Hoi hoi, Ik heb wat problemen rondom bv en het kolven en zit heel erg te twijfelen of ik zou stoppen of door zal zetten. Onze dochter is geboren met een gewicht van 2350 gram en ze was te moe om aan de borst te drinken. Ik ben daarom meteen begonnen met kolven en we hebben haar toen gevoed m.b.v. vingervoeden. Dat ging goed. Omdat de hoeveelheid omhoog ging voeden we haar nu bij met een borstvoedingsflesje. Daar drinkt ze goed uit (70 cc ongeveer). Ze drinkt alleen nog steeds niet goed aan de borst. Gewoon de borst dat pakt ze niet. Met tepelhoedje lukt het wel beter, maar soms is ze of te driftig of te moe. Op advies van de kraamzorg leg ik haar nu 2 keer per dag aan en de rest geven we via het flesje. Nu kwam de wijkverpleegkundige en volgens haar moeten haar niet of alleen 's nachts met het flesje geven en de rest aan de borst. Dit omdat ze lui zou worden van het flesje en dan niet meer aan de borst zou willen drinken. Dat zijn 2 tegenstrijdige dingen. Wat raad jij aan? Daarnaast doet het kolven en het voeden continu pijn aan mijn tepels. Er zitten geen kloven o.i.d. op. Heb je misschien tips om het voeden/kolven wat prettiger te maken? Nu kolf ik elke voeding als ik haar een flesje geef, maar ik kolf veel te veel. Het is telkens tussen de 140 en 210 cc (samen). Dit moet een heel stuk naar beneden. Ik kolfde eerst telkens 15 minuten beide borsten. Hoe kan ik dit het beste afbouwen? Ik ben begonnen met minder minuten te kolven (10 minuten), maar ik krijg heel erg stuwing. Harde pijnlijke plekken in mijn borsten en ze staan echt op knappen. De melk druppelt er ook continu uit. Wat kan ik hier het beste aan doen? Alvast bedankt voor je antwoorden!
Het beste advies dat ik je geven kan is denk ik: zoek een lactatiekundige in je regio. die kun je vinden via de NVL site:www.nvlborstvoeding.nl Zij kan met je kijken naar het verloop van een voeding en je het beste adviseren. Een klein baby'tje van met zo'n laag geboortegewicht volledig aan de borst krijgen is een hele klus; een beetje begeleiding daarbij zal je ernorm helpen. Het zou zo jammer zijn als je door de bomen het bos kwijtraakt en je daardoor afhaakt. Wat betreft de productie: je kunt het beste kolven tot de borst soepel wordt. Dus niet op het aantal minuten, maar stop zodra de melkstroom afneemt en de borst soepel is. Porbeer per dag iets eerder te stoppen zodat je de vraag wat verminderd en de productie zich daarop aanpast. Succes! Linda
Hallo Linda, Bedankt voor je snelle antwoord. Ik kolf en masseer de harde plekken nu weg en stop wanneer mijn borst soepel is. Is het verstandig om gelijk weer te kolven als mijn borsten pijnlijk/hard worden of om te wachten totdat er 3 of 4 uur tussen zit (zoals het ook was met het voeden)? Wat betreft de bv heb ik heel erg zitten twijfelen en uiteindelijk heb ik het bijltje erbij neergegooid. Het is zo pijnlijk en een gemartel dat ik met grote tegenzin aan het voeden ga. Hoe kan ik dit het beste afbouwen? We hebben nog een (grote) voorraad in de vriezer staan en de koelkast en vriezer worden nog steeds aangevuld door het kolven. Ze drinkt niet meer aan de borst, alleen nog bv via het flesje. Is het beter om haar geleidelijk over te doen op flesvoeding of is het beter om eerst alle bv op te maken en haar dan op flesvoeding over te laten gaan?
Hoi, hoi, Als je wilt afbouwen zul je heel gelijdelijk moeten proberen de pauzes tussen 2 kols-sessies op te rekken. Wacht niet tot de borsten heel hard en pijnlijk zijn, maar doe het ook weer niet te snel; je wilt immers afbouwen. Zal best lastig zijn met zo'n enorme productie. Je bent er nog niet zo heel snel van af. Blijf allert op het ontstaan van een ontsteking. Mocht je er helemaal klaar mee zijn vraag dan aan je huisarts om dostinex; een medicijn dat de productie zeer versnelt remt. Dat gaat een heel stuk sneller, maar er zijn zoals bij elk medicijn wel bijwerkingen. Veel succes! Linda