Baby 16 weken schema?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lacer, 1 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lacer

Lacer Lid

23 jul 2018
    78
    97
    18
    Vrouw
    Hallo dames,

Even snel over ons dochtertje (16w)
    Eerste week ging prima, ineens was dat volledig omgeslagen naar meer huilen dan slapen. Enige keren dat ze kon slapen was in de wagen. Zelfs snachts. Rond de 7 weken heeft ze een ziekenhuis opname van een week gehad. Slokdarm blijkt geïrriteerd door vele spugen waar ze nu medicatie voor krijgt. Ook al meerdere keren van voeding geswitched in overleg met de kinderarts.

ze krijgt nu sinds 3 weken geitenmelk en hier reageert ze tot nu toe het beste op met af en toe een uitschieter. We gaan dus ook niet meer switchen.

nu hebben we sinds de opname gemerkt dat het met hele kleine stapjes beter gaat dus proberen we nu langzaam op vaste tijden te voeden ivm een ritme. Ik kan namelijk nog steeds niet zien wanneer onze meid honger heeft terwijl die signalen bij mijn zoontje overduidelijk waren.

Nu ziet ons voedingsschema er zo uit:

6:00/7:00 voeding 180ml met jbm
    11:00 voeding 180ml met jbm
    14:00/14:30 180ml met jbm
    18:00 180 met jbm

nu willen we het liefst haar om 23;00 de fles geven maar iedere keer komt ze flink eerder en ze is dan absoluut niet te troosten of accepteert ook niet de speen waardoor we haar dus rond 21:00 de fles geven:

we maken haar om 0:00 weer wakker voor de laatste voeding want anders komt ze 2x in de nacht. Ook wederom hier dan met niks te troosten. (Dit hebben we al meerdere keren geprobeerd)

hoe kan ik nu langzaam die fles van 21:00 naar 23;00 toeschuiven? Ze krijgt al rijstebloem bij de laatste fles. Of moet ik gewoon de flessen blijven aanbieden dan? Het is alles behalve een gemakkelijk kind met troosten dus ik ben een beetje wanhopig wat dat betreft.

ze krijgt dus nu nog steeds 7 flessen terwijl het er echt al 5 mogen zijn. Ze drinkt trouwens niet alle flessen leeg en zit precies op het gemiddelde qua gewicht.

2. Lacer

Lacer Lid

23 jul 2018
    78
    97
    18
    Vrouw
    Kleine aanvulling:

Ik zou trouwens graag de fles pas rond 18:30/19:00 willen geven maar onze meid is nog steeds een hele lastige slaper waar je ontzettend veel tijd in moet stoppen om haar uberhaupt in slaap te krijgen. Uiteindelijk is ze rond 18:00 zo moe... Later dan 18:00 uur red ze gewoon niet en dan drinkt ze de fles ontzettend slecht. Dat willen we natuurlijk ook niet

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 2 jun 2021
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
    Ik zeg:laat het na 1800 los en haar het ritme bepalen. Met 4 maanden en goed gewicht?
    Nee, niet wakker maken. Hoe zou jij je voelen als je lekker ligt te slapen?
    Onhandig voor ouders maar wel beter voor baby.
    Ik lees “ik wil” maar ja….Baby’s zijn geen computers.
    Vertrouw iets meer op je kindje! Het gaat nu wat beter toch?

7 flessen is prima, zeker met reflux wel zorgen dat ze rustig drinkt en 15-20 minuten over een fles doet.

Hier duurde het even voordat de medicatie begon te werken. En toen ging zoon opeens meer uren maken in de nacht, minder voedingen.

Jessi79 vindt dit leuk.
  4. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Als ze goed op gewicht is, niet meer wakker maken. Het kan zijn dat je haar uit haar diepe slaap haalt namelijk en dat dit de reden is waardoor ze vaker wakker wordt/slechter in slaap komt.

Ik zie verder niks geks. 3,5 a 4 uur tussen de voedingen houden en 1,5uur tussen de slaapjes. Zorgen dat ze niet als ze bijvoorbeeld een fles moet om 11:00 om 10.30 gaat slapen. Wenselijk met kv is dat ze minimaa 3u tussen de voedingen heeft zitten. Hoeveel geef je in de laatste fles? Het is prima als zij om 17:00 bijvoorbeeld nog een powernapje gaat doen op deze leeftijd. Mocht je haar dan wakker willen maken doe dat dan na 40 a 45 minuten ( dit is 1 slaapcyclus )

Je zult dit een paar dagen vol moeten houden zodat ze eraan gewend raakt. Komt wel goed!

5. Chechi

Chechi Niet meer actief

#5 Chechi, 2 jun 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2021
    Ik zou geen vaste tijden qua voeding aanhouden maar de maximale wakkertijden voor deze leeftijd volgen. Niet slapen is op deze leeftijd vaak het gevolg van verkeerde timing van neerleggen. Onterecht vinden ouders voeding vaak belangrijker dan slaap, waardoor ze op bed leggen gaan rekken. Maar slecht slapen heeft vaak als gevolg slecht drinken en slechte groei. Dus prioriteit is sowieso slapen.

Als je kindje langer wakker is op een dag heeft dit als gevolg slechter slapen, meer huilen en vaker vragen om een nachtvoeding omdat ze minder diep slapen. Vaak zie je bij kindjes met medische dingen onrust waardoor ze nooit goed hebben leren slapen en ze prikkel gevoelig zijn. Door wakkertijden te volgen zorg je ervoor dat je kleintje niet overprikkeld raakt.

De maximale tijd dat een kleintje van 16 weken wakker kan zijn is 90 minuten per keer. Ik voedde mijn zoontje altijd na een slaapje. Dit kan ook gewoon met flesvoeding. Je geeft dan kleinere flessen per keer, de totaliteit over de dag verandert dan niet. Dit is btw ook beter voor een geïrriteerde slokdarm, omdat ze nu heel veel voeding in een keer krijgt. Kleinere hoeveelheden is beter bij reflux (waar mijn zoontje ook last van had).

Op deze manier krijg je ritme in volgorde van de dag in plaats van vaste tijden. Je volgt daarmee je kindje in wat het nodig heeft. Als je dit een tijdje doet krijg je ook echt ritme in de dag.

Deel Deze Pagina