Hallo allemaal, Misschien een beetje een rare vraag, maar vaak lees je hier over hoe je eerste afspraak bij de VK verloopt. Nu vraag ik me af wat je te wachten staat bij je tweede, derde enz afspraak. Voor mij is het allemaal nieuw dus dat maakt het allemaal wat spannender. Ik heb morgen mijn tweede afspraak, dus uitslagen van de bloedonderzoeken, nu vraag ik me bijvoorbeeld af als er nu echt iets dringends uitgekomen zou zijn, wordt je dan al eerder ingelicht? Of krijg je alles pas echt te horen bij je afspraak? Pffff zoveel vragen komen er op je af als je voor het eerst zwanger ben haha. Alvast bedankt in ieder geval.
Hier bellen ze wel als er iets niet goed is in je bloed. Als je niks hoort is het gewoon goed. Verder meten ze elke afspraak je bloeddruk, voelen aan je buik hoe hoog je baarmoeder ligt en als je verder bent hoe het kindje ligt. Ook luisteren ze even naar het hartje. Je krijgt elke afspraak wat informatie over verschillende dingen (borstvoeding, cursussen, 20 weken echo enz.) en ze vragen natuurlijk hoe het met je gaat enz. Eventuele problemen kun je dan bespreken en je kunt vragen stellen als je die hebt.
Dankjewel! Altijd fijn om even te lezen hoe het zo'n beetje gaat, zoals ik al zei alles is zo nieuw bij een eerste zwangerschap.
idd als je niets hoort voor je afspraak is hoef je je geen zorgen te maken en verder bloeddruk , stand van je baarmoeder en het hartje worden nagekeken en geluisterd ik had het geluk dat er een nieuw echo app op de praktijk was dus heb bij n paar afspraken een korte echo gehad maar dat is dus niet standaard , en volgens mij krijg je dan bij deze afspraak te horen waneer je de 20 weken echo kan maken .
Hier werden de bloeduitslagen ook tijdens de afspraak besproken en was er niets ernstigs oid, kan me voorstellen dat als er inderdaad wel iets ernstigs is, ze je eerder bellen. Verder werd er bij de tweede afspraak mijn bloeddruk gemeten, even aan mijn buik gevoeld en naar het hartje geluisterd. Ik was toen 14 weken zwanger en dus werd er ook aangegeven dat ik de kraamzorg voor 16 weken moest regelen (was al eerder aangegeven bij de intake) en dat ik de 20-weken-echo kon gaan plannen bij het ziekenhuis. Vervolgens met 18 weken de derde afspraak gehad, dat ging echt vlot; bloeddruk meten, even voelen, hartje luisteren, kraamzorg geregeld?, afspraak voor echo staan?. Klaar! De vierde afspraak heb ik over twee weken, dan gaan we de resultaten van de 20-weken-echo bespreken (maar wederom; als er iets ernstigs aan de hand was, dan krijg je dat sowieso al meteen te horen, dus het is gewoon even kort bespreken en wat mogelijke vragen stellen).