21 maanden en weldra einde borstvoeding; op wat overschakelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DSM, 3 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier in België wordt inderdaad koemelk afgeraden tot drie jaar, omwille van te veel eiwitten. Ik volg dat advies dus ook. In Nederland wordt gezegd dat je vanaf een jaar volle melk kan geven.

2. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    En met borstvoeding zegt men dat het zelfs geen kwaad kan
    met onze zoon was het gemakkelijker, na de bv over op KV en dat is hij blijven drinken.
    “Probleem” is dat hij geen melk, chocomelk,... lust. Of er verband is met elkaar weet ik niet.

Maar met welke KV start je als je geen koemelk geeft? De ene zegt steevast de 1 (0-6m) aanhouden en de ander zegt 2+ ...

Iets met bos en bomen...

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zuigelingenmelk is altijd goed. Dus je mag 1 blijven geven. Maar ik vind dat vooral lastig omdat je dan met dat poeder in de weer blijft, dus ik switch nu stilaan toch naar groeimelk voor mijn zoontje van 16 maand.

4. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Ik vind de poeder niet zo erg, integendeel... we hebben geen magnetron (microgolf) dus is het moeilijk om Groeimelk op te warmen :)

5. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Maar goed...

We zijn helemaal afgeweken van de oorspronkelijke vraag....
    Ik heb tot nu toe een meerderheid wat adviseert om koemelk te geven aangevuld met kwark en Griekse yoghurt. Hier in België adviseren ze blijkbaar dit niet onder de 3jaar owv teveel aan eiwitten.

Met KV blijft de vraag met welke te starten?

En met beide; hoe over te schakelen want ik neem aan dat het niet even zomaar kan maar even dient opgebouwd te worden?

6. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Bij KV zou je gewoon nr 1 mogen geven, dat wordt altijd aangeraden als beste alternatief voor BV. In NL zegt men vervolgens: over op koemelk vanaf 1 jaar, maar in Belgie wordt daar anders over gedacht.
    Je zou kunnen beginnen met 1 flesje per dag vervangen bijvoorbeeld? Kijken of ze het lust, er goed op reageert etc.

Zelf geloof ik niet ik dreumesmelk/peutermelk/kleutermelk enz. Als het aan Nutricia ligt kan je voor iedere levensfase een poedermelk kopen :)

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bedoel je welk merk? Dat maakt niet uit, is allemaal ongeveer hetzelfde. En er is er geen enkele die beter aansluit bij bv.

Ben je toevallig op Facebook lid van de Vlaamse groep van La Leche League? Dan kan je bij Christine een document opvragen met alternatieven voor moedermelk. Staat heel veel nuttige informatie in over welke opties het beste zijn in welke situaties.

Overschakelen kan zoals je baby het wil. Als dat in één keer kan, mag dat. Als dat niet lukt, kan je stapsgewijs opbouwen of flessen mengen.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja joh ij vind het ook onzin hoor...

Mijn zoontje drinkt nog steeds een papfles... duurt 5 min... zn tanden zullen er heus niet ineens uit vallen

Zara75 en Shakes vinden dit leuk.
  9. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    In het ziekenhuis weet ik dat ze NAN EVOLIA adviseren (heb ik ooit staaltjes van gehad omdat ze wouden dat ik dit onder de BV zou mengen om een verhoogde calorie opname te creëren ... Deze gaat maar tot nummer 2. Het is dus meer een vraag met welke nummer (1, 2, 3, 1+ of 2+) ik start en of ik dit moet aanhouden / opbouwen,....

De LLL groep ken ik wel maar geen lid (meer) van omdat ze erop bleven hameren onze dochter aan de borst te leggen ondanks het feit dat dit totaal onmogelijk was... Het is wel een goede tip om me daar mss terug aan te melden voor deze vraag. Dank je wel!!

10. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Deze mening deel ik. Mits een hygiënisch onderhoud natuurlijk!

11. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Dus met nummer 1 starten (0-6m) en dit dan aanhouden of opbouwen tot ze 'terug op leeftijd' komt.

Gewoon de fles vervangen en niet mengen? Dat zou idd het gemakkelijkste zijn.
    Maar de avond of de ochtend? Of maakt dit geheel geen verschil?

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Wat irritant dat de opvattingen over koemelk in belgie en nederland zo verschillen! Er kan toch maar 1 opvatting de juiste zijn denk ik...wie heeft er nu gelijk?

Mijn oudste zoontje heeft ook 2 jaar bv gehad en was een zeer kleine eter al die tijd. Pas toen we stopten met bv ging hij wat meer eten. Blijkbaar was de bv zeer verzadigend in verhouding tot de koemelk die hij daarna kreeg.

Ik zou kijken wat je doel is, je wilt denk ik graag dat je kindje meer vast voedsel gaat eten, meer variatie daarin, meer gaat kauwen etc. Ook goed voor de mondmotoriek. Dan zou ik kiezen voor minder calorien/voedingsstoffen naar binnen via de fles en meer via mes en vork ;)

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat is ook alweer een truc van de fabrikant, want evolia doet niets meer of minder voor bv kindjes dan andere fv.

Je hoeft je niet eens aan te melden. Je kan dat document over vervanging van bv door alternatieven ook per mail aanvragen bij Christine. Zie adres hier: http://lalecheleague.be/lll-medewerkers.html

14. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Oh, maar zo is zelfs hef vaccinatieschema anders tussen beide landen ook hoor! Erg verwarrend Idd.

Fijn om te horen (lezen)... Ik neem het zeker mee in mijn achterhoofd want Idd zou ik haar graag wat “meer” doen eten ipv drinken. (Maar geen pap lepelen, echt voedsel)
    Ik had er overigens niet mee stil gestaan dat bv erg verzadigend kan zijn. Bleef zijn gewicht wel stabiel in het begin?

15. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Gelijk gestuurd!

16. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    "Zuigflescariës ontstaat extra snel als een zuigflesje 's nachts mee naar bed wordt gegeven. Gedurende de nacht is er minder speeksel in de mond dat het gebit beschermt. Hierdoor krijgt de voordurende vloeistofstroom de kans om het gebit extra snel aan te tasten."

"Om zuigflescariës te voorkomen is het belangrijk een kind niet langdurig te laten sabbelen op een zuigflesje dat suikerhoudende dranken (óók melk) bevat. Een flesje of beker met een van deze dranken in één keer (rustig) laten leegdrinken kan geen kwaad."

Ik zou me niet druk maken om een flesje melk of flesje pap, als je kindje daar van geniet en het gewoon wakker en in 1 keer opgedronken wordt.. ze is nog geen twee jaar, ik zou me daar echt niet druk om maken. Overige vloeistoffen (water/thee of een keer een sapje) kan ze dan uit een bekertje drinken. Belangrijker is dat ze goed voedingsstoffen binnenkrijgt in dit geval, denk ik.

En idd goed blijven oefenen met vast voedsel, steeds iets grover maken en zelf proberen te laten oplepelen.

17. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Na een orale aversie verbaast ze vriend en vijand met haar eten (iedereen was ervan overtuigd dat ze een PEG Sonde, rechtstreeks de maag in dus, nodig zou hebben. De operatie was gepland en ik heb ze een week op voorhand tegen ieders wil afgezegd.) ze heeft dus echt moeite gehad om iets in haar mond te steken, dan eerst leren lepelen en zo door richting fles en vaste voeding. Ik moet er geen tekening mee maken dat het me bloed zweet en heel veel tranen heeft gekost om te komen waar we nu zijn.
    Lichamelijk is ze vrij goed hersteld maar haar luchtpijp was vernauwd door haar aandoening en de slokdarm wat week.
    Men is er nog niet uit of het weigeren van brokjes een psychisch iets is of een lichamelijke beperking. Feit is wel dat wanneer ze zelf wat eet ze wel wat brokjes kan maar bijlange niet gelijk een gewoon kind. Brood bvb krijgt ze onmogelijk af zonder kokhalzen en braken als gevolg. Ik vind het persoonlijk niet zo heel erg om ministapjes te nemen gezien de hele situatie maar het maakt me ook heel erg onzeker/ onwetend bij iedere verandering.
    De diëtiste van het voedingsteam is nog steeds niet blij voor hetgeen onze dochter bereikt heeft en heeft steeds wel commentaar. Geen nachtfles (is dl vanzelf mee gestopt op 16 maanden) geen brokken,te weinig, blablabla....

Ondanks alle obstakels is onze dochter van onder de curve wel omhoog geklommen naar de onderste lijn en volgt deze nu al bijna een jaar perfect. In onze ogen helemaal fantastisch dus maar we willen dit ook graag zo behouden.

Na 24 maanden uitsluitend te hebben gekolfd kan ik echter mijn kolf niet meer zien. Enerzijds is dit mss erg egoïstisch van mij maar anderzijds zal het toch ooit moeten stoppen met bv drinken... dan maar beter na de winter dan er midden in denk ik maar...

Lang verhaal om te zeggen dat we al heel blij zijn dat ze eet en drinkt maar dat iedere verandering heel moeilijk is voor ons allemaal

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier 3 keer tot 15-16 maanden BV gegeven en daarna geen fles of flesvoeding gegeven. Zuivel krijgt ze binnen door pap/kaas/smoothie/toetje enz. en voor de rest drinken ze dan thee, water en lichte siroop.

19. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.838
    1.347
    113
    Wat hebben jullie al een lange weg gegaan! Wat een doorzettingsvermogen!
    Super dat ze haar eigen groeicurve nu al een jaar netjes volgt. Bij ons werd gezegd, zolang ze haar eigen lijn volgt is het goed.

Onze dochter krijgt nu al 3 jaar medische voeding (eerst Infatrini en nu Nutrinidrink--> is er ook in smoothie en toetjesvariant), nog steeds in een fles omdat ze anders teveel energie verspilt aan het binnenkrijgen van haar melk (met extra calorieën).
    Kijkt er al een (pre)logopedist mee? Onze dochter heeft een hersenbeschadiging waardoor ze oa een slechte mondmotoriek heeft en heeft sinds 2,5 jaar begeleiding van een logopedist. Ze kan inmiddels zacht fruit eten (in minuscule stukjes) en uit een beker met een neusuitsparing drinken (vaak yoghurt omdat dat wat dikker is, water is te dun. Yoghurt wordt nu langzaam verdund zodat ze ook 'dunnere' drankjes uit een beker kan drinken. Maar dit gaat echt met hele kleine stapjes, ze is nu ± 20 minuten bezig om 40-50 ml yoghurt te drinken.

Je afgekolfde melk zou ik denk ik afwisselen met 'gewone' melk, is ook het advies voor 'normale' kindjes. Het nadeel van de medische voeding van mijn dochter is dat ze daarvan heel vol zitten waardoor ze naast de medische voeding weinig eten/drinken, terwijl ik dat graag als oefenmomentjes wil behouden. Voordeel is weer dat ze nu genoeg binnenkrijgt, waardoor ze de energie heeft voor de rest van haar ontwikkeling.
    Het blijft lastig om te bepalen wat het beste is voor je kindje. Heel veel wijsheid gewenst.

Als ik jullie verhaal lees, denk ik echt dat jullie op de goede weg zitten. Wij hebben ook weinig contact met de diëtiste omdat ze 'rare' ideeën had, we zoeken het nu lekker zelf uit, we vragen ieder halfjaar telefonisch of ze de recepten voor de voeding wil verlengen en het gaat goed.
    Over het algemeen weten moeders het het beste!

20. DSM

DSM Bekend lid

17 mei 2013
    730
    2
    18
    Zoals eerder gezegd is het heel moeilijk om dan aan de juiste hoeveelheden per dag te komen daar ze echt een kleine eter en drinker is helaas...

Deel Deze Pagina