hallo allemaal, Ik ben heel erg bang dat ik in de overgang ben.. ik wordt niet tot nauwelijks meer ongesteld. Heb het hele tijd heel erg warm en zweet me een ongeluk terwijl ik dat eerst nooit deed. Heb last van mn gewrichten en hou vocht vast. Ik ben heel serieus en hoop dat ik niet wordt uitgelachen ofzo. ik snap heus wel dat 21 heeel erg jong is en dat het bijna niet voorkomt maar toch. help? iemand misschien een idee of het iets anders kan zijn? dokter zegt de hele tijd ligt aan je overgewicht maar heb nou al 16 maand overgewicht en dit is pas 3 maand ongeveer.
Kan best dat je lichaam in het begin minder last had van overgewicht dan nu.... Maar vraag me dan wel af hoeveel je bent aangekomen stiekem 10kg zou niet zo'n verschil moeten maken zou je denken. Al moet ik zeggen... 25kg lichter zweet ik ook veel minder vaak. Maar minder ongesteld ben ik nooit geweest... Daar moet je volgens mij wel echt flink te zwaar voor zijn.
Nouja.. Ik kan zo niet zeggen of je in de overgang bent maar als je er bang voor bent zou ik toch weer naar de dokter gaan en evt een second opinion vragen.. Sterkte!
Het kan inderdaad door overgewicht komen, maar ook door het falen van specifieke hormonen in jouw lichaam. Ik weet niet hoeveel overgewicht je hebt? De klachten zouden aan PCOS kunnen liggen, dit is dan makkelijk vast te stellen bij een gynaecoloog. In onze familie komen hormoonafwijkingen voor die pas na de leeftijd van 20 tevoorschijn komen. Zo kwam mijn zus na haar zwangerschap direct in de overgang hierdoor, op veel te jonge leeftijd. Wanneer jij je zorgen maakt, zou ik hierover in gesprek gaan met de huisarts. Misschien is het inderdaad het overgewicht, wellicht PCOS maar dat 'moeten' ze dan maar uitzoeken. Veel doktoren kijken vaak naar dikke mensen en ongeacht wat ze hebben schuiven ze het af op het overgewicht. Zelfs een gebroken voet of een gebroken vinger. Vaak gebruikt: Dikke voeten die vocht vast houden? Overgewicht. Menstruatieklachten? Overgewicht. Hoofdpijn? Overgewicht. Slaapproblemen? Overgewicht. Eczeem? Overgewicht. Wanneer je eenmaal overgewicht hebt, gebruiken ze dat als excuus voor alles en sturen je vaak met een rotgevoel en een kluitje in het riet. Mensen met overgewicht dienen assertief/agressief te zijn, voordat ze serieus genomen worden. Sterkte met het stigma
er bestaat een bloedtest voor, heb deze een jaar of 2 geleden gehad. Dacht ook dat ik in de overgang was, maar was gewoon mijn cyclus die in de knoei aan t draaien was.
Ik had ook fiks overgewicht en werd niet meer ongesteld de klachten leken heel erg op jouw klachten bij mij bleek mijn schildklier niets te doen, ik zou een bloedtest "eisen" daaruit kunnen ze al heel veel aflezen maar niet ermee blijven lopen hoor.
voor de zwangerschap woog ik 75 en na de zwangerschap 115. inmiddels weeg ik nu 85 en ben 1.75 lang dus overgewicht.
Nouja iets te zwaar maar, dit valt toch best mee, toen je het had ver overgewicht had ik heel andere gewichten en formaten in gedachten . Gewoon opnieuw naar je huisarts een een gedegen onderzoek vragen want zo extreem veel te zwaar ben je ook weer niet.
85kg bij 1.75 vind ik reuze meevallen. ik zou ook een bloedtest eisen en/of een doorverwijzing naar de gyn! laat je niet afschepen doordat ze zeggen overgewicht, want echt alles wordt daar op geschoven (helaas ervaring ) zou ook eerder aan pcos denken dan aan de overgang maar goed daar zijn onderzoeken en artsen voor
Je hebt al een kindje zie ik. Wat jij beschrijft kan ook goed passen bij een niet goed werkende schildklier en dat wil weleens ontstaan NA een zwangerschap. Zou dus vragen om een bloedonderzoek en daarbij prikken op (o.a) je schildklier.
De overgang kan wel vervroegd komen, als het in je familie zit. Maar dat is niet als je nog maar 21 bent. Dan heb je het meer over halverwege de 30-tegen de 40. Ik zou eerder aan PCOS denken, andere verstoorde hormoonwaardes of iets met je schildklier. PCOS staat weer in verbinding met overgewicht en schommelde insuline-waardes.
de klachten die jij beschrijft had/heb ik ook,behalve mijn cycluszou ik niet weten omdat ik aan de pil ben en dus geen echte menstruatie daardoor heb. Bij mij kwamen de klachten door een niet goed werkende schildklier,maar dat heeft een hele tijd geduurd voodat die diagnose is gesteld en de ha geen rede zag voor bloedprikken. Uiteindelijk wel bloed laten prikken en daar kwam deze uitslag uit.
in mijn familie zit ook afwijkende schildklier of hoe jedat zegt. Ik ben al eerder getest maar mijn oma zegt dat het na de zwangerschap ook pas kan komen dus ik hoor het maandag 15de. zwangerschapstest? waarom?
Als je drie maanden niet of nauwelijks ongesteld bent kun je best zwanger zijn hoor. Het heet hebben hoort daar helemaal bij bij mij tenminste wel. Ik zweette me vanaf dag 1 bij wijze van te pletter.
Wat je hebt dat weet ik niet zou best weleens zoals meerdere zeggen aan je schildklier kunnen liggen maar wilde even duidelijk maken dat je GEEN overgewicht hebt. Je mag max. 10 kilo onder en 10 kilo boven je lengte in gewicht zitten dus in jou geval is je gezondste gewicht tussen 65 en 85 kilo. Ok je zit wel net op het randje maar er is nog altijd geen sprake van overgewicht
Veronique Het klopt niet helemaal wat je zegt. De bovengrens van een gezond gewicht is als je BMI 25 is. Alles wat daarboven zit, valt onder overgewicht. Ik ben 1.74 m. Mijn maximale bovengrens van een gezond gewicht is 75,7 kg en niet 84 kg. Bij 84 kg is mijn BMI-waarde bijna 28. En dat valt al lang niet meer binnen de "gezonde" normen. Dus die rekensom klopt niet. Je mag echter wel grofweg aanhouden dat je ongeveer zoveel zou moeten wegen als je lengte, in mijn geval dus rond de 74 kg of minder.