles te verwerken (vond het altijd een erg lastige fase, maar als je em goed dorostaat heb je wel een tophechting! hihi) Nou meiden ik ga me ff optutten voor t werk..Gaap! Dochterlief is nog steeds dag zindelijK! Gaat toppie! trotse mama.
heey! Mie, schema was ongeveer zoiets ( weet het niet meer zeker maar vrijwel vanaf 8 mnd ongeveer zo) 08u 2 boterhammen met thee 10u 2 stuks fruit 11u flesje melk en slapen 120150 1430u 2 boterhammen met wat sap of thee f water 16u tussendoortje ( soepstengel, cracotte oid) en beker water 18u met de pot mee +kwark 1930u naar bed met flesje melk 150 denk rond 11 mnd middag fles weg, vanaf 1 jaar was heel de fles en melk weg en gaf ik sochtends tot de dag van vandaga babymuesli met yoghurt( om aan 300cc zuivel per dag te komen) Sum, wauw cool zeg, leuk hoor...echt zo spannend vor je allemaal!! en wel goed hoor van je met dat werken, pfff lijkt me erg zwaar!! Hier, alles goodieeee
haai meiden, Werken is idd niet makkelijk nu maar thuis zitten bij een peuter met zindelijkheidstraining ook niet, das ook topsport! soms heb je op t werk meer rust als thuis hoor Mijn man zit gelukkig in het onderwijs dus die heeft lang zomervakantie en is dan lekker bij huis. Savonds staat het eten dus klaar enzo (verwennerij) nou ik heb nog wel wat leuks om te vertellen: *naja een echte hormonale situatie: ik heb ook weer een mooi verhaal: doe mijn boodschappen bij de ah, waar je moet parkeren in de parkeergarage, daar moet je voor betalen maar als boodschapper bij ah krijg je een uitrij kaart 1 bij 15 euro = tegoed voor 1 euro is ongeveer 30 min. 2 uitrij kaarten krijg je bij 25 euro aan boodschappen is dus 2 euro is tegoed voor 35 minuten tot 1 uur. Nu had ik 23 euro besteed....Ik krijg 1 uitrij kaart. Ik vraag om nog 1, Nee mevrouw dat is beleid (en ik krijg het beleid uitgelegd) dat beleid ken ik wel en ik zeg, dat begrijp ik, maar ik ben tegenwoordig niet zo snel en ik wijs naar mijn dikke zwangere buik (en boodschappen duurt lang tegenwoordig want ik vergeet alles...) ja sorry mevrouw zegt een snotneus van 17 het is toch beleid... Ik voelde me zwaar in de zeik genomen, maak me nou wat! zo gaan we toch niet met mensen om? Ik heb toch een reden.... IIg thuis zwaar hormonaal natuurlijk (tja...) en ik heb ze opgebeld (ben heel rustig gebleven) en ze gaven me volkomen gelijk en mag nu een bloemetje uitzoeken...Das dan wel weer aardig van ze!... Hihi het was een echte zwangere vrouwen bui, je moest me zien thuis komen verhit hoofd, tranen in de ogen...allemaal om een uitrij kaart ...zucht haha.
Haha Sum, ik herken dit soort buien nog zo van toen ik met mn dikke belly liep! @Miis: Hoeveel vocht kreeg jouw zoontje toen in totaal binnen per dag?
Sum, wuhahaha herkenbaar en wat heerlijk dat j toch ff 'je gram' hebt gehaald hihihi lekker bloemetje uitkiezen huppa!! Inge, Uhh nou zuivel in elk geval minimaal dus 400 en hij drink goed uit z'n tuitbeker, vaak hele dag door water goede Plasluiers dus telde t eigenlijk niet! Maar met 400 melk en zuivel toetje en 2 stuks fruit en groente zat vocht al goed en dsn nog Es' water en thee en later wat sterk asngelengd diksap
Ik wil X ook meer andere dingen laten drinken, want ben rustig aan het afbouwen met kolven. Maar ze lust niets! Drinken uit een tuitbeker/rietjesbeker/gewone beker is ook 1 groot drama. Wil eigenlijk niets anders dan melk uit de fles...maar ja...keuzes....of niets anders drinken...of ook water/thee/diksap uit fles. @Mie: Ik dacht dat jij geen bv meer gaf toch? Of heb ik iets gemist?! Hier dus nu aan het afbouwen met kolven. Ik ben dr klaar mee. 9 mndn lang bijna alleen maar FT kolven. Het is mooi geweest
Inge, mss kun j eerst thee met melk proberen en dat afbouwen ! Btj diksap vind ze niks? Wat mijn zoontje fantastisch om te doen vond was yoghurt uit Ern beker 'drinken' ( om uit open beker goed te leren ) zo at hij t beter als van een lepel Zou wel aaaaaltijd water blijven aanbieden elke dag hele dag door, als jij t zelf drinkt bijv een slokje van jou en altijd een beker in haar handbereik tijdens spelen meestal als ze dorst hebben drinken ze wel.. Ook hielp t hoer wel Es' als hij in d wagen zat dan ineens dronk of at hij bepaalde dingen wel Goed hoor ft kolven trots op jullie!!
Inge, Ander drinken uit een fles wil ze dat wel? Als ze zich prettig voelt bij de fles zou ik me eerst richten op ander drinken drinken en dan uit die fles vorodat je over gaat op een andere beker. Wat je wel kunt doen als ze bepaald drinken erg lekker vind omdat dan tussendoor een keer aan teb ieden in een beker. thee met melk en evt klontje suiker...is ook iets wat ze vaak erg lekker vinden? pap uit een flesje? of idd zoals Miis: yoghurt. ipv roosvicee of diksap een keer vers geperste jus proberen? of een keer appelsap. (op die manier raakt ze gewend aan smaken) het is dus even knutselen. Ik heb mijn dochter toen een keer jogjidrink laten proefen, ook omdat ze zo weinig gevarieerd dronk, ondanks dat ik t liever niet wou hebben, maar ze vond het heerlijk..Op die manier kreeg ze iets meer drinken en kon ik haar leren uit een tuitbeker en gewone beker te drinken,. ze is nu 2,5 en als ze mag kiezen kiest ze nog als liefst een flesje maar dat doen we natuurlijk niet meer (lekker zuigen) maar door haar af ent oe lekker drinken te geven in een gewone beker drinkt ze goed...Zo werkte het hier iig. Enne super super super 9 maand kolfen en bv! TOPPERRRR! Echt heel knap!
ik zou dan alleen echt geen suikerklontje ng toevoegen...thee met melk is al erg zoet....tenminste ik ben nogal " anti " suiker hahahahah...tenminste vooral toegevoegde geraffineerde suikers vooral als ze nog geen 1 of 1,5 zijn...maargoed ieder zn ding hahaha...ik zou idd ook gewoon het flesje aanhouden als ze daar wel alles uit drinkt.. en dat dan langzamerhand "afleren" ....maargoed er zijn zat kindjes die nog na 1 jaar flesjes melk krijgen enz, tis alleen niet goed voor de tandjes op den duur..maar ja wat doe je er tegen heh...ze moeten wel genoeg drinken... En mijn zoontje vond Mijn drinken wel altijd lekkerder, dus altijd slokjes van mijn drinken, wat dan ook thee of water was.. Heb je al diverse smaken thee geprobeerd? mn zoontje was toendertijd gek op munt thee en van infusion thee ook diverse smaken..
@ Drink/eet schema: het valt me echt op hoe anders jullie je kids te eten geven in nl dan hier in belgië! Jullie geven heel andere zaken zoals boterhammen en echt al stukken fruit, laten uit tuitbekers drinken... Hier is het heel gewoon dat kinderen hééééél lang uit flesjes drinken. Niemand die er nu al aan denkt om een kindje van een jaar geen flesje meer te geven. Ik denk er wel aan om af te bouwen ivm tandbederf. Ik geef W nu 's morgens een boterham en iedereen bekeek me alsof ik van mars kwam haha. Hier drinken de meeste kindjes van een jaartje oud 's morgens een fles, 's middags groentepap, in de namiddag fruitpap en 's avonds nog een flesje. Gek vind ik het, of lijkt het gewoon alsof het zoveel verschilt? @ Sum/inge: nee hoor ik geef geen borstvoeding meer. Ben er met zeven maand mee gestopt geloof ik. Waarom denk je dat ik nog steeds zelf voed Sum? Heb er stiekem wel wat spijt van dat ik toch niet langer gekolfd heb, had graag het jaar gehaald... Denk je niet dat jij spijt krijgt Inge? @ Sum: waaah, ik herken mezelf helemaal als oversture zwangere in jouw verhaal!!! Wel lief dat je een bloemetje mocht kiezen he. Nu vind ik ook dat je gelijk had hoor meid. Zwangere vrouwen MOET je gewoon verwennen, als zwangere vrouw is dat een basisrecht!! Hier vandaag op kraambezoek geweest bij een vriendin van me. O jee wat had ik weer zin in zo'n klein klein mannetje!!!! Alleen wil manlief nog liever wat wachten. Hij is ook héél bang voor de stap van één naar twee kindjes. Wat verwacht jij daar van Sum? En hoe ging het bij jou Miis (de ervaringsdeskundige he ) Hoeveel kids willen de meeste meiden hier eigenlijk? En wanneer dan precies?
Mie, idd België doet t zoooo anders, maar ik vind t wel vreemd eerlijk gezegd...te lang een flesje maakt t alleen maar moeilijker af te leren en sowieso is uit een open beker drinken zsm beter voor de mond motoriek en spraakontwikkeling. Mn tandarts waarschuwde me al tijdens de zwangerschap zelfs om niet te lang melk uit fles te drinken en al helemaal niet mee naar bed ( tenzij j tandjes erna poetst) En gepureerd/geprakt eten vind ik zelf onnodig, babies kauwen ook zonder kiezen en tanden en ik vind persoonlijk heel goed dat ze gelijk verschillende structuren en pure smaken leren kennen en zo echt weten wat ze eten. Wat ik ook zo'n groot verschil vind is dat nl. Vanaf 1 jaar 300cc zuivel adviseerd en be zegt 500 ja toch? Maar ach als j j er maar goed bij voelt toch! Ik gaf ook al vanaf 6/7 mnd pap uit een bordje. En snijd bijna nooit blokjes brood of hij eet nooit brood met een vorkje (doe ik ook nooit!)maar hij hapt gewoon vanaf 7/8 mnd een dubbelgeklapte boterham af. Anywaaaaaaayyyy ik wil 4 kids maar denk dat het er 3 worden mochten we ooit verhuisd zijn! En als t hier bij blijft vind ik t ook wel goed denk k ( hb nog geen extreme drang) Ik vind van 1 naar 2 echt niet heftig, speelt mee dat t een heel tevreden kindje is. Enige verschil is dat ik nu gewoon amper Ern moment voor me zelf heb overdag. Met alleen d oudste ging ik tijdens zijn dutje relaxen, nu doe ik dat heel eventjes als g kan maar vind t zonde van d tijd. Dus hb t wel drukker natuurlijk maar k hou ervan!!
Thnx voor al jullie reacties. Sinasappelsap wacht ik nog mee tot na 1 jr ivm allergieën. Ze krijgt nog helemaal geen citrusvruchten. Ik ben net als miis ook anti suiker Maar thee met beetje mmelk kan ik wel proberen. Ik wil de fles echt alleen voor melk houden en geen ander drinken. Laatst dronk ze wel diksap uit de fles, in de periode dat ze zo slechtd ronk. Toen vond ik vocht belangrijker dan mijn principes Maar over het algemeen vind ze water en diksap en thee gewoon echt vies! Ze vind drinken uit een 'gewone' beker wel grappig, ze schrikt elke keer als het water tegen/in d'r mond loopt waardoor alles weer uit d'r mond loop om er vervolgens heel hard om te lachen LOL Yohurt heb ik nog niet geprobeerd. Gaf je dan volle/halfvolle/magere yoghurt? Deed je er nog wat door ivm de zure smaak? Pap heb ik X nog niet gegeven en dat gaat ze ook niet krijgen. Ik zie de meerwaarde daar niet zo van in... @Mie: Aan de ene kant ben ik wel een beetje bang spijt te krijgen...daarom heb ik eerst gewacht of 'het klaar mee' gevoel niet over zou gaan. Maar nee, ik voel het nu al een tijdje zo. Ik kolf nu nog 3x/dg. Dat is al beter te doen. Ik ga heel langzaam rustig afbouwen, zodat ik altijd weer kan opbouwen als ik dat nog zou willen Ik ga weer snel aan het werk. Heb nog heeeel veel te vertellen, maar pauze is voorbij helaas. Doeidoei!
Inge, meerwaarde van pap zag ik alleen in fijne granen .. Om alvast aan granen te wennen voor de overstap op brood.. Fles pap voor t slapen ook nooit gegeven In het bad flink laten oefenen met normale beker En ik gaf gewoon Volle zuivel producten, dat zijn goede vetten die zo'n kleintje gord kan gebruIken idem olijfolie en roomboter Ik deed er juist niks in, gewoon laten wennen aan d smaak is voldoende eventueel druppeltje diksap als t echt niet gaat . Trouwens Griekse yoghurt was hier Ern hit op die leeftijd. Rest van drinken is gewoon kwestie van blijven aanbieden ze leerst r vanzelf wel, en in bad drinken ze ineens wel . Ook een rietjes beker kan wonderen doen Oh en mijn zoontje dronk vooral vaak afgekoeld of koude thee die gek
Inge, Het is gewoon vogelen zoals je leest, je oefent wat je knutseld wat en je bekijkt hoeveel vocht ze binnen krijgen, daar maak je vervolgens keuzes in. Als kindjes 9 a 10 maand zijn geweest kun je echt al beginnen met "alles aan te bieden"want na een jaar zou dit technische gezien mogen. Het ligt er alleen aan of jou kindje er aan toe is, dat is zo verschillend. Hier heb ik geen groente of fruit gegeven voor 5,5 maand, maar sommige kinderen kijken het met 4 maand al echt uit je mond..Tja?! het is dus een beetje "meebewegen"met wat je kindje wil. Over drinken in een fles: als een kind niet de hele dag en nacht een fles in heeft (wat een gevaar is bij flesdrinken) kan het echt geen kwaad als ze daar goed uit drinkt... Onze tandarts waarschuwde daar vooral op omdat het tegenwoordig een tendens is om kk tot 2,5 jaar ongeveer alleen de hele tijd uit een flesje te laten drinken maar dat zul je vast echt niet doen! Als ze dan het drinken onder de knie heeft, kun je steeds vaker tussendoor bekers of rietjesbekers aanbieden. Mie: in je banner staat dat de kleine uk nog goed groeit op mama's melk..vandaar...haha Miis: hoest met de voorbereidingen van zoons bday??? Wat krijgt ie voor zijn bday?
sum, ja nijntje thema sowieso, dus alle veersieringen en een mooie 3 stapeltaart laten maken ( lekker chocolade kers ) Dan geven wij een keukentje met toebehoren, aan opa en oma Puky loopfietsje gevraagd, andere opa brio treinbaan...en de rest gewoon een leuk verlanglijstje met leuke dingetjes! Op zn verjaardag zelf gaan wij met hem zwemmen en de dag daarna is zn feestje...kan die lekker op rustig spelen die dag! Hoe is het met jou? nog steeds heel moe, balen is dat heh...
Miis wat leuk! Nijntje! Nijntje is tof! Had je gezien dat ik voor onze beeb de nijntje lamp had gekregen? die is mooooi he? Hier kreeg onze dochter ook een puky loopfiets (de roze natuurlijk) op haar 2e verjaardag! De rode is ook mooi! of word t de blauwe? hihi..Vet stoer! Enne keukentje: super! Die hebben wij hier ook, de houten van de hema (erg mooi rood met witte stippen hihi) Als de nieuwe beeb geboren word geven we onze dochter ook een kado: we laten een tafeltent maken, helemaal hip!
@ Miis: leuk verjaardagsfeestjes!!! Wanneer is het de grote dag? Wat leuk die super grote taart, zoals je het uitlegt krijg ik onmiddellijk zin in taart haha! Keukentje is echt fijn he voor die schatjes, kunnen ze leuk meekoken met mama Verlang al naar het eerste feestje hier! @ Sum: moet ik dringend mijn banner aanpassen want ik heb het jammer genoeg opgegeven toen hij zeven maand was. Ga jij borstvoeding geven of kies je voor flesjes? @ Miis: wat een goede tip, oefenen in bad! Ga ik zeker eens proberen. W drinkt alleen melk uit een fles en anders alles uit een tuitbeker (eigenlijk alleen water haha) maar wil graag een gewone open beker proberen.
Even een korte reactie vanuit ons vakantieadresje: Eten/drinken: Ties krijgt vanaf dat hij 6mnd was, 200gram fruit, 200gram groente (met aardappel) en 1 boterham naast de flesvoedingen. Schema: 7.00u 180cc + 6 9.30u fruit met ligakoekje 12.30u 1 boterham met 60cc melk 15.00 180cc + 6 17.30/18.00u groente 21.00/21.30 180cc + 6 met pap (totale fles 250cc papjesmix) Tussendoor krijgt hij de hele dag water aangeboden en drinkt er op warme dagen rond de 100cc van. Hier idd ook anti suiker!! Alles zo puur natuur mogelijk