Onze uk is 21 maanden en als het gaat om brood eet hij max een kwart boterham,. Ik zoek gezonde alternatieve voor het brood of creatieve oplossingen.
Als ontbijt at onze dochter altijd pap. Eerst rijstebloem, daarna Bambix fijne granen(6+) en licht volkoren (8+), en vervolgens volkoren Brinta.
Ik maak hier soms de avond ervoor havermout, kwark en bevroren fruit. Vaak rood fruit. Dit zet ik in de koelkast en dan 's ochtends is het ontdooit. Ze vindt het heerlijk dit eruit lepelen. Zit er wel onder dus heeft een schort aan 😉
Bedankt voor de snelle reactie! Brinta is hier geen succes, kwark met fruit kan ik in ieder geval proberen.(met schort)
Ik zou wel proberen om wat lepels havermout of Brinta oid door de kwark te roeren voor de vezels wanneer je een alternatief voor brood zoekt.
Hier nog steeds bambix fijne granen (zit geen suiker in en veel verschillende soorten granen. Voedingswaarde verschilt niet noemenswaardig van brinta) . En daarnaast brood, dl wil graag keuze.
Ik zou ook iets van kwark/ yoghurt met fruit proberen. Of yoghurt met musli o.i.d. Maar hier eet hij als ontbijt bv. ook wel eens 2 plakken ontbijtkoek, vaak als hij uitgeslapen heeft en we pas rond 10.00 gaan ontbijten, zodat hij toch op normale tijd weer trek heeft in z'n lunch, anders komen we in zo'n raar ritme. Cracotte crackers zijn hier ook nog steeds erg in trek. Geef er bv. een schaaltje kwark/ yoghurt bij en dan heb je volgens mij ook een prima ontbijt. Tussen de middag kan je bv. nog een omelet maken? Of tosti's? Lust hij dat wel? Zoontje is er dol op en ik varieer dan ook met verschillend beleg. Momenteel is hij dol op kaas.
Gebakken ei met prei/ham Roerei Gekookt ei Brood laten weken in ei en dan het brood bakken Tussen de middag soms brood stippen in de soep Beschuit, afbak stokbrood Yoghurt met bananen en aardbeien erdoor Tosti
We doen af en toe ook tosti en omelet/gebakken ei maar dan eet hij nog steeds geen hele boterham eerder halve3/4 of eet het beleg er af. Brood door melk ei mengsel eet hij wel weer helemaal maar dat is niet iets voor elke dag. We wisselen broodsoorten ook af maar dat maakt niet veel uit.crackers wisselen we ook en dit gaat beter.
Hij krijgt nu yoghurt want dat eet hij nu wel net smaak. Als lunch blijven we maar verschillende dingen uit. Omelet met prei en ham klinkt ook lekker. Had in het boek opperdepop gelezen over een dip met tomaat en kaas met stukken komkommer en wortel, kunnen ook geroosterde boterhammen bij.
Mijn dochter luncht warm.. 's svonds eet ze dan eenzelfde prakje nog een keer. 'S morgens speltpap voor de nodige granen.
Hier ontbijten met bambix en lunch meestal brood soms met gekookt eitje erbij maar heel som maak ik bananenpannenkoekjes en dat vind ze ook erg lekker.
We zijn redelijktot een oplssing gekomen, smorgens yogurt en smiddags afwisselend tussen, tosti, brood door het ei, gebakken/ gekookt ei en het ide van monkey platter. Monkey platter gaat beter dan al het andere dat we probeerde. Nu krijgt hij op een bordje verschillende dingen zoals plakje worst, half plakje kaas , tomaat, halve cracker, stuk brood, half plakje peperkoek. Je kan het elke keer wisselen met wat je in huis hebt. We hebbe net wortels gehaald dus morgen raspen we die.
Hier geef ik soms wentelteefjes, of een pannenkoekje (zelfgemaakt zodat er geen zout in zit) met fruit of groente en zelfgebakken bananenbrood (niet moeilijk om te maken en heel gezond).. Hopelijk heb je wat aan deze ideeën...
Jahoor! Bananenbrood: Ingredienten 3 kleine bananen 200 gram amandelmeel 50 gram boekweitmeel 2 eieren 1 el chiazaad geweekt in 4 el water (15 minuten) snuf zout (optioneel) 1 tl appelazijn, 2 tl kardemom 1 tl kaneel mespunt stevia Bereiding Verwarm de oven voor op 175 graden Vet een cakeblik in Prak de bananen Doe alle ingrediënten in een kom en kneed het met je handen of roer met een lepel kort tot een goed beslag Doe het beslag in het cakeblik Zet het 35 minuten in de oven Laat het brood vervolgens helemaal afkoelen en bewaar het in de koelkast (ook erg lekker met ongezoete jam). Pompoenbrood Ingredienten 400 gram pompoen (gaar gekookt of gestoomd) 150 gram amandelmeel 50 gram boekweitmeel 3 eieren 1 el chiazaad geweekt in 4 el water (15 minuten) snuf zout (optioneel) 1 tl appelazijn 1 tl zuiveringszout 2 tl vanille essence mespunt stevia Bereiding Verwarm de oven voor op 175 graden Vet een cakeblik in Pureer de pompoen Doe alle ingrediënten in een kom en kneed het met je handen of roer met een lepel kort tot een goed beslag Doe het beslag in het cakeblik Zet het 35 minuten in de oven Laat het brood vervolgens helemaal afkoelen en bewaar het in de koelkast