20weken echo gehad.

Discussion in 'Zwangerschap' started by -, Apr 19, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Ik heb deze vraag bij de verloskundige gesteld, maar misschien weten iemand van jullie dit ook wel.
    Ik baal er nu een beetje van dat ik dit niet gevraagd heb. Maar zei ze dat alles keurig was, dus verder heb ik er niet over nagedacht eigenlijk.
    Maar nu vraagt een mede-zwangere collega van mij of ze bij ook gezegd hebben hoe het kindje lag qua groei, of de uitgerekende datum enzo nog klopt. Maar daar hebben ze bij mij niets van gezegd.

Ik heb wel een formulier meegekregen. Misschien kunnen jullie mij uitleggen wat de groei enzo van het kindje is..

bpd = 48,8 mm
    hc = 186,9 mm
    tcd = 21,6 mm
    achterhoorn = 6,2 mm
    ac = 161,2 mm
    fl = 34,5 mm
    hc/ac = 1,16

navelstreng : 3 bloedvatten.

2. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    Ze meten het gemiddelde van het hoofdje, buikje en boven beentje ...
    Daar trekken ze een gemiddelde uit , maar dat kan volgende week alweer
    heel anders zijn omdat je met scheuten kunnen groeien.

moeilijk te zeggen dus ...

3. Niet meer actief

hmm ok.

Dat dacht ik ook al. Dat zeiden ze bij de vorige echo ook, maar omdat ze tegen mijn collega gezegd hebben dat ze een weekje voorliep, maar dat ze de datum niet aangingen passen enzo, vond ik het een beetje raar dat ze bij mij niets gezegd hebben.

4. Pookie

Pookie Lid

Mar 22, 2007
    97
    0
    0
    Ik weet alleen dat achterhoorn een deel van het ruggenmerg is, maar of 6,2 mm nou groot of klein is... :-k
    Fijn dat alles goed is met je kindje! Geniet ervan!

5. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Als ze niets zeggen dan zal het toch goed zijn.

6. Niet meer actief

Ik neem ook aan dat alles goed is. Maar nu ben ik wel benieuwd of ie voor ligt of zo. (qua groei).

Ze zei dat alles keurig was en dat we een prachtige zoon/dochter krijgen.

7. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Bij mij werd er bij die millimeters ook meteen het aantal weken bij gezet, automatisch. Het buikje bijvoorbeeld lag een weekje voor. Gemiddeld lag hij precies op schema, over alle berekeningen heen (minder dan bij jou trouwens!).

Hier op de site kun je bij 'Stel je vraag aan de verloskundige' ook bekijken wat de afkortingen betekenen op je echoformulier, bij het kopje 'uitleg echoformulier'. Erg handig.

8. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Ik heb hier wel mijn echoformulier, ik was op de dag van de echo precies 20 weken zwanger.

bpd = 4,8 cm oftewel 19 w en 5 d
    hc = 17,3 cm oftewel 19 w en 6 d
    ac = 14,7 cm oftewel 20 w en 1 d
    fml = 3,3 cm oftewel 20 w en 1 d

cerebellum = 19 mm (was perfect)
    ventrikel achterhoorn = 8 mm (ook perfect)

Wie weet heb je er wat aan ;)

9. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

Jun 7, 2006
    1,768
    0
    0
    CRL: crown rump length, dat is de lengte van hoofd tot stuit
    DBP: (ook wel BPD) biparietale diameter, dat is de afstand van oor tot oor
    HC: head circumference, de hoofdomtrek
    AC: (ook wel FAC) abdominal circumference, de buikomtrek
    FL: femur length, de lengte van het bovenbeen
    Hartactie: is er gezien dat het hartje klopt
    Placenta: waar ligt de placenta in je baarmoeder, dat kan aan de voorzijde, jouw buikzijde zijn (ventraal) of aan de achterzijde, jouw rugzijde (dorsaal) het kan hoog bovenin zijn (in fundo) of links of rechts aan de zijkant (lateraal). De placenta kan ook laag liggen, dan staat er bij wel of niet voor het ostium internum, de opening van de baarmoeder.
    EFW/Hadlock: geschat kindsgewicht
    Vrw: is de hoeveelheid vruchtwater normaal, royaal of krap
    Hart: 4 kamerbeeld gezien (4 kamerbeeld is een normaal beeld), connecties grote vaten ( zijn de longslagader en de lichaamsslagader goed aangesloten)
    Tractus gastro-intestinalis: maagdarmkanaal, maagvulling, het is normaal om een gevulde maag te zien omdat het kindje van het vruchtwater drinkt
    Tractus uro-genitalis: urinewegsysteem, zijn er twee nieren gezien (a vue) en een gevulde blaas (het kindje drinkt dus al, slikt, heeft een gevulde maag en blaas, plast het vruchtwater ook al uit!). Ook kan meestal gezien worden of het een jongen of een meisje is.
    Buikwand: is de buikwand gesloten, hoeveel navelstrengvaten zijn er zichtbaar (3 als het goed is).
    Vorm thorax: zien de longen er goed uit en het middenrif (diafragma a vue).
    Bevindingen CZS( centraal zenuw stelsel):
    Vorm van de schedel, wervelkolom:cervicaal, thoracaal, lumbaal en sacraal: of de wervelkolom gesloten is, daar wordt naar gekeken.
    Cisterna magna, cerebellum, falx cerebri: ruimte onder het hersenvlies, kleine hersenen, verbindingsbalk tussen de twee hersenhelften
    Bevindingen aangezicht: bovenlip, wel of geen schisis (gespleten lip)

Dit heb ik even geknipt en plakt van het topic "stel je vraag aan de vk". Hopelijk heb je er wat aan.

10. Lintje

Lintje VIP lid

Oct 9, 2006
    6,218
    1,423
    113
    Nederland
    Volgens mij staat het aantal mm van de tcd gelijk aan je zwangerschapsduur. Klopt dat bij jou?

11. Niet meer actief

21,6 ja dat klopt wel. Ik was toen met de echo 21 weken en 4 dagen.

Share This Page