Tweeling - wanneer kan je zien of ze de placenta delen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door cetje, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cetje

cetje Niet meer actief

Vorige week te horen dat wij niet 1, maar 2 kindjes verwachten!
    Het rapport van de echoscopiste vermeldt: monochoriale, diamniotische tweeling.
    Ik ben hier een beetje naar gaan zoeken op internet, en maak daaruit op de monochoriaal betekent dat er 1 placenta is, en klopt het dat dat altijd bij een eiige tweelingen voorkomt?

Mijn vraag: Is dit al goed te beoordelen bij 8 weken?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Cetje,

een monochoriale tweeling is altijd een eeneiige tweeling. Ze hebben bij jou wel allebei een eigen binnenste vruchtzak (biamniotisch) en dat is gunstiger dan wanneer ze de binnenste zak ook nog eens zouden delen (monoamniotisch). Het is inderdaad zo dat de placenta in jouw geval gedeeld wordt door die twee kindjes.
    Alleen de vroeg gesplitste eeneiige tweelingen (binnen 3 dagen na bevruchting) hebben in principe een eigen placenta.
    De chorioniciteit van een tweeling stel je altijd het liefst zo vroeg mogelijk. Dan is het vlies, met de placenta er al dan niet tussen, het beste te beoordelen. Vanaf 12 weken wordt dit een stuk lastiger.

Groeten Brigitte

3. cetje

cetje Niet meer actief

Dank voor je snelle antwoord!
    Dat maakte ik uit mn zoektocht op Internet ook al op, maar de echoscopiste zei dat ze het uit de echo niet op kon maken.
    Maak me wat zorgen om die e deelde placenta, maar de kans dat ze dat niet goed heeft gezien lijkt me dus niet zo groot?

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

ik denk dat je ervan uit mag gaan dat ze het goed gezien heeft en dat je kleintjes inderdaad een placenta delen. Ik kan me voorstellen dat het best wel spannend is, maar zowel de groei van de kindjes en de placentafunctie wordt de gehele zwangerschap goed in de gaten gehouden. Succes en goede zwangerschap toegewenst!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina