21 maanden en weldra einde borstvoeding; op wat overschakelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DSM, 3 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Onze dochter is met een aangeboren afwijking geboren en heeft geruime tijd in het ziekenhuis gelegen waar ze meerdere operaties heeft gehad. Op 7 maanden is haar maagsonde definitief eruit gegaan en sindsdien heeft ze leren aan een flesje drinken en eten.
    Ze is echter een hele kleine eter gebleven en komt niet verder als zo'n 500gr per dag groenten en fruit (beide samengeteld dus) en een 300ml melk. Ze blijft op de onderste curve hangen maar deze weet ze gelukkig wel goed te volgen.

Al die tijd heb ik continue alles gekolfd voor haar maar nu ze bijna 21 maanden is is de grens van 24maanden in zicht en zou ik wel graag stoppen ermee. Alleen heeft ze dus nog nooit kunstvoeding of koemelk (of geitenmelk of wat dan ook) gehad. Voor noodgevallen had ik steeds de NAN Evolia 1 in de kast staan maar deze is dus niet aangeraakt geweest.

22 jan hebben we een afspraak in het ziekenhuis met het voedingsteam (algemene controle) en dan stel ik deze vraag uiteraard ook maar ik ga daar een éénzijdig antwoord krijgen naar wat hun het beste lijkt en daarom dat ik deze vraag hier ook nog even stel om een breder zicht op voor- en nadelen te krijgen.

Bedankt alvast.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Als ze verder geen last heeft van koemelkallergie of iets dergelijks dan zou ik overstappen op gewoon volle melk. Wellicht kan je ook nog iets toevoegen van Griekse yoghurt of volle kwark? Zitten een hoop gezonde vetten in die ze zo te horen wel kan gebruiken.
    Ze eet denk alleen gemalen voeding of niet? Krijgt ze nog iets van pap of een papfles? Misschien kan je dat nog toevoegen, bijv s morgens als ontbijt?

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wilde hetzelfde typen. Alleen geen papfles, maar gewoon een bordje pap. Flessen zijn niet nodig op haar leeftijd.

4. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Dank je wel!

Ze eet idd haar eten nog gemixt. Wanneer ze zelf wat in haar mond stopt knabbelt ze wel maar wanneer het eten niet "smelt" in haar mond slikt ze het ook niet af maar werkt het zo terug naar buiten, al dan niet met het nodige kokhalzen.
    Geen pap en of papfles; hebben we in samenspraak met het voedingsteam gedaan maar hierdoor is ze zo verzadigd dat ze erna geen vaste voeding weer wil (ochtend) of veel te weinig drinkt (avond) waardoor ze weer 's nachts wakker wordt. Geen problemen mee maar dan verschuift het probleem zich daar ze 's ochtends geen honger heeft enz enz...

Ikzelf heb altijd zuivel gegeten en zijzelf is verzot op vanille roomijs dus ik denk dat koemelkallergie gelukkig niet aan de orde is.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  5. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Nou ik denk dat de fles afschaffen echt nog geen optie is hoor :)
    Alleen wil ik de inhoud ervan gaan veranderen over enkele maanden en ik heb totaal geen idee welk van beide "het beste" is als alternatief...

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Waarom is dat nog geen optie?

7. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Waarom zouden we dit wel afschaffen?
    Zij heeft er plezier in en is er vooral nog mee gebaat en ik zie er totaal geen problemen in dat ze nog 2 flessen drinkt.
    Gewoonweg omdat ze de leeftijd heeft? Daarvoor komen we van te ver en hebben we teveel atypisch gedaan...

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volledig akkoord. In Nederland moeten kinderen zo snel van de fles af... Zo'n ramp is dat niet hoor, een fles om te drinken.

TS: Afwisseling is altijd het beste. Dus volle melk, yoghurt, melk van plantaardige oorsprong...

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    Betreft fles zou ik niet alleen denken aan de leeftijd en in dit geval zou ik dat nog even zo laten omdat jullie al van zo ver komen maar zou wel denken aan het gebit, in hoe verre kan dit kwaad betreft de stand van de tanden.

Ik zou gaan voor gewone koemelk, kan ze wat extra gebruiken dan gaan voor volle, betreft toetje kwark dat zit boordevol eiwitten.

10. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Allereerst een groot compliment dat je nog steeds kolft voor je dochter!
    Zelf zou ik ivm gebit ook kijken of ik de flessen kan afbouwen, maar volgens mij wil je dat nog niet. Dan zou ik overstappen op volle koemelk in haar geval en voor toe lekkere Griekse yoghurt met 10% vet, allebei producten met veel gezonde vetten.

Succes!

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar kom op... Gebit? Voor twee keer tien minuten op een dag een fles drinken?

Zara75 vindt dit leuk.
  12. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ja gebit en mondmotoriek, ook erg belangrijk, ik ben absoluut niet meer voor flessen op deze leeftijd... maar.. in het geval van ts is het wel een serieuze overweging.. ik zou het dan belangrijker vinden dat mijn kind wat binnen krijgt en als dat meer is met een fles dan is dat zo..

Hopsatee vindt dit leuk.
  13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar door dus een kwartiertje per dag zou dat allemaal dramatisch worden? Echt?

Erger dan door een speen (wat op deze leeftijd nog niet per se afgeraden wordt) of pakweg duimzuigen? Dat lijkt me toch erg overdreven.

Shiela88 vindt dit leuk.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon overgaan op volle melk. Uit een bekertje zou mijn voorkeur zijn ivm de mondmotoriek, maar een keer een fles is ook geen probleem. Drinkt ze al wel uit een bekertje?

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dramatisch zegt niemand toch? Het is beter om het niet te doen.

En een speen heb in elke keer met twee jaar ‘afgepakt’.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Jazeker! En ook voor de mondmotoriek. Ook als het maar 2x tien minuten is.

Al vind ik ts haar kind een uitzondering met de medische geschiedenis.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Aangezien er gezegd wordt dat door een kwartier per dag fles drinken het gebit aangetast wordt en de motoriek verslechtert, noem ik dat inderdaad dramatisch ja. Maar ik kan er mij niets bij voorstellen, dat dat zo snel zo'n impact zou hebben.

In België wordt daar helemaal niet op gehamerd om voor een jaar met de fles te stoppen, en het is toch niet alsof hier significant meer mensen met scheve tanden of spraakproblemen rondlopen. Ik kan er ook niets over terugvinden op officiële sites.

Prima als je dat zelf al zo snel afleert allemaal hoor. Maar soms maken mensen elkaar ook onnodig (en zonder onderbouwing) bang in dit soort zaken, vind ik.

Zara75 en Shiela88 vinden dit leuk.
  18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Met een jaar oke, maar kindje van TS is bijna twee. Google anders eens op zuigflescariers.

19. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Zoonlief (volgende maand 6jr) drinkt nog iedere dag een fles melk ☺️
    Met de woorden van de tandarts heeft hij het perfecte gebit en nog nooit een gaatje gehad.
    Tanden worden gewoon 2x daags (ook bij onze dochter) gepoetst.
    De speen is hier enkel in bed en de wagen en weg met 2,5 (dus volgende sinterklaas) dat was ook zo met onze zoon.

Drinken aan een beker... helaas is het in 1 ruk over zich uit ook de oefenbeker van avent wil niet lukken. Nu eerlijk is eerlijk, ze wil amper wat buitenuit drinken (water) en dat is dan maar via de rietjesbeker of teutbeker.

Verder lees ik dus heel vaak koemelk terwijl ik via kind en gezin (Vlaamse CB) terug vind dat het pas vanaf 3jr is. Daarom de vraag ook over de voor- en nadelen van beide daar ze geen kent.

De papjes die worden aangeraden zijn gemaakt met granen (Bambix, Olvarit,...) toch? Deze doe ik soms al wel eens onder het fruit dus die smaak kent ze. En moeten ze dan ingedikte melk zijn of echt vaste lepelbare brei? Want uit ervaring weet ik dat ze van het laatste snel spuugt...

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is vooral een probleem aIs je voortdurend zoete dranken geeft in een zuigfles, of 's nachts melk zonder poetsen. Dat is bij TS niet het geval.

Deel Deze Pagina