Samen spelen, samen delen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vlindermoeder, 20 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.603
    1.062
    113
    Hier
    Ik vind het altijd heerlijk om met me dochtertje naar een speeltuintje te gaan. Alleen het valt me steeds vaker op dat veel kinderen niet meer samen kunnen spelen.

Op het pleintje achter ons huis is om de 5 minuten ruzie incl slaan schoppen bijten!

Nou ga ik vaak een pleintje verder, maar van de week zat er een jochie van een jaar of 5 op zo'n draai ding en dat deed hij de hele tijd heel rustig. Me dochter wou erbij, maar van hem mocht dat niet, want hij wou heel hard. Dochter er toch bij gezet, maar hij ging toe express hard en heb ik haar er maar weer vanaf gehaald.

Hebben jullie ook die ervaring? Of zal het toch aan de buurt liggen

2. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Hier geen problemen mee. Vanmiddag nog naar de kinderboerderij geweest maar ze speelde heel lief met de anderen en de andere kindjes ook met haar. Nou is mijn dochter wel heel erg van het samen spelen samen delen. Dat zegt ze al heel lang. Ze zegt het ook als wij samen aan het spelen zijn. En bevalt het haar niet dan loopt ze wel weg of ze moeten haar drukken of zo want dan bijt ze van haar af maar dat gebeurt echt zelden. Ze zal zelf nooit beginnen in ieder geval.

3. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    hier ook geen last van, alles speelt hier samen. Ik vrees dat het aan de buurt ligt ;)

4. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Ik heb zelf een zoontje die het met delen wat moeilijk heeft! Ik heb gemerkt dat hij geen probleem heeft om samen met jongere kindjes te spelen, daar is hij heel lief voor, maar met kinderen van dezelfde leeftijd of ouder daar zal hij vlugger ruzie mee maken. Niet altijd natuurlijk, soms lukt het wel eens om mooi samen te spelen :)
    Maar als ik zie dat hij niet lief is tegen andere, dan zeg ik daar toch wat van. Zoiets laat je als moeder toch niet toe?

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje vind samen spelen ook nog moeilijk. Maar als ouder grijp ik wel in als het te ver gaat.

Overigens had ik dat jongetje gevraagd of hij wat rustiger aan wou doen zodat je dochter ook een rondje mee kan draaien.

Wel irritant trouwens dat er zo vaak ruzie is. Hier ook twee kindjes in de straat die standaard voor de ruzietjes zorgen. Ook met de nodige scheldwoorden.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier in de grote speeltuin valt het me altijd mee.
    Natuurlijk weleens gemopper en geruzie.. Maar niet dusdanig dat ik zelf zal ingrijpen.
    Zonder duwen, trekken, slaan, schoppen dus over het algemeen.
    Wel wat gejammer soms maar goed.. Ze is inmiddels 5 en moet ook leren zelf dingen op te lossen zo langzaam aan. Tenzij het leeftijdsverschil groot is zal ik me dus niet zo snel er meer in mengen.

En dan wonen wij notabene in een officiële achterstandswijk :)
    Met heel wat asociaal volk dus ook.
    Maar de kinderen onderling gaat eigenlijk meestal wel goed.

Alhoewel... Dochterlief vandeweek "ruzie" had met een babietje :D
    Ze wilde op d'r handdoekje in de zon liggen.
    En de kindje in kwestie was moe dus die wilde ook liggen op die mooie handdoek. Bovenop haar ook steeds. En luisteren ho maar natuurlijk... Ventje was denk nog geen jaar. (Kon alleen staan, niet lopen :) )
    Moest er heel smakelijk om lachen maar heb uiteindelijk dochterlief toch maar even gered van de "indringer" :)

7. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier valt het mee, ook een zogenaamde vogelaarswijk. Het valt me wel op dat vooral de jongetjes in onze speeltuin asociaal zijn en heel wild in hun spel. maar eigenlijk word er weinig samen gespeeld. ouders stimuleren dat hier ook niet merk ik wel.
    Dochter vind dat prima. speelt graag alleen of met meisjes van haar leeftijd/jonger. ze kan heel goed inschatten welk kindje bij haar past.

ze is wel bleu als een kindje met haar emmertje speelt. ik neem die altijd mee maar de meeste ouders niet en die laten hun kind dan met het spul van mijn dochter spelen (hier pak die maar) maar dan moet dochter het van mij gewoon terug pakken en zeggen dat het van haar is. niet vragen gewoon pakken. en dat doet ze inmiddels wel. in deze buurt moet je voor je spullen opkomen want anders is het weg:(

Deel Deze Pagina