Sinds gisteren heb ik een konijn. Hij ademt heel vluchtig en ik vraag me af of dat normaal is.... Hij eet ook aan de kranten die onder het zaagsel liggen. Kan dit kwaad?
Nee is niet normaal. Heeft ie het warm misschien? Staat z'n hok niet in de zon? Hij moet wel in de schaduw staan want konijnen hebben het erg snel warm en raken snel oververhit. Misschien is ie wat gestresst ook.
En kranten eten is niet echt goed voor hem nee. Ik strooi onder het stro houtkorrels. Konijnen kunnen beter op stro zitten als op zaagsel. Ik raad je aan om veel informatie in te winnen over konijnen, ook over het voer, want konijnen zijn erg gevoelig wat dat betreft, kunnen slecht tegen wisseling van voer of teveel in 1 keer geven. Hooi mogen ze onbeperkt en liefst alleen de bix brokjes geven ipv gemengd voer.
Echt het zaagsel weg doen.. Het liefst vandaag nog Ik snap niet dat winkels dit nog verkopen.. Het is echt heel erg gevaarlijk voor dieren! Het is al jaren bekend, en hangt volgens mij ook bij iedere dierenarts op het prikbord Zaagsel Ik weet niet of je bij een cranenbroek in de buurt woont! Daar krijg je 20liter houtkorrels voor 4 (eigenlijk voor in de kattenbak, maar dit is ook perfect voor knaagdieren)
On konijn eet ook al jaren papier/kranten/behang. Kan geen kwaad volgens mij. We zorgen er natuurlijk wel voor dat ie het zo min mogelijk kan doen. En voor de bak gebruiken wij ook houtkorrels.
Onze konijn at toch gewoon waar we toevallig waren.. soms van de dierenwinkel, soms van de ah.. En het beest leeft nog vrolijk verder bij andere. Hij zat wel idd op stro met houtkorrels eronder, veel beter, stinkt ook minder vind ik dan.
En de cavia die we sinds gister erbij hebben zit steeds in het nachthok en eet naar mijn idee niets. Even laten aclematiseren of extra aandacht geven? Het is trouwens geen zaagsel maar andere bodembedekker, lijkt op strostukjes en moet goed absorberen.
Het ene konijn is het andere ook niet natuurlijk, maar veel konijnen kunnen er gevoelig op reageren hoor en aan de diaree raken. Zou toch jammer zijn als haar konijn nou toevallig wel reageert hierop.
Wat bedoel je met erbij? Zit de cavia bij het konijn in het hok of apart? Zo ja, dat vinden ze meestal niet zo grappig. Konijn en cavia "spreken" elkaars taal niet. Cavia heeft andere behoeftes en vaak onderling veel stress. Konijnen kan je het beste met zn tweeen houden. Cavias ook.
Hmm, vreemd. Hier een konijn gehad wat ruim 14 jaar is geworden en altijd op zaagsel (en hooi + stro) gehad.
hier ook een konijn 15jaar op zaagsel gehad, stro aten ze vaak op waardoor de darmen verstopt raakten, dus zaagsel op de bodem, en lekker veel hooi om te eten, en gewoon gemend voer (russel rabit en later goedkoper voer) en ze heeft zelfs nog ruim een jaar als het geen 2 jaar is, met 2 cavias geleefd, ging super. en voor konijnen kan dat extra vit c totaal geen kwaad. dagelijks ook groente en fruit, en ook van die foute knabbelstaafjes. onze andere nijn is ook ruim 6, die leeft op dezelfde manier alleen dan zonder de cavias (die kan ook niet met andere nijnen, dood ze) hier zitten alle beesten wel buiten, en ik koop grote balen zaagsels, geen kleine dure pakjes, en een baal weide hooi
Zou je adviseren om informatie in te winnen op bunnybunch. Daar staat precies wat een konijn nodig heeft, welk voer, hoeveelheid brokjes, welke bodembedekking etc. Snel ademen kan idd van de warmte zijn. Zorg dat hij schaduw heeft maar ook voor het oog op de herfst/winter dat ie niet op de tocht staat. Want ook tegen tocht kunnen konijnen niet. Konijn en cavia samen is echt geen goede keuze. Laat liever je konijn koppelen met een ander konijn (uit de opvang). Twee mannetjes gaan 99% van de keren niet samen. Vrouwtjes hebben samen kans van slagen maar beste is een gecastreerd mannetje met een vrouwtje. Voor meer vragen hoor ik het wel. Heb zo'n beetje m'n hele leven konijnen en weet er behoorlijk wat van.