Ik werk in het onderwijs (VSO maar val onder CAO PO) en wilde betaald ouderschapsverlof opnemen. Dit omdat ik de uren van die dag maar zelf voor 40% betaal. Nu vind ik het zwaar vervelend en onlogisch dat ik verplicht ben om mijn ouderschapsverlof dan korter op te kunnen nemen als eigenlijk de bedoeling was. Want ik had recht op 415 uur. Maar mij baas heeft dit veranderd in 108 uur... Dit omdat ik anders na die periode 100% moet gaan werken of alles terug moet betalen. Ik mag daarna niet een dag minder gaan werken. Ik vind het allemaal erg lastig om te begrijpen. Maar nu kost het me dus vanaf januari al zelf geld (en anders pas vanaf september) Nu verwachten we in juli tevens ons 2e kindje. Heb ik dan ook weer recht op betaald ouderschapsverlof? Maar dan alleen over die 4 dagen die ik nu ga werken toch? Dus dan ga ik bijv. een periode 3 dagen werken?? Snap er geen bal van, maar alleen dat je verplicht ben om hier te blijven werken (als je droombaan voorbij waait moet je hem laten wegebben anders moet je alles terug betalen) en je mag niet minder gaan werken na je ouderschapsverlof... Belachelijk toch???
Dan neem je toch onbetaald ov op? En waarom heft je baas het veranderd dan? volgens mij mag dat niet zomaar?
Vind het jammer dat niemand verder kan vertellen hoe het allemaal werkt en dat je maar je CAO moet googlen en daar wijzer van moet worden. Heb mijn ouderschapsverlof al opgenomen maar ze waren vergeten dat financieel te regelen (kleine is nu 7,5 mnd) en moet nu dus ineens allemaal geregeld worden. Kon alleen mn ouderschapsverlof opnemen als ik minder uren op zou nemen anders mocht ik geen deeltijdontstlag nemen ... :S
Maarre, je kan zo een cao ophalen op je werk als het goed is hoor. En anders inderdaad even googlen..en als jij met concrete vragen komt, moeten ze daarop gewoon antwoord kunnen geven? (gaan zij maar googlen ) Maar bij ons is het ook gewoon heel simpel, zoals bij vele bedrijven/instanties, gewoon onbetaald. Ik vind het logisch dat als ze het betalen ze er ook weer iets voor terugwillen toch? Dat is toch niet zo'n gekke gedachte?
Je krijgt ouderschapsverlof over de uren die je na je verlof terug komt. Zo ben ik na de bevalling van de oudste van fulltime teruggegaan naar 0,54fte(2,5dag). Ik nam een halve dag betaald osv op, maar raakte snel weer zwanger en heb aangegeven dat ik niet meer wilde werken dan 2 dagen (0,45fte) Ik heb die halve dag betaald osv ook terug moeten betalen. In de aanvraag van het osv staat ook aangegeven dat je een jaar na je betaald osv je contracturen moet werken, anders moet je het terug betalen. Ik snap alleen niet dat je nu minder uren zou krijgen? Misschien dat je het eens bij de bond kunt navragen? Succes!