Goedemorgen! Al sinds een week of 18 schommel ik met mijn bloeddruk. Afgelopen maandag moest ik weer bij de gynaecoloog komen, waar mijn bloeddruk weer te hoog was. Omdat ik toen bijna 37 weken zwanger was besloot de gynaecoloog mij door te sturen naar de triage voor een extra bloeddruk meting en ctg. Voordat ik hier naartoe ging deelde ze me mee dat zowel dames met een hoge bloeddruk en dames met zwangerschapsvergiftiging normaal ingeleid worden met 37 weken. Hier kreeg ik dus netjes een folder over mee. Bij de triage was de ctg prima en ook de bloeddruk was iets lager en volgens hun acceptabel, mits ik over een week terugkom en bij toenemende klachten bel. Ik gaf op de triage aan dat ze het over inleiden hadden, deze man zei het mag wel maar ik kijk het liever even aan omdat een inleiding om dit moment wel 5 dagen kon duren. Prima, daar zit ik namelijk ook niet op te wachten! Nu moet ik aanstaande maandag terug, kans dat de bloeddruk weer te hoog is is groot. Inleiden zal ook wel weer aan bod komen en ik heb zoiets van kom maar op! Elke keer bloedprikken, urine inleveren, extra overleg andere gyn vanwege mijn bloeddruk wordt onderhand een beetje vervelend. Mijn vraag: inleiden met 38 weken maakt toch niks uit kwa termijn? Het kindje loopt normaal op groei. Zijn er problemen/complicaties te verwachten mbt zelfstandig eten van het kindje, zich warm houden? Ik had begrepen dat dit namelijk met 37 weken wel aan de orde kon zijn. Bedankt, Groetjes Nala010
Hoi, Dit kan inderdaad geen kwaad hoor. Veel vrouwen bevallen rond deze termijn. Ook het warm houden komt vaak wel goed. Het is slechter voor de baby om in de buik te blijven met een hoge bloeddruk. Vandaar ook de keuze. Groeten Evelien