Vanochtend in het zk geweest voor de nekplooimeting en om daarna de uitslag te krijgen in combinatie met de uitslag van de bloedtest. We hadden al met de termijnecho gehoord dat alles er goed uitzag en dat wij ons geen zorgen over te maken, maar ja.................. De nekplooimeting was goed, slechts 1 mm en dat kan niet beter, alleen mijn bloedwaardes waren niet goed. Nu heb wij een kan op 1 : 170 en daar zijn we nu wel erg van geschrokken. We krijgen nu automatisch de vruchtwaterpunctie aangeboden, maar mogen maandag komen in het diagnostic zk voor een soort intake om met ons alle voor- en tegens te bespreken. Mijn moeder gebeld en die zei: "misschien gaat het nog vanuit zichzelf mis". Dit was wel het laatste wat ik wilde horen. Zelf probeer ik nog positief te blijven, want we hebben natuurlijk ook een hele grote kans dat wij toch een gezond kindje krijgen. Wie heeft ervaringen mee met een verhoogd risico, zowel positief als negatief. Ik ben zelf even een beetje de klus kwijt en ik kan wel wat hulp gebruiken. groetjes, Aurelie
hai meis, ik had een kansberekening van 1 op 8! en heb toen in overleg met de vk een vlokkentest laten doen. het zijn lange weken,lange dagen,nadat je je punctie gehad hebt. het wachten is het ergste en de tijd lijkt voorbij te kruipen. nee,goed voor je zenuwen en gedachten zijn ze niet. maar je kunt niet anders dan wachten op dat ene telefoontje. hoe moeilijk en naar het ook is. ik kan je wel zeggen ,dat ik heb gehuild toen ik een goede uitslag kreeg. ik wens je alle sterkte met de punctie en duim heel erg hard voor een goede uitslag voor je! groetjes diana
hoop is er altijd, en probeer de zenuwen niet de baas te laten worden. makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het ,ga wat leuks doen, leidt je met wat dan ook even af. succes meis! groetjes diana
Ik heb zelf geen ervaring met een minder goede uitslag van de combinatietest. Maar ik kan me voorstellen dat je best geschrokken bent! Maar onthoud dat er 1 kindje van de 170 'niet gezond' zal zijn. 169 dus wel! Succes maandag met de intake.
Hoi Lotte, Bedankt voor je berichtje. En ik weet dat ik meer kans op een gezond kindje heb dan op een kindje met een afwijking en ik probeer me daar ook aan vast te houden. Maar het blijft moeilijk, maar ik blijf positief! groetjes, Aurelie
Verhoogd risico had ik niet bij mn vorige zwangerschap. En bij deze heb ik geen combitest gehad maar meteen een VP. Maar ik weet wel dat het vaak gewoon goed is. Kijk maar eens in dit topic http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=119203 mamalieske (dacht dat zij het was) had een uitslag van 1 op 15 en alles is toch goed.
Bedankt Crisje! Ben meteen naar het topic gegaan en het is fijn om verhalen van lotgenoten te lezen. groetjes, Aurelie
Hoi Aurelie, Ik wens je heel veel succes met je intake gesprek a.s. maandag, maar je moet er zelf nu wel alvast een beetje over nadenken. Wij hebben vorige week vrijdag onze uitslag van onze nekplooimeting gehad. De uitslag was 1 op 7. De nekplooi was 2,7 en mijn bloedwaarden waren verder goed. We zijn toen meteen 's maandags naar het Radboud gegaan voor een intake gesprek voor de vervolgonderzoeken. Toen we aan hadden gegeven dat we twijfelden aan de juistheid van de uitslag hebben de nog een complete echo gedaan van de kleine. Uiteindelijk bleek de nekplooi nog steeds verdikt te zijn, maar verder zag het er allemaal wel goed uit. Toch moesten we een keuze maken voor een vervolgonderzoek, een vlokkentest (VT) of een vruchtwaterpunctie (VWP). Het was bij mij erg moeilijk om een goede buikecho te maken, dus de gyn wilde eerst kijken of de VT op dat moment wel uitgevoerd kon worden (was op dat moment 12 w 4d zwanger). Na dit gecheckt te hebben bleek hij de VT niet uit te kunnen voeren, omdat de placenta aan de achterkant lag en hij er dus niet goed bij kon. Ik zou dan een week moeten wachten, voordat ze de VT konden uitvoeren. Dan zouden we 10 werkdagen moeten wachten op de uitslag. De uitslag van VWP zouden we na 4 werkdagen krijgen, dus hebben we voor onszelf een afweging gemaakt. Bij de VWP is de kans op een miskraam kleiner en het is minder pijnlijk. Uiteindelijk zouden we bij de VWP een week langer op de uitslag moeten wachten, dus hebben wij ervoor gekozen om dat dus te doen. Nu staat deze voor mij gepland op 4 febr. dus zit ook nog wel even te wachten, voordat ik geholpen wordt. Na het krijgen van de uitslag heb ik echt dagen gehuild, maar je moet ook weten dat je kindje altijd gezond kan zijn en dat het maar een kansberekening is. Het is niet goed voor je kindje om te veel stress te hebben, want dat voelt die ook. Ik heb door er met een aantal mensen over te praten mezelf een beetje rust gegeven en zeg nu ook "het is niet meer in onze handen we hebben gedaan wat we konden en moeten nu maar het beste ervan hopen". Wat natuurlijk ook meetelt is dat ik samen met mijn man al duidelijk besproken heb wat we gaan doen met een slechte uitslag. Je moet er samen over kunnen praten, dat helpt ook. Ik wens je veel sterkte met het maken van een juiste keuze. Groetjes, Natel
Hoi Natel, Bedankt voor je verhaal. En als ik het zo lees, zitten we ongeveer even ver in de zwangerschap. Ik heb gisteren van het diagnostisch zk nog info opgestuurd gekregen en op basis daarvan hebben wij al besloten geen vlokkentest te doen. De vwp doet ze pas vanaf 15 weken, dus ik moet ook nog even wachten. We gaan ook nog over een week op vakantie en dat willen mijn man en ik wel gewoon laten doorgaan, dus bij ons zal de vwp in week 16 gaan plaatsvinden. Het risico van een vwp is 0,5% en de kans dat ons kindje niet gezond is ongeveer 0,6%. Dat is natuurlijk heel weinig, maar toch. Het gaat ons er om dat wij geen onnodig risico nemen en of wij eventueel met de twijfel kunnen leven wanneer wij besloten om geen verdere onderzoeken te laten doen. Dit laatste denk ik niet, want op dit moment vreet de twijfel aan mij. Maar dat is bij jou niet anders. Opeens zijn al die andere dingen in het leven een stuk minder belangrijk. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe jij een kans van 1:7 kan hebben met een nekplooimeting van 2,7 mm? Ik dacht dat het pas een risicofactor was vanaf 3 mm. Maar misschien spelen er nog andere factoren bij jou een rol. Ik vermoed dat ik de vwp rond deze zelfde datum zal hebben als jij. Ik wens je in ieder geval heel veel succes en laat je weten hoe het gegaan is? groetjes, Aurelie
Hoi Aurelie, Voor ons is het ook een vraag hoe deze uitslag heeft kunnen ontstaan, omdat ik net 27 ben geworden en mijn man en ik alle twee geen erfelijke afwijkingen in de familie hebben, maar goed het is zo en we hopen er maar het beste van. Ik laat je weten hoe het onderzoek is gegaan. Ik wens je een hele fijne vakantie en gelukkig gaat de tijd dan ook wat sneller. Geniet ervan! Groetjes, Natel
aurelie ze kijken bij een coimbitest niet alleen naar de nekplooi maar ook je hormonen in je bloed als die slecht zijn heb je alsnog een grote kans al is de nekplooi goed.. (zoals bij ons)
Vandaag ons intakegesprek gehad bij de gyn in het DCE in Eindhoven. Het was een erg prettig gesprek en zowel mijn man als ik werden er rustig van. Onbedoeld waren wij allebei toch wel gespannen voor dit gesprek. Best gek, want er ging tenslotte helemaal niks gebeuren! Er werd echt de tijd voor ons genomen en we hebben alle vragen kunnen stellen die wij hadden en ze werden ook allemaal beantwoord. Alles werd ook super goed uitgelegd. De vwp staat nu gepland op 4 februari en de uitslag krijgen we dan 1 dag voor de eerste verjaardag van ons mannetje. Hopelijk kunnen we dan dubbelfeest vieren! Er is een klein voorbehoud voor 4 febr, want wanneer tijdens de echo onze mini uk nog niet exact groot genoeg is, wordt de procedure uitgesteld. Normaal gesproken is 15wk 3dg een goede uitgaansdatum, maar je weet het nooit zeker. Wel fijn dat ons dit op voorhand al verteld werd. Verder werd ook meteen begrip getoond voor de ongerustheid, die meestal iedereen heeft na het ondergaan van de wvp, dat er toch iets mis is gegaan. Er werd toen meteen de optie geboden om het hartje te mogen besluisteren (na 2 dagen), zodat je gerustgesteld wordt. En dat zal ik wel nodig hebben! Je neemt tenslotte toch een mini risico met iets dat je heel veel waard is. Het is nu afwachten voor ons en dat kost wel energie. Gelukkig vertrekken we dit weekend richting de sneeuw. Een weekje afleiding. Deze stond al gepland en laten we natuurlijk lekker doorgaan. Het klinkt gek, maar ik voel me toch beter en zekerder na het intakegesprek dan er voor, terwijl ik nog steeds hetzelfde risico loop. groetjes, Aurelie
Hoi Aurelie, Fijn dat het gesprek vandaag zo prettig verlopen is. Ik heb ook op 4 febr. de VWP staan, dus waarschijnljk krijgen we dan rond dezelfde tijd de uitslag. Fijne vakantie. Groetjes, Natel
Ik heb me vergist. Ik heb dinsdag 3 februari de vwp en voor de uitslag mag ik woensdag 11 februari bellen tussen 14h30 en 15h00. Ik heb gisteren de bevestigingspapieren ontvangen. Ik blijf het allemaal spannend vinden, maar gelukkig ben ik nu bezig met het pakken van de koffers voor onze vakantie. Ik hoef gelukkig niet meer te werken, want ik was er met mijn gedachte toch niet helemaal bij. groetjes, Aurelie
Nou, het zit er op hoor! De vakantie was een goede afleiding, maarvanaf vrijdag zat die wvp toch wel erg in mijn hoofd. Die onzekerheid is echt killing. Een grote huilbui was ook niet te voorkomen, maar deze luchtte wel enorm op. Dinsdag om 9h20 was ik aan de beurt. Was helemaal op van de zenuwen. Ik heb het ook niet zo op prikken (lees: fobie) dus ik had al mijn zelfbeheersing nodig om niet heel hard uit de wachtkamer te rennen. De de punctie zelf stelt echt niks voor. Nu heb ik makkelijk praten, want ik heb hem achter de rug, maar het is echt waar. Je voelt er bijna niks van. Al met al ben ik 10 minuten binnen geweest. Ze beginnen met het maken van een echo om te bepalen of je kindje groot genoeg is adhv van de doorsnee van de schedel en of je genoeg vruchtwater hebt. Daarna gaan ze prikken. Ik heb er voor te gekozen om mijn ogen dicht te houden en de gyn vertelde stap voor stap wat hij aan het doen was en dat werkte erg rustgevend. Hierdoor kon ik me goed ontspannen en was het zo voorbij. Na de punctie kreeg ik nog een echo om te kijken of alles goed was met onze uk en toen mocht ik weer naar huis. En nu 2 dagen op bed blijven liggen. Ik heb nu de hele tijd zo'n zeurend gevoel in mijn onderbuik en af een toe een steekje. Het zal er wel bij horen, maar ik word er wel een beetje onzeker van. Morgenochtend heb ik nog een controle echo in het zk. Daar had ik op advies zelf omgevraagd. Ik vind het wel fijn om ons kleintje morgen nog even op de echo te zien. En om het hartje te zien kloppen. En voor de rest zijn nu de spannendste dagen van mijn leven aangebroken. Ik houd mij er maar aan vast dat ik de grootste kans dat alles heb dik in orde is. Maar niks is zeker tot dat ik het bevrijdende telefoontje heb mogen plegen. groetjes, Aurelie
Spannende tijd dus voor je, het wachten op de uitslag. Ik ben blij dat je even hebt verteld hoe een VWP er aan toe gaan. Ik sta op de planning op 23 februari, ben dan 16w4d. Vorige week vrijdag hebben wij ook een hoog risico doorgekregen, 1:60. behoorlijk van geschrokken. Had ik even niet zien aankomen. Maar goed, het is en blijft een kansberekening. En na de vwp weten we zeker OF er iets aan de hand is. Wel erg spannend allemaal, dus pas in maart weten we meer. Heel veel sterkte de komende wacht periode.
Hoi Aurelie, Fijn dat het allemaal zo goed is verlopen tijdens de VWP. Wij hebben zonet de VWP gehad. Tot vanochtend weinig last van zenuwen,.. hebben ons erbij neergelegd dat we niets meer in handen hebben en maar moeten afwachten. Op weg naar het ziekenhuis kwamen de zenuwen en in het zk zelf werd het alleen maar erger. Toen we aan de beurt waren werd ons ook eerst rusig duidelijk verteld wat er ging gebeuren en of we nog vragen hadden. Na een echo om de kleine te checken werd alles steriel gemaakt en werd er een prikje gezet. De wetenschap dat er een naald in je lichaam komt (ook ik heb een fobie) is erger dan het prikje zelf. Na een huilbui toen ik de naald zag, ging ik een ademhaaloefening doen en was alles zo voorbij. Idd 10 minuten en je staat weer buiten. Mijn man heeft een hugh bed gekocht voor in de woonkamer waar ik nu lekker tv kan kijken en slapen, zodat ik niets hoef te doen en kan rusten. Volgende week het verlossende antwoord........ we zijn zenuwachtig en heel benieuwd. Sterkte de komende week en doe rustig aan. Natel
Hoi Natel, Fijn dat je het nu achter de rug hebt. Heb jij ook zo'n zeurend gevoel in je onderbuik? Dit heb ik vanaf gisteren en sinds vandaag af en toe ook een steekje. En we zijn een lekker stelletje met onze prikkenfobie Maar je moet ook nooit naar de naald kijken! Daarom deed ik mijn ogen dicht. Als ik die naald gezien had, dan zat ik binnen 5 sec in de auto op weg naar huis! En wanneer mag jij met Maastricht bellen? En hebben ze jullie ook gezegd tijdens de intake dat wanneer er iets niet goed is, er dan al voor de beldatum contact opgenomen wordt? Hoi Shel, Fijn dat je iets hebt aan mijn verhaal. En laten we hopen dat we alle 3 in maart opgelucht kunnen ademhalen en heerlijk kunnen genieten van onze zwangerschap. Jij ook veel sterkte de komende periode. groetjes, Aurelie
Dank je wel. Het zou heel fijn zijn als we inderdaad dit allemaal achter de rug hebben en kan ik (en jullie, mocht dat nog niet het geval zijn) misschien eindelijk gaan genieten. Hopelijk kunnen we elkaar nog op de hoogte houden over de voortgang. liefs Shel