Dank voor je reactie! Dat is ook waar ik het meest tegenop zie hoor, de studielast. Ik heb net een mail van de Hogeschool dat het prima te combineren is met een parttime baan. Ze gaan uit van 30 uur studielast per week, inclusief 1 dag per week stage. Blijft dus zeg maar 20 uur per week over om te studeren. Ik zou het kunnen redden met 16 uur werken in mijn huidige baan en vanaf maart 2014 gaat onze jongste ook naar school.
Ik heb zelf destijds de voltijdopleiding gedaan, aansluitend op de middelbare school. Wat toen gold, geld nu nog; het is niet zozeer heel moeilijk maar wel erg veel. De taal- en rekentoets zitten net boven groep 8 niveau. Als je havo/vwo hebt gedaan, zou je het in principe allemaal moeten kunnen. Of in ieder geval ooit gekund moeten hebben er zakt best veel weg. Je zult dus echt even het een en ander op moeten frissen. De WO-toets heb ik niet gedaan, maar voor de vakantie zaten er wat studenten bij ons te blokken op die toets. Ik vnd het erg makkelijk, maar toen bedacht ik dat ik als groep 7 leerkracht wekelijks met dat soort stof bezig ben en het elk jaar weer bij me wordt opgefrist. Voor de rest van werkend Nederland is het waarschijnlijk niet zo vanzelfsprekend om precies te weten wat een palts is en hoe de verschillende projecten van de Deltawerken ook alweer heten. Wat betreft de deeltijders die het combineren met werk en gezin: ik hoor van hun dat het erg zwaar is en we zien ook vaak mensen afhaken. Wij zijn als school ook vrij streng daarin: je lesvoorbereiding moet minstens twee dagen voor je de les geeft bij ons binnen zijn. (Zodat wij de tijd hebben om te reageren en jij daarna eventueel nog tijd hebt om dingen aan te passen.) Geen lesvoorbereiding = niet lesgeven. En als dat meerdere keren gebeurt, kun je je stage wel op je buik schrijven. Dat klinkt misschien hard, maar wij vinden wel dat we gewoon kwaliteit mogen verwachten van 'onze' studenten. Je staat straks (als je het haalt) namelijk wel voor een groep kinderen en dan kun je het ook niet maken om slecht les te geven omdat je geen tijd had om je voor te bereiden, werk te corrigeren, te bedenken wie extra hulp nodig heeft ehoe je dat aan gaat pakken enzovoorts. Het is een verschrikkelijk leuke baan. Maar de werkdruk is vrij hoog, zeker in bepaalde periodes. Het is niet (meer) alleen lekker lesgeven, na schooltijd corrigeren en de volgende dag weer met de klas er tegenaan. En af en toe wat oudergesprekken tussendoor. Tegenwoordig moet er erg veel op papier gezet worden. Allerlei vormen van registratie zijn verplicht. Niet alleen de punten en de resultaten van de leerlingen, maar bijv. ook wat je hebt gedaan om de groep en individuele kinderen zo goed mogelijk vooruit te helpen. Hoe jouw manier van werken uitgepakt heeft en wat je de komende periode gaat verbeteren. Je moet niet alleen van elk kind in beeld hebben of ze goed zijn in taal of rekenen, maar ook waar ze precies uitvallen en wat voor soort extra hulp voor dat kind het beste werkt. Wat zijn de sterke punten van dat kind waar jij gebruik van kunt maken? En dat moet allemaal op papier staan, want anders doe / weet je het niet volgens de inspectie. Verder heb je ook veel gesprekken en vergaderingen na schooltijd. Bijvoorbeeld over de begeleiding van zorgleerlingen of over allerlei nieuwe regels en manieren van werken. En er zijn natuurlijk allerlei activiteiten die voorbereiding vragen, zoals sportdag e.d. Het nakijkwerk van die dag verdwijnt niet als je na schooltijd 'iets' hebt. Nou ja, eigenlijk 'verdwijnt' het wel: het verdwijnt in je tas zodat je het 's avonds thuis kunt gaan doen. Dit klinkt wat negatief allemaal misschien. Dat bedoel ik niet verkeerd. Maar soms krijg ik van mensen de indruk dat ze het onderwijs inwillen omdat het werken met kinderen ze leuk lijkt en je zo fijn veel vakantie hebt. Dat klopt, dat is ook zo. Maar daarnaast is het héél veel meer. En in periodes dat je in een week of drie een stuk of wat CITO-toetsen moet afnemen, nakijken en registreren en tegelijk de rapporten in orde moet maken, groepsplannen moet evalueren en en bijstellen en met alle ouders een gesprek moet hebben, kom je ook weinig toe aan je eigen gezin en en huishouden. Vandaar die vakanties, op jaarbasis werken we namelijk net zo veel als een andere fulltimer. Alleen worden die uren dus verdeeld over veel minder werkweken dan normaal. En binnen die 40 werkweken heb je er een aantal die normaal zijn en een stuk of 12 dat je soms knettergek dreigt te worden. Als je je dat realiseert, is het werken in het onderwijs een fantastisch beroep. En voorlopig nog steeds een beroep, waar veel mensen voor kiezen. Het verschilt wel wat per regio, maar in grote delen van het land is het zo dat je de eerste jaren nadat jij je diploma hebt gehaald, niet aan een baan komt. En bijvoorbeeld ons bestuur kiest -vraag me niet waarom- liever voor jonge mensen die de PABO aansluitend aan het middelbaar onderwijs hebben gedaan. Ik weet niet hoe andere besturen daarmee omgaan, maar bij ons heb je als nieuwe leerkracht met andere werkervaring jammer genoeg vrijwel geen kans om er tussen te komen. Kijk dus ook eens na wat straks je baankansen zijn in jouw regio. Het is gewoon zonde als jij je straks een paar jaar te pletter werkt om een diploma te halen waar je uiteindelijk niks aan hebt.
Tupp, je verwoordt het heel goed. Het beroep moet je zeker niet kiezen als je alleen het idee hebt dat het werken met kinderen zo leuk is. De werkdruk is de afgelopen jaren enorm gestegen. Ik werk nu 13 jaar in het onderwijs en zie een groot verschil ket het begin. Vooral al het administratie werk is een enorme klus. Bij een klas van 23 is het nog wel te doen. Maar hier zijn de groepen gemiddeld 32 en dat is toch wel erg heftig. Nakijken doe ik in mijn avonduren. En zo kan ik nog veel meer noemen. Heel goed wat je zegt over baangarantie. Als afgestudeerde leerkracht kom je er bij ons bestuur voorlopig niet tussen. Daarnaast zijn er heel wat boventalligen die staan te springen om in te vallen. Ons bestuur houdt ze op oproepbasis. De meeste scholen krimpen hier nog in leerlingaantal de komende jaren. Bedenk dus goed of je de investering van veel werken voor je diploma ziet zitten t.o.v. de onzekerheid om een baan. Ik heb na het atheneum de voltijd pabo gedaan. De opleiding was niet moeilijk, maar toen ook al heel veel. En het is wat Tupp zegt. Je stage eist ook een flinke voorbereiding. En die is erg essentieel. Ik heb het meest geleerd van mijn stages. Daarnaast draaide ik niet alleen mijn verplichte pabo lesjes, maar verzorgde ik veelal ook hele dagdelen of zelfs dagen. Nog meer voorbereiding dus.
Ik sluit me aan bij Tupp! Ik sta ook voor de klas. Ik had MAVO gedaan en daarna MBO en daarna weer PABO. Ik had 6 toetsen die ik moest halen: rekenen Nederlands aardrijkskunde natuurkunde biologie geschiedenis Als ik het niet haalde was het einde oefening. Rekenen ben ik niet heel sterk in. Het is me gelukt, maar ik zou niet kiezen voor de bovenbouw, sta daarom ook in groep 5. Ik zou wel gaan oefenen van te voren. Sowieso even de rekenboeken en taalboeken van groep 8 inkijken en zien of je alles snapt. Breuken, nieuwe staartdelingen, enz.
Oh die nieuwe staartdelingen zijn een crime voor kinderen.... T sommen Wij leren ze nu de ouderwetse staartdeling aan via de Singapore methode
Er komt zo te lezen wel heel erg veel bijkijken. Als ik het zo lees red je het niet met 30 uur in totaal per week.
@minny, als je denkt dat 30 uur per week voldoende is, dan moet ik je helaas mededelen dat dat absoluut niet zo is... Ik heb dagen dat ik 17u thuis kom, 18u naar mijn studiekamer ga en pas rond 24u ga slapen. Ik heb ook klasgenoten die parttime werken en zelfs niet rondkomen met hun uren. Gewoon proberen... maar praktijk wijst helaas toch uit dat mensen met kleine kinderen stoppen met de opleiding. Denk goed na en probeer het gewoon..
Op de website van de hogeschool staat dat de studie 30 uur in beslag neemt en prima te combineren is met een parttime baan. Aan hoeveel uur denken jullie dan?
Nou ik was heel vaak met school bezig, met huiswerk maken, met lesvoorbereidingen, het evalueren, stageverslagen enz. Dat was echt meer dan 30 uur. En toen had ik nog geen kinderen maar zou het anders wel zwaar vinden!
Maar waren jullie/zijn jullie dan al je vrije tijd kwijt aan de studie? Ik probeer me voor te stellen hoeveel uur er dan wel in gaat zitten. Mijn kids komen op nummer 1 en zij mogen er niet de dupe van worden. Er moet zeker genoeg tijd overblijven voor ze.
Deze studie vergt inderdaad veel tijd. Het verschilt wel erg per persoon hoe snel je dingen oppikt en kunt leren. Ik kan zelf makkelijk leren en ik dat scheelt wel veel. Mocht je meer moeite hebben met de stof dan kost het je natuurlijk meer tijd. Sinds vorig jaar zijn de studies wel veranderd. Door de slechte verhalen van Inholland is het niveau flink aangescherpt. Er wordt dus nog meer van je verwacht.
Vanmiddag gesproken met de hogeschool en zij zeggen dat je tussen de 30 + 40 uur moet rekenen voor de studie, inclusief de stagedag en voorbereiding.
Minny, als jij de opleiding wilt doen, moet er voor gaan! Het is een leuke opleiding, je ontmoet weer nieuwe mensen en het is voor je toekomst. Je zult zelf wel ervaren hoe en of het bevalt. Gewoon proberen.. met deze intentie ben ik begonnen... Succes!
Dank je voor de positieve woorden. Om eerlijk te zijn ben ik doodsbang. Bang om die 21+ toets te doen, bang voor de taal-en rekentoets. En als ik dat dan allemaal gehaald heb en mag beginnen ben ik doodsbang dat het me veel te veel wordt. Ik wil er heus wel veel tijd in steken, maar heb ook nog een gezin en mijn kinderen willen ook aandacht en leuke dingen doen. Nou ja, wie weet krijg ik ooit het heldere licht om echt een keer een keus te maken.
Hoi Minny, Ik zie dat je al veel info hebt gekregen, maar wil hier ook nog een ervaring van mij delen. Ik 'was' alleenstaand moeder van 1 zoon (letterlijk ALLEEN, geen vader voor m'n zoon) en had geen hulp van ouders o.i.d.. Toch heb ik mijn goed betaalde baan opgezegd en ben ik de opleiding gaan volgen. (voltijd, want ik was afhankelijk van de kinderopvang.) Doodsangsten heb ik uitgestaan voor de 21+ toets. Had zelf 12 jaar daarvoor net aan m'n MAVO'tje gehaald en was direct gaan werken. Geen schoolboek meer ingezien. De 3 onderdelen van de 21+ toets (NL, rekenen, Engels) gaven naast gewoon de uitslag ook inzicht in mijn eigen kunnen. NL scoorde ik een 5,8. Werk aan de winkel dus! Maar Engels vond ik heel moeilijk en daar scoorde ik maar liefst een 9,5!! Met andere woorden, maak de 21+ toets. Het geeft je inzicht en volg je hart. Wil jij gewoon echt graag voor de klas staan, dan moet je er voor gaan!! Maar scoor je de 21+ toets slecht en lijkt het je gewoon leuk om met kinderen te werken, dan zou ik een ander pad kiezen. Ook moet je rekening houden met eventuele obstakels tijdens je studie. Zo ging ik mijn eerste jaar volledig gefocust in. Geen sociaal leven meer, geen strak huishouden meer. Alleen maar leren, reflecties schrijven, dossiers vormen, lessen ontwikkelen etc. etc.. Had geweldige cijfers en liep met dit strakke regime precies op schema. Tweede jaar was mijn zoontje weken zieken en kwam uiteindelijk in het ziekenhuis terecht. Hierdoor liep ik studievertraging op vooral met de groepsproducten die gemaakt moesten worden. Oke dacht ik, die moet ik dus volgende periode en/of volgend jaar inhalen. Maar gewoonweg 'leren' met zoveel zorgen aan je hoofd is ook best pittig. Derde jaar had ik dus het e.e.a. van het tweede jaar nog liggen. Ik begon weer vol goede moed en vol gas, maar de beperkingen in mijn sociale leven en het te kort aan tijd voor mijn zoon begon mij ondertussen ook op te breken. Halverwege het jaar kwam ik zelf in het ziekenhuis terecht en heb uiteindelijk een 3-tal ingrepen moeten ondergaan. Ondanks de goede cijfers voor de producten die ik wel had gemaakt en in had geleverd, geweldige stages etc., liep ik een GIGA studieachterstand op. Door gewoonweg 'bad luck'. Dit zijn dus dingen/situaties die je overkomen, maar wel heel veel invloed op je studie hebben. Ondanks dit alles, weet ik waar ik het voor doe! Ik wil echt niets liever dan voor de klas!!! Het is m'n droombaan! De enorme studielast, de enorme werkdruk en het niet te vergeten minimale salaris dat je uiteindelijk betaald krijgt neem ik voor lief. Puur omdat ik heb gevonden wat ik de rest van m'n leven wil gaan doen. Wat is jouw gevoel ten opzichten van het onderwijs? Kan en wil jij dit allemaal aan? Dan moet je er echt voor gaan hoor!! Niets zo erg als dat je later moet zeggen... "Wat als ik nou..." SUCCES!
Gewoon doen dus! Door deze zin ben ik begonnen. Ik wil niet later moeten zeggen 'wat als ik nou..." Niet geschoten is altijd mis!
Ik heb morgenmiddag een gesprek met de directeur van een basisschool. We gaan even praten over de eventuele mogelijkheden enzo voor stage en ook sfeerproeven. Hebben jullie tips welke vragen ik absoluut moet stellen?
Hoi, ik heb zojuist een gesprek gehad met de directeur van de school waar mijn dochter op zit. Heel leuk gesprek en ik mag een paar keer langs komen voor een soort van snuffelstage in verschillende groepen.
Nou dat is toch hartstikke leuk. Kun je alvast de sfeer voelen. Hopelijk ben je snel uit met je beslissing.