overstappen energie

Discussie in 'De lounge' gestart door teenslipper, 30 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Mijn man valt me steeds lastig en ik weet het niet.
    Normaal regel ik telefoon/internet/gas/stroom/verzekeringen allemaal maar qua energie/gas kom ik er nu gewoon niet uit. Man denkt dat we moeten overstappen omdat we hoogst waarschijnlijk over het plafond gaan qua energie. We zitten nu variabel bij Vattenfal en contract loopt tot en met 31 januari (ivm plafond). Ik vind dat de bedrijven tegenwoordig heel moeilijk doen over hun tarieven en de vergelijkers geven allemaal verschillende bedrijven en verschillende voorschoten... Wie is er recent overgestapt of kan er een lichtje opsteken voor mij?

2. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Ik lees mee. Ik weer het nu ook ff niet. Ik regel het normaal ook allemaal. Man wil dat we overstappen naar ANWB. We zitten nu variabel bij Oxxio tm 30-10-2023. Ik ben er ook niet over uit of het qua datum we gunstig is om over te stappen.

Bedenk me ook nu net dat we dan het werkelijke verbruik van december en gedeelte januari kunnen gaan betalen bij de afrekening. Dit zal ook een best bedrag zijn.

3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.459
    8.610
    113
    Vrouw
    Je kan de prijzen toch vergelijken? Wij zijn overgestapt naar anwb, daar starten we over een week eindelijk bij. Hier scheelt het een hele hoop en we blijven dan waarschijnlijk ook nog onder het prijsplafond met de huidige tarieven.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Hier sinds 5-12 overstapt van eneco naar anwb.
    Best deal ever so far.
    Vanavond vanaf 21 uur tot aan mrgenochtend 11 uur zelf gratis stroom (0,00 per kwh) en gas kost 0,86 per m3 vandaag.
    Stukken beter dan bij oa eneco,daarbetaalde we 0,94 per kwh en 3,39 per m3l;)

Ik betaal voor 500m3 en 1200 kwh een prijs van 88,- per mnd.(incl 21% btw en alle overige verhogingen sinds 1-2023)

5. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Anwb is voor ons niet voordelig, domme meter...

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik twijfel ook heel erg om over te stappen.
    Wil ook wel een dynamisch contract bij anwb maar is voor ons qua saldering met onze zonnepanelen niet handig.

Ik twijfel tussen een dynamisch contract bij een andere aanbieder, voor mij onbekend, die vermoed ik, wel jaarlijks saldeert.

Of overstappen naar variabel van greenchoice....die kwam er bij gaslicht.com vrij voordelig uit. Op hun eigen site wel hele andere prijzem...dus hoe zal dat dan zitten?

7. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Daar loop ik dus ook tegenaan, die verschillende prijzen. Maakt het niet overzichtelijker...

8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Je kunt ook voor alleen gas naar Anwb en voor electriciteit naar een andere aanbieder.

9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Zelf overgestapt van Eneco naar Anwb. Ben super blij dat ik hiervoor heb gekozen. Had mij blauw betaald als ik bij Eneco was gebleven.

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij stappen per 1 januari over van Vattenfall naar greenchoice. Ik heb de tarieven zonder prijsplafond vergeleken en daar kwam greenchoice het best uit. Tarief wordt vanaf februari zelfs nog iets lager en het scheelde al fors met Vattenfall,

je moet niet kijken naar de voorschotten. Probeer te bepalen wat je verbruik is en zoek de tarieven op. Dat is wat telt. Een voorschot is alleen maar een voorschot, het gaat om wat je in totaal per jaar moet betalen.

Ik heb ook nog wel gekeken naar zo’n dynamisch tarief dat per uur of dag verschilt, maar daar zou ik bloednerveus van worden. Dat heeft bv ANWB en Frank. Misschien is het op de lange duur wel goedkoper hoor, maar dan moet je zo gaan zitten plannen wanneer de wasmachine aan mag enzo… pfff niks voor mij.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Is het nodig om nu al over te stappen of ben je nog op tijd als je in de buurt komt van het plafond?

12. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.029
    113
    Vrouw
    Ik neig ook enorm naar overstappen naar anwb. Maar kom er nu uit hoe zij omgaan met zonnepanelen. Kan jij daar wat over vertellen?
    Wij hebben 13 panelen maar verbruiken meer dan we op jaarbasis opwekken. Nu werd het altijd op de jaarrekening van het totale verbruik afgehaald.
    Maar ook dar zal dit jaar bij eneco anders gaan ivm jaarnota in juni

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Zij salderen helaas maandelijks waardoor het met zonnepanelen niet echt uit kan.
    Energyzero werkt ook met dynamische contracten maar saldeert volgens mij wel jaarlijks.
    Zit zelf ook naar deze aanbieder te kijken, maar moet het nog even goed uitzoeken.

14. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Dat maandelijks salderen lees ik niet op de site of kijk ik eroverheen?

15. Havermout

Havermout Niet meer actief

ligt eraan wat je tarieven nu zijn. Ik betaal bij Eneco mega veel en dat zou zo blijven. Mijn slimme meter is helaas in storing en dus moet ik ook per maand stand door gaan geven tot dit opgelost is (april) ik ga dan het gemiddelde dagtarief betalen tot die tijd en die is nog altijd vele malen lager dan wat ik nu bij Eneco betaal.

(al heeft het dus voor mij de komende 3 maanden geen zin om zoals @RoGiJuLi in de nacht m’n wasmachine aan te zetten want ik moet toch gemiddelde dagtarief tot die tijd betalen maar daarna als de slimme meter het weer doet natuurlijk wel)

16. Havermout

Havermout Niet meer actief

Volgens mij salderen ze niet maandelijks hoor: https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Nee gewoon jaarlijks wordt er geplusd en gemint.
    Echter als het stroom heel goedkoop is en je levert op dat moment teveel terug, krijg je er maar weinig voor terug. Dan kan het nadelig zijn voor mensen met zonnepanelen.
    Maar als jij er voor zorgt dat je opgewekt stroom direct gebruikt kan de anwb zeker wel voordelig zijn.

Havermout vindt dit leuk.
  18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.
    Voor mij met zonnepanelen is het inderdaad niet heel voordelig, helemaal als we binnenkort de hybride warmtepomp hebben.

19. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Maar je hoeft dat helemaal niet te plannen hè. Want de tarieven zijn sowieso veel lager dan bij de andere dus ook zonder plannen ben je goedkoper uit.

Sic en Havermout vinden dit leuk.
  20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dan ben je vaak duurder uit. Ik zou bij anwb alleen voor gas meer betalen dan voor gas en stroom samen.

Deel Deze Pagina