Hallo, mijn zoon van 21 maanden praat helemaal niet. Op 18 maanden zijn we naar het audiologisch centrum gegaan en alles was in orde. Hierna bij de neuroloog. Zij zei me dat het nog te vroeg is om iets te kunnen zien.. en zei dat ik terug moest komen nadat hij 2 jaar geworden is. We proberen elke dag boekjes te lezen met hem en spelend iets te laten zeggen.. als ik tegen hem zeg ‘zeg mama , ma-ma’ dan wil hij niks zeggen en begint hij te schreeuwen van laat me met rust... OF hij probeert iets te zeggen maar in plaats van zijn mond open te doen is die dicht en wordt hij helemaal rood omdat hij druk zet op zijn eigen... iemand ervaring en positieve verhalen aub?
Begrijpt hij wat je zegt? “Pak je schoenen” of “Ga maar zitten?” of “Waar is de koe?” Kan en begrijpt hij gebaren? Wijzen, zwaaien, armpjes omhoog doen als hij opgepakt wil worden, enz?
Mijn neefje heeft dit gehad, ook naar het audiologisch centrum geweest op allerlei manieren onderzocht. Hij praatte op zijn manier maar alleen met dichte keelklanken en raakte heel erg gefrustreerd. Hij is toen naar een psz gegaan waar gepraat werd met gebaarondersteuning. Wij, moeder, oma's en ik hebben een gebaren cursus gedaan zodat we toch met hem konden praten, vlak na de afronding begon hij met praten, denk dat hij 3.5 was. Hele zinnen. Wel met gebrek en is met correctie van logopedie overal vanaf gekomen. Wel had en heeft hij een enorm EQ en IQ en had al heel vroeg fascinatie voor techniek. Nu is hij 13 en ASS met hoge intelligentie.
Als hij iets wil dan pakt hij onze hand en brengt hij ons ernaartoe. Als ik zeg het is tijd voor pampers dan loopt hij weg van mij omdat hij weet dat zijn pampers vervangen wordt. Als ik zeg jasje aan, schoentjes aan dan wacht hij tot ik hem dat geef. Maar soms als ik zeg doe dit of dat dan begrijpt hij me niet. Dus voor den helft begrijpt hij wel of doet hij alsof hij ons niet hoort? ohja hij probeert ons na te doen. Bv bij een stofzuiger of eender welke machine wilt hij de stekker in het stopcontact steken of hij wil de kleren in de wasmachine steken, etc soms denk ik hij is echt te slim voor zijn leeftijd maar soms denk ik waarom, waarom doet hij dit. Hij luistert naar zijn naam alleen als hij het wil volgens ons?
Als we dag dag zeggen dan zwaait hij wel. Met de vingers wijzen heb ik hem nog niet veel zien doen maar dat komt misschien omdat wij dat ook niet doen? Hij houdt van knuffels geven maar alleen aan bekende personen (wat logisch is denk ik).
Lastig, ik snap wel dat je je zorgen maakt. Zoontje van mijn man sprak pas met 2 jaar, maar begreep wel overduidelijk heel erg veel. En maakte veel gebaren, had andere manieren van dingen duidelijk maken. Dus totaal geen zorgen over zn begrip of zn ontwikkeling. Maakt je zoontje wel klanken? Brabbelde hij als baby?
Met 6 maanden zei hij mama/papa maar na zijn 1e verjaardag hebben we dit niet meer gehoord. Hij brabbelde veel als kind. nu hoor ik: tatatatata, nenenene (als hij iets niet wil), oe-oe-oe, hahaha dan heb je de klanken die hij maakt als zijn mond dicht is. als hij gefrustreerd wordt of iets niet naar zijn zin is dan krijst hij...
Zing je veel met hem? Je zou kunnen zoeken naar dingen voor de mond motoriek, bijvoorveeld blazen door een rietje in een beker water. En misschien nog niet focussen op woorden maar het oefenen van simpele klanken.
Wat je zegt over je zoon komt mij bekend voor. - Weinig verstaan. Weinig reageren op zijn naam. - Weinig gebaren en weinig gebaren begrijpen. - weinig variatie en ontwikkeling in brabbeltaal - terugval in taalontwikkeling hier betekende autisme. Wil niet zeggen dat dit bij jullie ook zo is natuurlijk Zijn er andere dingen die jullie opmerken? Krijg je goed en makkelijk contact met hem? Vind hij het leuk om samen te spelen? Neemt hij initiatief om samen iets te doen? Kopieert hij? Jij steekt je tong uit en hij doet hetzelfde?
Aansluitend op @KleineLai: https://www.autismejongekind.nl/vragenlijst Mocht je twijfels hebben over de ontwikkeling van je kindje.. Dit is een erkende vragenlijst om te screenen of je kindje (leeftijd tussen de 12 en 24 maanden m) mogelijk een ontwikkelingsachterstand heeft die kan wijzen op autisme. Er staat ook veel informatie wat je moet doen als je kindje verhoogd scoort.
Ik heb net de vragenlijst ingevuld en heb een score van 4. Maak me nu wel nog meer zorgen omdat de score boven 3 wel op autisme kan duiden ik ga hem inschrijven voor een screening denk ik (blijkbaar is er een wachtlijst in België). Langs de andere kant wil ik het niet doen en wil ik wachten tot hij 2 is om toch geen ‘label’ erop te plakken en hopen dat het goed komt. Ik weet het niet..
Ik snap je ongerustheid! En een score van 4 hoeft nog niks te zeggen gelukkig, maar het is wel fijn als er iemand die er verstand van heeft mee kijkt. Het is niet voor niets een screener, die scoort ook vals positieven zegmaar. Ik weet dat de drempel voor ouders vaak hoog is vanwege het label. Weet wel dat tot de 3 jaar het brein het meest flexibel is waardoor vroeg erkenning juist heel belangrijk is om dingen goed bij te sturen waar mogelijk. Houdt dat in gedachten wanneer je wacht. Ik werk met jongeren en volwassenen met autisme en vaak zie ik dat ouders lang hebben gewacht omdat ze bang zijn voor de diagnose, terwijl we inmiddels weten dat er vroeg bij zijn juist enorm kan helpen in het beloop ervan. Hier in Nederland krijgen kindjes overigens op deze jonge leeftijd niet direct de diagnose (tenzij het echt heel duidelijk is) maar wel al hulp op de gebieden met een soort ‘diagnose uitgesteld / werkhypothese’. Mocht het toch bijtrekken in de komende jaren, super! Niks aan de hand. Zo niet dan hebben ze wel al voldoende hulp gehad en wordt de diagnose alsnog gesteld. Succes komende tijd. Die kleintjes kunnen je bezig houden en het is niet fijn als de dingen zo onzeker verlopen.
Ik ben het helemaal eens met @Chechi ik begrijp dat het confronterend is. Ik weet nog heel goed hoe ik mij voelde rond deze periode. Vroege interventie is zo zo zo zo belangrijk. Veel ouders wachten totdat er problemen ontstaan of totdat meerdere mensen ‘het’ zien. In mijn ogen ben je dan al te laat. Je wil juist problemen voor zijn, dus zodra je twijfels hebt.. gaan met die banaan Vaak wordt er een voorlopige diagnose gesteld of nog helemaal geen diagnose op deze leeftijd maar heb je wel al recht op alle hulp (hier in FR is dat althans) Alles wordt ook in overleg gedaan met jullie ouders. Het is niet zo dat je na de eerste of tweede afspraak met een diagnose weer buiten staat. Ik denk dat je er goed aan doet om de onderzoeken waar zijn taalachterstand (en andere opmerkelijkheden) vandaan komt
Wat anderen ook al aangeven. Moet ik je ook zeggen dat ik mijn zoon hierin herken. Bij mijn zoon is ook autisme vastgesteld op leeftijd van anderhalf. Mijn onderbuik gevoel zei mij al dat dit zo was. Ik had hier vreselijk last van. Ik heb mijn huisarts geraadpleegd wat ik moest. Hij gaf aan laat maar iemand meekijken. Alleen dat zou je rust kunnen geven . De diagnose kwam niet als verassing. Maar gaf me gek genoeg rust. Ok, dit is wat het is, en nu kijken wat hij nodig heeft. Mocht je een onderbuik gevoel hebben dan zou je ook een professional mee kunnen laten kijken. Wij zijn blij dat we met vroegbehandeling zijn begonnen. Onze zoon en wij hebben er veel aan gehad.
Ik snap je dat het heel erg slikken is, maar hoe eerder je de ontwikkeling gaat ondersteunen hoe beter. En als je nu actie gaat ondernemen ben je ook niet morgen aan de beurt voor hulp. Met mijn oudste zoon gingen bij mij de eerste alarmbellen af toen hij 15 maanden was, van dat moment tot de eerste hulp duurde nog een jaar! Bovendien, autisme is geen eindpunt, die visie is zo achterhaald. Ik ken diverse volwassenen met autisme en de meesten hebben gewoon een gezin/relatie, een sociaal leven en een leuke baan (wel afhankelijk van de leeftijd natuurlijk).
Sorry TS dat ik even je topic kaap. Ik heb net die test ingevuld voor 1 van mijn kinderen waar ik vanaf de geboorte al twijfels over heb. De score was 6. Mag ik vragen wat vroegbehanding inhoudt? En op welke manier heeft een vroege diagnose “zin” bij jonge kinderen ?
Op dezelfde site staat ook veel informatie over wat vroeg behandeling inhoud en waarom een diagnose vroeg zin heeft. Maar waar het op neer komt is dat het brein tot de 3 jaar heel flexibel is en dus het makkelijkst leert. Autisme is een ontwikkelingsstoornis waardoor het brein anders verbindingen maakt en daardoor anders werkt. Door dus vroeg het kind op de juiste manier te stimuleren, stimuleer je de brein ontwikkeling. Onder andere door trainingen etc. Waaronder sociale vaardigheden. Maar ook kunnen veel problemen voorkomen worden doordat ouders leren hoe ze hun kind het beste kunnen begeleiden. Je ziet vaak dat bij kinderen met autisme bijvoorbeeld heftige emoties of gedragsproblemen ontstaan doordat ze overprikkeld / overvraagd worden. Als ouder kun je dit dus helpen voorkomen.
Geen probleem hoor. Bij ons, ik denk soms wat heb ik allemaal verkeerd gedaan of wat doe ik verkeerd dat hij zo doet/reageert. Als ik weet waar het probleem ligt dan zou ik gerust zijn wetende dat er een oplossing is. Ik heb hem trouwens ingeschreven voor de screening bij COS in UZA (België)- ik had een doorverwijzing van de neuroloog eind januari gekregen maar heb er nu pas iets mee gedaan nadat ik zag dat er na 4 maanden niks veranderd was en na alle reacties gelezen te hebben... er is een wachtlijst van 10 maanden voor kinderen onder de 3 jaar hebben ze gezegd.. Ik hoop toch stiekem dat hij gewoon meer tijd nodig heeft en dat er ‘niks’ aan de hand is. ondertussen heeft hij terug last van zijn tanden die doorkomen en schreeuwt/krijst hij alles bijeen...
Goed dat je de stap hebt genomen! Enorm dapper. Ik snap je hoop dat het allemaal gewoon wat trager is in de ontwikkeling en dat het vanzelf bijtrekt. Uiteindelijk hoop je altijd dat je kindje een zo’n fijn en makkelijk mogelijk leven krijgt zonder al te veel dingen die tegen zitten.. en mocht het toch iets betekenen of er iets spelen, weet dat het echt het einde van de wereld niet is en juist doordat je er zo vroeg bij bent. De ene vorm van autisme is ook de andere niet. Veel hebben gewoon een goede baan en gezin. Mensen met autisme hebben zoveel mooie talenten, als ze maar weten hoe ze om kunnen gaan met de lastigheden in het leven zodat deze er goed uit kunnen komen.