ik vroeg me af.... met hoeveel weken kan een baby geboren worden en in leven blijven? en nog goede overlevingskansen hebben? niet dat ie vanwege zijn vroeggeboorte zn hele leven als een kasplantje moet verslijten.. ik ben bijna 24 weken zwanger en ik weet eigenlijk niet wat de onderste grens is voor wanneer mijn baby geboren kan worden en blijven leven...
Het vroegste ooit is 22 weken, maar dat is zeer zeldzaam. Volgens mij houden ze hier in Nederland inderdaad de grens van 26 weken aan. Maar dan is het nog maar een paar procent overlevingskans.
hier een wat uitgebreidere uitleg De ondergrens van levensvatbaarheid ligt bij 24 weken met een overleving van 2548%. De overlevingskans stijgt naar 75% bij 25 weken, 81% bij 26 weken en > 95% bij 32 weken zwangerschapsduur. Van alle preterm geboren kinderen wordt 10% extreem vroeg geboren, 1015% tussen 28 en 32 weken en de meerderheid (7580%) wordt na 32 weken zwangerschapsduur geboren. Tweederde van alle aan prematuriteit gerelateerde sterfte vindt plaats in de groep prematuren geboren voor 32 weken. bron: http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort= ... asmolytica