21 weken zwanger en constant harde buiken op werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Baileyy, 4 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik ben net 21 weken en iedere dag harde buiken. De gynaecoloog zei dat ik rustig aan moet doen, maar ja wat is rustig aan doen. Dat is nu 3 weken geleden en de harde buiken zijn alleen maar erger geworden.

De verloskundige vorige weekzei 50% minder werken. Tja daar gaan ze op mijn werk niet zomaar mee akkoord. Ik moet naar de bedrijfsarts maar kan daar pas over 3 weken terecht..
    Wat moet ik nu tot die tijd doen dan?

Wie heeft er ervaring mee? Als de gynaecoloog geen duidelijk advies geeft? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu. Ik heb een gewone kantoorbaan, niks lichamelijks.

Mijn werk is erg stressvol en ik denk dat ik ook zonder zwangerschap daar al wel last van zou hebben zoals het de laatste tijd gaat. De 1 na de andere collega valt uit.

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ziekmelden! Dan komt de bedrijfsarts vanzelf en “akkoord gaan” is niet aan de orde. Jij en je kleintje zijn het belangrijkst.

En je VK geeft het advies 50% dus dan zou ik voor 50% ziekmelden.

Pechvogol vindt dit leuk.
  3. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ja maar ziekmeldingen als ik niet ziek ben verder, daar heb ik echt moeite mee.

En op mijn werk zeisen ze dus dat ik de gynaecoloog en bedrijfsarts maar moest vragen. Dat een verloskundige al gauw zegt 50% ziek... en dat ik anders maar meer moet thuis werken. Doe ik nu al iets meer maar lost het ook niet op lijkt me.

Tja ik vind het heel moeilijk.

4. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Een verloskundige geeft zo'n advies ook niet zo maar. En idd, je bent niet ziek, maar je hebt wel een kleintje in je buik waar je goed voor moet zorgen. En je lichaam geeft duidelijk aan met die harde buiken dat je te veel doet! Ik zou ook ziekmelden, prima om het verder met de bedrijfsarts te bespreken maar dat je daar pas over 3 weken terecht moet niet jouw probleem worden!
    (urine laten checken trouwens?)

Succes!

5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik heb net gebeld met het ziekenhuis. Ik laat eerst mijn urine checken voor de zekerheid. Vanmiddag uitslag.
    De gynaecoloog zei telefonisch dat we dat eerst gaan uitsluiten. En zei dat ik moet bellen voor harde buiken als ze pijnlijk worden, slijmverlies, bloederlies, etc. Maar dat heb ik allemaal niet. Ze zei ook dat als ik het op het werk heb, ik een half uurtje rustig aan moet doen om te laten wegtrekken. Vorige week heb ik dat proberen rust te nemen op het werk gedaan maar helpt niet. De werkdruk blijft in mijn hoofd zitten.

Ik hoop voor nu gewoon dat het blaasontsteking is.

6. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Ik hoop het ook, want dat is makkelijk te verhelpen.

Als dat het niet is zou ik me toch echt 50% ziek melden. Ikzelf zou me zelfs helemaal ziek melden. Zij stellen de eis dat je de bedrijfsarts ziet, prima, maar dan meteen (of dezelfde week nog) en niet over drie weken. En dat ze zeggen dat de verloskundige dit makkelijk zegt, tja, daarom is er dus een bedrijfsarts. Dit valt onder ziekte wegens zwangerschap, dus ze krijgen jouw ziekte uren gewoon vergoed.

Je voelt je nu misschien een beetje schuldig tegenover je werkgever, maar zo'n signaal geeft je lichaam niet zomaar. Hoe schuldig zou je je voelen als je aan dit signaal voorbij gaat?

7. manaolana

manaolana Niet meer actief

Maar meidje, je bent ziek... de letterlijke betekenis van ziek, aldus de Dikke van Dale, is: lichamelijk of geestelijk niet in orde.

Jij bent lichamelijk niet in orde, je hebt namelijk harde buiken en dat is niet goed voor je ongeboren kindje. Je bent dus ziek. En sterker nog, die ziekte wordt erger door te blijven werken. Volledig legitiem dus om je hiervoor ziek te melden.

Ik weet dat we normaal bij ziek zijn denken aan koorts en griep en dat soort zaken maar ziekte komt in vele vormen. En omdat jij zwangerschapgerelateerd ziek bent kan je werkgever de kosten ook nog eens vergoed krijgen van het uwv. Echt geen enkele reden dus om niet te luisteren naar je lichaam en te doen wat het beste is voor jou en je kindje.

Paardenbloem, Edith1987 en Baileyy vinden dit leuk.
  8. bien86

bien86 Actief lid

8 nov 2012
    156
    15
    18
    Precies dit!
    Wettelijk gezien heb je meer /vaker recht op pauzes, dat zou ik (als je nog werkt) zeker gaan doen.
    Jij en kindje gaan vóór je werk!
    Harde buiken is een teken dat jeje het rustiger aan moet doen!
    Zelf ook vanaf 18wk harde buiken, bloedverlies en vabaf 21 wkn voorweeen, ik werk als leidinggevende en wilde maar door ( werk 2,5 dg)
    Advies al meerdere malen.gekregen rustig aan te doen, ondanks dat blijven de harde buiken wel,gelukkig iets minder.
    Mn werkgevers hebben mij toen 109% ziekgemeld en mocht niet meer op mn werk komen.hier had ik eerst moeite mee, totdat ik dat weekend opnieuw veel voorweeen had, nu verplicht bedrust en inmiddels gelukkig 28 weekjes!

Kortom: luister naar je lichaam!
    Had iedereen maar zulke werkgevers die inzien dat iets niet gaat / niet verantwoord is.

Succes!

9. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker voor mijn kindje en rust kiezen. Jammer dan wat ze er op je werk van vinden of van denken, je baby en jij zijn het belangrijkste.

Ze kunnen het niet leuk vinden, maar het is niet anders.
    Voor jou is het helemaal niet leuk. ;)

Baileyy vindt dit leuk.
  10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Lieve berichtjes!! Goed om te horen!
    Dankjewel wat een lief berichtje! Ergens idd dat natuurlijk ook zo. Maar omdat ik niet direct ziek ( koorts spugen dat soort dingen) heb, en het zo ongrijpbaar is wanneer die harde buiken komen vind ik het zo moeilijk. Me bij wijze morgenochtend ziek melden terwijl ik me prima voel daar heb ik moeite mee. Op het moment dat ik smiddags wel een zere buik heb, vind ik het duidelijker.
    Ik heb geen begripvolle werkgever helaas.

Maar je hebt gelijk, goed om te lezen.

11. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Dat is inderdaad een beetje zoals ik het ervaar. Door de werkdruk op de afdeling kan ik niet zomaar me ziek melden dan benadeel ik enorm collega's.
    Helaas heb ik niet zulke werkgevers want ik heb dit al vaker aangegeven. Nu 1 overspannen collega en iemand die er tegenaan hikt. Dan mijn eigen klavhyen nog...

Ik heb geen bloedverlies of zulke klachten die jij hebt. Alleen heel erg veel harde buiken. Trokken vorige week ook niet weg met half uur rust nemen.
    Ik werk 4 dagen trouwens.

12. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Harde buiken is je lichaam die zegt genoeg. Punt.

Luister ernaar of ga je pas luisteren als je met een prematuur baby'tje of erger... want dat kan je te wachten staan he als je niet gewoon luistert naar je lichaam wat waarschuwt.

Je gaat daarvoor geen koorts krijgen of spugen he.. je gaat op een gegeven moment gewoon de bevalling in.

Sorry als dit rauw op je dak valt maar ik kan er erg slecht tegen als het is ja degene die hier dagelijks mee te maken daar luister ik niet naar want ik vind dat ik mijn werkgever voor de gezindheid van mijn kindje moet plaatsen , omdat ik niet spuug of met 41 graden platlig.

Dus ziekmelden per direct en dan een arts spreken en zolang jij harde buiken houd op regelmatige basis ben je te druk bezig .punt.

Ik spreek uit 8 weken volledige bedrust , meerdere opnames mee weeën remmers, 6 weken ontsluiting en

bij de 2 e 10 weken volledige bedrust ( bij 6,5 week zwangerschap al 100% ziekgemeld vanwege bloeddruk te laag en bekken) , opnames / couveuses klaar staan, longrijping alle weeën remmers die er zijn en alsnog een prematuur meisje met 33 weken... voor de beeldvorming.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Wat een heftig wat jij mee maakt en hebt meegemaakt! Heb je echt weeën dan? Want ik heb nu harde buiken maar de gynaecoloog vond het nog geruststellen dat ik snachts en savonds geen harde buiken heb.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn werkgever. Ziekmelden gaan ze nu niet mee akkoord. Ik ga nu 2 dagen per week thuiswerken waarbij ik kan liggen met harde buiken. Is 2 dagen niet genoeg, dan nog een 3e dag. Volgende week naar de arbo arts.
    De gynaecoloog heeft mij ook niet gezegd dat ik me ziek moest melden, wel rustig aan doen. Zij zei dat ziekmelden nu geen advies is dat zij kan geven. Wel rust nemen bij teveel harde buiken..Tja dan is dit voor nu de weg om te kijken of dit helpt.. Want zo doorgaan kan en wil ik niet en heb ik ook duidelijk gemaakt vandaag.

14. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    ikhad inderdaad harde buiken die op een gegeven moment overgingen in weeen .
    Wel ook s'nachts en 's avonds, zodra ik iets bewoog/opstond wat dan ook harde buik.

15. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Het is dat je volgende week naar de arbo gaat , maar ze gaan nu niet akkoord met ziekmelden??? daar hoeven ze geen akkoord voor te geven he. hier word ik dan weer giftig van, wie zijn hun dat ze bepalen voor jou wanneer jij wel en niet naar je lichaam moet luisteren? zijn ze arts, nee.. dan hebben ze daar geen snars over te zeggen. Onthou dat!

16. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Oh ik kan idd ook niet tegen zo'n opmerking. Hier bij de vorige zwangerschap zei mijn tl doodleuk 'ja die harde buiken heb je niet van het werken'. Wtf dacht ik toen, alsof jij mij beter kent? Voor de bedrijfsarts was het toen hartstikke duidelijk, harde buiken dus rustig aan doen en halve dagen gaan werken. Hopelijk heb je een goede bedrijfsarts!

17. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik werk nu in overleg met werkgever thuis zodat ik kan gaan liggen met harde buiken. Daarin komen ze mij dan tegemoet.

Wat ik dan wel lastig vindt, wanneer is harde buiken teveel? Nu trekken ze thuis wel weg steeds als ik ga liggen. Een paar harde buiken zijn ook niet erg zei de gyn. Thuis heb ik er beduidend minder last van, komt ook natuurlijk omdat ik kan gaan liggen.
    Maar wanneer is dat moment dat je moet voorkomen dat de harde buiken steeds terugkomen?

18. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Ik zou zeggen houd bij hoevaak je een harde buik hebt, zodat je kan vergelijken hoe het is als je thuis rust hebt en wanneer je werkt. Neem ook mee hoe lang de harde buiken duren.
    Echt neem je rust en kom voor jezelf en de kleine op.
    Zwanger zijn is een aanslag op je lichaam en hard werken. Soms moet je een stap terug doen.
    Even een voorbeeld, mijn buik is gigantisch aan het groeien. Tijdens mijn werk red ik het nu met extra pauze en de helft thuiswerken. Vandaag een vrije dag, mijn laatste nachtdienst was niet helemaal fijn door flinke spierpijn in mijn buik. Daarom doe ik even helemaal niks. Had ik moeten werken had ik mij of ziekgemeld of was ik ziek naar huis gegaan. Puur omdat ik moet wennen aan die buik, spierpijn, bekkenpijn. Hier kan ik mee doorlopen, maar beter nu rust dan uitvallen, beter uitvallen dan vroeggeboorte.

Eerder dit jaar heb ik mijn collega zich ook ziek laten melden, had even rust nodig om goed terug te functioneren, daarna ook bij teamleider aangegeven dat hij om haar grenzen moet denken, omdat ze er overheen wil gaan. Uiteindelijk is dit ook het beste voor het team, iemand met teveel klachten gaat slechter functioneren.

Als er al zoveel ziekte is, is het aan je teamleider om alvast actie te ondernemen. Jij zal straks ook vervangen moeten worden, waarom niet nu al iemand in laten stromen. Kunnen de werkzaamheden rustig worden overgenomen en verlicht de druk op het team. Heel simpel als zwangere kan je elk moment uitvallen, dat heeft je teamleider in zijn achterhoofd te houden.

19. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Met het thuiswerken zijn mijn harde buiken wel iets minder. Maar nog steeds veel. Ik heb nu ook heel veel bekkenklachten bij gekregen. Op advies van de verloskundige naar de bekkenfysio geweest. En ja hoor die zegt ook, meer rusten en naar de bedrijfsarts. Nouja daar moet ik toch vrijdag naar toe. Kan ik dat ook gelijk vertellen.
    Op mijn werk heb ik het nog niet over mijn bekkenklachten gehad.

Ik heb al wel aangegeven dat er echt vervanging gezocht moet worden, om werkdruk te verlichten en uitval op te vangen. Maar ook de een of andere manier schijnt maar niet tot ze door te dringen dat mijn klachten ook door de werkdruk zullen komen. Mijn collega die al voor een deel is uitgevallen door werkdruk. Overal zoeken ze een reden voor. Bij mij is het de zwangerschap. Bij mijn collega is het privé en dat ze structuur nodig heeft. Een andere collega dief en toe inviel komt ook niet terug door de werksfeer. Maar ook daar wordt. Niet over nagedacht.

Ik ben heel benieuwd wat de bedrijfsarts gaat zeggen. En wat ik kan en durf te zeggen. Natuurlijk is er beroepsgeheim maar toch..

20. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Hoe was het bij de bedrijfsarts? Hopelijk een advies waar je wat mee kunt!

Deel Deze Pagina