Hallo, ik las net een berichtje over creme bij eczeem. Hierin stond dat de creme schadelijk was voor het ongeboren kindje. Ik ben meteen naar het medicijnkastje gerend en heb gekeken wat ik altijd smeer. Ik psoriasis en nog een ander eczeem waarvoor ik allebei zalf/gel krijg die dus niet mag bij een zwangerschap. Hoe moet ik dat nu oplossen? Ik ben nog niet zwanger, maar komende maand gaan we voor de eerste ronde. Dus vanaf dan mag ik niet meer smeren lijkt me. Naar de dokter vind ik wat lastig, aangezien mijn moeder daar werkt en wij nog niet willen dat iemand weet dat we voor het echie gaan. Ik ben helemaal geschrokken ervan! Smeer al mn hele leven en heb er echt nooit bij stil gestaan. Het is dat ik dat berichtje las, anders had ik gewoon doorgesmeerd. Misschien is dat wel de oorzaak van mn miskraam vorig jaar? Nu voel ik me nog schuldiger Kan ik anders een speciale lamp aanvragen voor de psoriasis? Zo'n rode lamp is dat volgens mij. Kan dit geen kwaad voor een ongeboren kindje? Sorry als mn berichtje wat warrig is, maar ben echt even heel erg geschrokken! Ik heb nooit geweten dat zalf schadelijk kon zijn. Ik hoop dat je mn vragen kunt beantwoorden, Liefs Dreamer
HOi Dreamer, Welke zalf gebruik je? Toch is het handig dit wel met je huisarts door te spreken eventueel als het heel lastig is met je moeder kan je het ook bij de apotheek vragen die weten alles over medicijnen en cremes, of maak een afspraak bij een dermatoloog. Een rode lamp kan inderdaad helpen, dit mag in de zwangerschap. Vaak zie je dat de psoriasis onder invloed van zwangerschaps hormonen minder word. Of het smeren van de zalf de miskraam heeft veroorzaakt is niet te bewijzen maar het is nu wel goed dat je weet dat de creme invloed heeft. Groetjes Imke
Hoi Imke Ik gebruik Dermovate Hydrogel (bevat corticosteroïden) en Betamethason ratiopharm créme (bevat ook corticosteroïden) Bij beide staat niet te gebruiken in de zwangerschap, behalve na overleg met de arts. En ik smeer het ook op open stukjes (krijg kloven in mn handen erdoor en die moeten toch ingesmeerd worden helaas) dus ik gok dat ik het echt niet mag gebruiken. Ik denk dat ik dan maar naar de huisarts ga voor een rode lamp, aangezien het ook op mn borsten zit. En dat is nou niet zo fris wanneer je borstvoeding wil gaan geven! Ik ben idd blij dat ik nu weet dat de beide zalven schadelijk kunnen zijn. Lang leve een forum als dit! Want ik heb er nooit bij stilgestaan, gebruik dit al mn hele leven en dan lees de je bijsluiter niet meer. Het zou een mooie bijkomstigheid zijn wanneer de psoriasis minder wordt tijdens de zwangerschap Ik hoop dat ik er snel achter mag komen of het bij mij ook zo is Bedankt voor je antwoorden! Ik ben weer een heel stuk wijzer Liefs Dreamer