hallo meiden. ik ben 21 weken zwanger heb het idee als ik stil lig ik af en toe wel iets voel in mijn buik maar geen geschop of duidelijke bewegingen. Is dat normaa? en wanneer zou dat anders ongeveer moeten komen. thx liefs clairette
Hoi Clairette, Volgens mijn verloskundige moet je met 24 weken iets voelen en alles daarvoor ben je 'spekkoper'. Ik voel het al wel bewegen, zeer vroeg zelfs, het zijn een soort 'plopjes' anders kan ik het niet echt omschrijven. Maar het is dan ook een zeer beweegelijk kindje is mij al tijdens diverse controles verteld. En het kan ook veel verschil maken hoe je placenta ligt, maar daar heb ik verder geen ervaring in. Ik zou me iig niet te veel zorgen maken hoor, het is niet ongewoon dat je nog niets hebt gevoeld.
Ik voelde ook echt helemaal niets (althans, geen idee wat ik zou moeten voelen) totdat ik bij de 20wkn echo een armpje zag stoten wat ik dus wel voelde! Sindsdien weet ik wat ik moet voelen. Misschien kun je dat ook aan de echoscopiste vragen? Ik vond het zelf ook heel moeilijk om niets te voelen tot de 20wkn!! Ik dacht dat er iets niet goed was. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn!! Weet je ook waar je placenta ligt? Voor of achter?? Scheelt ook een hele hoop!!
Ik voel sinds een paar dagen wat, maar voel het dan beter als ik zit dan als ik lig. Misschien omdat de baby dan meer in de knel zit of zo? En gisteren voor de tv heeft mijn man ook voor het eerst het getrappel gevoeld. Maar ik moet er wel op letten hoor, anders mis ik alle schopjes, zo subtiel zijn ze wel
hey meis, bij mij ligt de placenta voor en heb een dikkere buikwand waardoor ik de kleine ook nog niet regelmatig voel. Ze moet echt goed liggen wil ik haar voelen. Het komt echt vanzelf wel, mijn vk zei zelfs dat het echt tot 22/24 weken duurt voordat je de eerste schopjes kan voelen. Sommige voelen het eerder omdat ze het gewoon herkennen van een vorige zwangerschap of inderdaad een drukker kindje hebben. De mijn is heel relaxed in mijn buik en rustig, haha. Dus geen worries meis!
Je kunt aan je verloskundige vragen of ze uit wil leggen hoe het voelt en aan wil wijzen waar je wat moet voelen. Mijn VK heeft dit gedaan met 17 weken en vanaf dat moment voelde ik de beeb ook bewegen. Daarvoor dus ook al, wist ik toen. Maar als zij dit niet zo goed uitgelegd had had ik niet gedacht dat dat de beeb was. Eerder darmplopjes. Vanaf toen voel ik haar dagelijks heel vaak, maar ik heb wel een heel druk kindje.
Bij de eerste lag de placenta voor en voelde ik het met 14 weken, de schopjes werden rond de 20 weken duidelijker en met 22 weken kon mijn man het ook voelen. Nu bij de tweede ligt de placenta achter en voelde ik het al heel duidelijk met 12 weken, met 19 weken voelde mijn man het ook en zag je mn buik echt al heel duidelijk bewegen vanaf de buitenkant als de baby schopt. Nu bij bijna 25 weken zijn de schoppen al zo hard dat ik er soms snachts van wakker wordt.... zoals deze baby nu schopt, was het bij mijn eerste pas in de laatste weken van de zwangerschap. Verder is dit echt een heeeel actief kindje. Dus het kan al heel veel dingen liggen of je je kindje wel/niet (goed) voelt. Maar dat komt echt nog wel, binnen nu en een paar weken worden de schopjes veel duidelijker en kan je je niet meer voorstellen dat dat daarvoor nog niet was!