Jaaaa jammer zeg zat toch stiekem te hopen dat het vanacht doorzette, juist wanneerje het niet verwacht! nou goed ik dnek wel dat het morgen werkt.. daar gaan we gewoon voor! mn zoontje is vandaag voor het eerst naar d ekidnerkapper geweest! zn lange lokken zijn eraf!
ga vanavond ff goed verder reageren maar heb het nu ff druk. Het huis roept poets me poets me ikke ben een beetje vies hahaha
@ Karlijntje: veel plezier met poetsen! Het huis roept hier ook al even om een poetsbeurt maar ik probeer steeds terug te roepen dat ik geen zin heb haha @ Fafje: zo leuk dat je kleine man zijn haartjes zijn geknipt! Ik lees dat je bij een kinderkapper bent geweest, is dat dan iets speciaals? Had daar nog nooit van gehoord. Klinkt wel leuk Wat heb je trouwens ook al een mooi buikje zeg! Gaat het nu effectief sneller groeien bij je tweede? @ Inge: jammer dat het niet heeft doorgezet maar zo heb je wel al weer je beweging gehad voor vandaag. Hopen op de strippoging van morgen!!! Ik duim voor je @ Borstvoeding: ik vind het vooral heel eng dat ik nu niet meer kan controleren hoeveel hij precies heeft gedronken. Ik kan hem wel voor en na op de weegschaal leggen maar dat is niet zo precies en dat vind ik ook niet aangenaam. Hij wil ook niet stoppen tussendoor om even te boeren met als gevolg dat hij achteraf krampjes heeft. Ik vind het ook moeilijk om te weten wanneer ik mag voeden. Volgens de kinderarts maximum acht keer per dag maar ik dacht dat je bij bv gewoon mocht aanleggen wanneer hij aangaf dat hij honger had. Daarnaast weet ik niet als ik nog moet afkolven nu. Als ik afkolf dan heb ik altijd rond de 250 cc maar toen ik hem een keer heb gewogen voor en na dronk hij per keer maar zo'n 75 cc aan de borst. Moet ik de rest dan nog afkolven? Pfff... veel vragen dus. Denk dat ik idd maar even wat vragen ga stellen op dat forum.
lieve mie...in het begin is het vooral belangrijk op verzoek te voeden....zeker omdat je kindje het nog ehct moet leren.. kolven zegt niets over de hoeveelheid die je kindje drinkt...je kan zomaar 50 cc kolven, maar je kindje drintk veel effectiever dus die kan bijv al 150 drinekn... Maar je kolft al veel, dat is goed...het beste is om het per kleine hoeveelheden aan te bieden, dus 60cc ofzo.. de hoeveelheid regelt je kindje vanzelf....het beste is om naar de plasluiers te kijken, zijn die vol genoeg, groeit je kindje goed, is hij tevreden? dat soort vragen moet je stellen...je kan idd gaan wegen...maar ik zou gewoon evrtrouwen op je lichaam, het klintk alsof je bv echt goe dop gang is... bv kan ej nooti teveel geven, wnat je kindje regelt het zelf... eventueel kan je als je kindje erg veel krampjes heeft....bijv eventjes voor het aanleggen wat in een doek laten lopen...om de ergste druk eraf te halen... zo spuit het niet in 1 x in je kindjes mondje...en kan het rustig drinken... lang rechtop houden en veel laten boeren...mijn kindje gaf zelfs nog boeren een uur later! idd lekker je vragen stellen op het forum of idd wat inge zegt ander forum of lactatiekundige gewoon es bellen....vaak wordt het vergoed ( weet niet in belgie natuurlijk)
@Mie: Dit boek: bol.com | Borstvoeding, Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen | Nederlandse boeken... is ontzettend duidelijk. Misschien heb je er iets aan. Wat Faf zegt: Borstvoeding is vraag en aanbod. Als je nu nog gaat kolven ga jij meer produceren terwijl je kleine man dat veel beter zelf kan regelen. Als jij meer produceert dan dat hij nodig heeft zal hij vooral de voormelk (waterige melk) drinken en niet genoeg achtermelk (vette melk) krijgen. Daardoor krijgt ie ook krampjes! Als je te veel melk hebt, kan je beter gaan blokvoeden. Dat betekent dat je per 3 uur maar 1 borst geeft. Dus stel hij drinkt om 8 uur en hij komt om 10 uur weer, dan geef je weer dezelfde borst. Pas na 11 uur geef je de andere borst. Zo kan je regelen dat je kindje de voor- en achtermelk krijgt. Des te leger een borst is, des te meer er wordt geproduceerd. En idd: net zo vaak voeden als je kindje wil. Stel dat hij wel aan 2 borsten drinkt, dan begin je de volgende voeding met de borst die je de keer daarvoor als laatste hebt gegeven. Deze sites zijn ook heel nuttig: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL - Home Ik heb inmiddels heel veel gelezen over BV en een collega die bv expert is heeft mij al veel geleerd, maar ik heb natuurlijk nog geen praktijkervaring. Dus het is voor mij 'makkelijk praten'. Wat Faf ook zegt over de plasluiers is echt een toptip. Kijken naar je kindje en naar de luiers geeft veel info of het goed gaat met voeden. Succes meid, ik snap dat het lastig is hoor!!! Zie er ook wel een beetje tegenop, maar ik ben blij dat ik goed voorbereid ben. Ik hoop dat ik daarmee mn eigen onzekerheid kan onderdrukken...
@Mie: Op marktplaats staan een paar tweedehands exemplaren. Weet alleen niet of het met de verzendkosten voor jou nog steeds goedkoper is...
Ik vind net nog een site over BV die ik meteen heb opgeslagen in mn favorieten: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Wow Inge wat weet jij er al veel over zeg! Ik ga de tip met het blokvoeden onmiddellijk toepassen Ik wou dat ik er ook zoveel had over gelezen. Waarom o waarom heb ik dat toch uitgesteld tot de laatste maand Nu, het lukt eigenlijk vrij goed dus ik mag nog niet klagen
@Mie: Het meeste weet ik uit dat boek. Is echt een aanrader. Het leest heel makkelijk en is duidelijk verwoord. Ik heb het geleend van die collega die bv expert is. Maar ga nu zelf via marktplaats ook een exemplaar aanschaffen. Ik wil vooral ook aan de slag met het logboek wat er in staat, om zo te voorkomen dat ik ga lopen dubben over wel of niet genoeg binnen krijgen... Maar ben ook echt gepakt door die laatste site die ik doorgaf. Staat volgens mij net zoveel in als in het boek! (eigenaar van de site is ook auteur van het boek ) Wat betreft blokvoeden: als jij voelt dat je ene borst leeg is, maar je mannetje nog niet voldaan is, dan moet je wel gewoon de andere borst ook geven hè!!!
ja ga met Inge mee maaar blokvoedne kun je beter doen na advie svan een lacatatiekundige oid...want die kan het ehct goed bekijken of het wel nodig is...als je het gaat doen terwijl het niet nodig is, is het ook weer niet goe dovor je productie, zeker niet in het begin.. maar je borsten "aanvoelen"...zegt eigenlijk nisk Mie... wnat ze zijn nooit leeg...alleen de toestroom is op den duur heel langzaam... ik deed het in het begin altidj zo...1 borst..baby goed wakker houden, sosm btj onder het voetje wrijven,...dat helpt baby btj wakker te houden...deze ehct goed leeg laten drinken...tot baby vanzelf los laat.. vervolgens de 2e aanbieden...vaak drinekn ze hier nog maar 5 minuutjes aan...is zegmaar een soort "toetje" .....dan zit je kindje ehct wel vol!! ik heb ook eventjes last gehad van teveel melk..maar pas bij langdurige problemen daarmee moet je dneken aan blokvoeden....tenminste dat is mij ooit zo uitgelegd...ander smoet je daar es op googglen!!! Ik ben verder natuurlijk geen onwijze expert...maar ik lees nog altijd regelmatig in het bv topic en heb ook super veel ingelezen...dus ik prbeer gewoon met je mee te denken!!!
Zo leer ik ook nog van je Faf! Ik word door mijn vriend naar mijn oude yoga docente gestuurd morgen voor een zwangerschapsmassage...zodat ik helemaal kan relaxen. Lief he?
nou dat vind ik EHCT HEEEEL ERG LIEF hahaha jeetje zeg Hier ook wat "liefs" ...heb een bos bloemen van mn man's teamleidster...omdat ik hem zo goed steun in al zn werkveranderingne ofzoiets HAHAHA....
Kwam even spieken naar @Inge! Was benieuwd of et al nieuws was, maar zie dat de been zich nog even schuil houdt. Ik kom snel terug, nu leren voor een examen morgen. Fijne avond! Liefs,