Ik heb een mooi huis gezien en reed daar zojuist langs, helaas zag ik dat de zon al niet meer op het terras scheen (verdwijnt achter bomen) Ik gok dat de zon tot half 7 op het terras scheen. Hoeveel verschil zit er tussen de zonnestand nu en in juli/augustus?
Niet heel veel denk, wij hebben een tuin op het westen. De zon is nu tot ongeveer 18.00 uur in de tuin en zomers tot max 20.00 uur denk ik zo.
21 juni is de max toch? Dus hij is nu al op bijna 5/6e vanaf de kortste dag. In juli/ augustus ook nog iets lager..
Vandaag 21.27 22 juni 22.04 Maar hoe laat de zon onder gaat heeft niks te maken met hoe hoog hij staat.
Humava, dat is 2 uren verschil! zou voor ons positief zijn! Ik ga googlen op zon hoogste punt ofzo..? en anders elke avond even erlangs rijden
Zon hangt in de winter heel laag en zomers heel hoog. Daarom ook altijd gevaarlijke zon in de winter. Herfst en lente hangt tie er maar wat tussen Als de zon een lange hoge baan aan de hemel beschrijft, is het zomer. De zon culmineert hoog in het zuiden, komt op in het noordoosten en gaat onder in het noordwesten. Als de zon een lage baan aan de hemel beschrijft, is het winter. De zon culmineert laag in het zuiden, komt op in het zuidoosten en gaat onder in het zuidwesten. In het oosten komt s morgens de zon op; het wordt dag. De zon gaat s avonds in het westen onder; het wordt nacht. De oorzaak hiervoor is de rotatie van de aarde. Dat de zon niet altijd precies op hetzelfde punt in het oosten opkomt en weer precies op hetzelfde punt in het westen ondergaat en niet elke dag even hoog culmineert, zoals de sterren, komt door de omloop van de aarde om de zon. Door de omloop van de aarde ontstaan de getijden: lente, zomer, herfst en winter. De schuine stand van de aardas van 23½° ten opzichte van haar omloopvlak speelt hier een belangrijke rol bij. Als de zon in de winter laag boven de horizon staat, kennen we de kortste dagen en de langste nachten. In Nederland leunen we dan als het ware van de zon weg, zodat we deze nauwelijks te zien krijgen. Maar in de zomer hebben we het tegengestelde: lange dagen, korte nachten. We staan dan naar de zon toegewend, zodat we lang en hoog aan de hemel kunnen zien.