hallo allemaal. ik zal even uitleggen wat er aan de hand is. de huisarts 'denkt' dat mijn zoontje koemelkallergie heeft i.v.m. onze allergieen en omdat hij erg onrustig was / veel huilde. dat is nu met de nutrilon pepti over. (dit wordt nog getest) hij zit nu al wel 2 maanden op de pepti. maar toch gaat er iets goed mis denk ik. hij zit nog steeds op 6 flessen. en ik krijg het overdag echt niet langer gerekt. hier even een schema; (voordat er mensen reageren op de bijvoeding, dit is in overleg gegaan met de huisarts) 6 uur. 180+6 (leeg) 10 uur. 150+5 (laat 80 cc staan) 12 uur. fruithapje (half potje) 13 uur. 150+5 (laat 40/50 cc staan) 16 uur. 150+5 (laat weer 40/50 cc staan) 17:30. groentehapje (half potje) 18:30/19:00 uur. 150+5 (leeg) 22:30/23:00 uur. 180+6 (leeg) Ik kan het overdag echt niet langer rekken. Als ik om 13:00 de fles geef. Is hij om 13:30 klaar. dan gaan we even spelen en als hij een teken geeft dat hij moe is gaat hij naar bed (14:15) hij slaapt dan ook vaak direct in. hij wordt altijd precies na een uur wakker (soms eerder) 15:15 wakker. dan kan ik het echt met moeite rekken tot 16:00 uur. Krijgt hij te veel voeding? Te weinig? Ik krijg er gewoon niet meer in dan de CC's wat hij opdrinkt. Daarna moet hij echt niet meer hebben. Hoe ga ik op deze manier in hemelsnaam over naar 5 flessen? hij slaapt overdag na elke fles maar een half uurtje / uurtje. pas na de 18:30 fles slaapt hij tot 22:30/23:00. Iemand een oplossing/idee? hij heeft trouwens ook een ontlasting probleem. hij is wekenlang aan de waterdunne diarre geweest. door de bijvoeding wordt dit nu weer wat beter.
Ik heb maar erg weinig ervaring met kunstvoeding, maar krijgt hij nu dan in totaal per dag te veel schepjes ofzo? Of krijgt hij een prima hoeveelheid voor zijn leeftijd maar dan verdeeld over meer flesjes dan 'normaal'? Mijn dochter heeft altijd vaak gedronken, maar dan dus relatief kleine hoeveelheden, waardoor het totaal dus prima was; maar wel verspreid over 8 tot 10 voedingen, en zo was het dus tot een week of 2 geleden nog, inmiddels heeft ze 6 drinkmomenten en drinkt ze volgens mij meer per keer dan eerst. Ik vind 6x drinken met 5 maanden dus erg weinig, maar nogmaals; ik ben borstvoeding gewend en zat met 5 maanden nog zeker op 10 voedingen (voor bv is dat ook zeker niet abnormaal).
Lijkt mij helemaal prima hoor. Hij vraagt wat hij nodig heeft en neemt dus ook wat hij nodig heeft. Wij hebben vaak genoeg rond die tijd nog 6 flessen gehad. Lijkt me heel goed dat je hem gewoon lekker volgt. Zou wel de flesjes die hij toch niet leeg drinkt gewoon wat kleiner maken, anders moet je zoveel weg gooien.
Nou ik weet dat 1000 cc de max is. Maar ik weet niet of ze dan uitgaan van 150 cc water of 165 cc (inclusief de voeding) Inclusief de voeding zit hij nu daags op ongeveer 850/900. Dus dat lijkt mij wel genoeg (mits die max. 1000 cc incl. voeding is) Alleen kan hij allang op vier flessen zitten hoor ik om mij heen. En hij slaapt overdag ook zo weinig.
Lijkt me prima hoor! Hier slaapt ze ook vaak een uurtje en wil dan vaak na het slapen weer drinken. Nu begint ze wat vaker wat langer te slapen en krijgt ze meer bijvoeding en komen we op iets minder voedingen uit (maar ze kreeg er hier ook wel een stuk of 10, borstvoeding dan). Nu nog 5-6x op dit moment.
Dat is inclusief schepjes, dus prima hoor! En idd, sommige kindjes kunnen al op 4 flessen, maar het móet niet he, 6 kleinere flessen ipv 4 grotere is ook prima!
De max van 1 liter geldt voor aangemaakte voeding. Als je er een tijdje iets overheen gaat is dat niet erg maar structureel is niet goed voor de nieren. Je hoort dit om je heen enndat klopt ook maar ik lees/hoor ook vaak genoeg nog 5/6 flessen op die leeftijd hoor. Jou kleine drinkt liever wat vakr kleinere beetjes denk ik. Maar je weet wel zeker dat het echt honger is? Want je zou denken dat als hij zn fles niet leeg drinkt hij dus geen honger genoeg heeft. Misschien is hij ergens anders onrustig door? Op deze leeftijd slapen ze doorgaans niet meer van voeding tot voeding e dat hoeft ook helemaal niet. Als je tussendoor met hem speekt of hem in de box laat spelen, is hij dan ook onrustig? Vraag me zo af of t niet iets anders kan zijn dan honger....
En het 'weinig' slapen is ook wel 'normaal' overdag? Het probleem is nadat hij wakker is niet meer te entertainen is. Hij kan zichzelf dan ook niet meer vermaken. En dan schuif ik er maar weer een fles in. En die gaat dan niet leeg en dan denk ik weer.. Ja, misschien had hij nog geen honger. Hij wordt sinds een week soms weer om 4 uur 's nachts wakker. dan moet hij echt de fles en komt dan gewoon om 6 uur vrolijk weer. nou hoorde ik dingen over een flesje water geven 's nachts?.. nou las ik meerdere dingen. 100cc water met 1 schepje voeding (voor de smaak) of gewoon puur lauw water. Wat kun je het beste doen? Of is dat helemaal niet verstandig.
@ Justy. Hij kan zichzelf dan niet meer vermaken. Als ik boven de box hang is het wel weer oké. Maar ja, dat kan ik natuurlijk niet een uur lang doen om de boel te rekken. Kan wel een keer, maar om dat nou na elke fles weer te moeten doen.. Ik weet ook niet of het honger is. Daarom twijfel ik ook zo steeds.
Krijg toch het idee dat het dan geen honger is... Ik denk dat je kindje gewoon graag vermaakt wil worden. Die van mij slaapt 3x een half uurtje meestal, bij uitzondering is 1 slaapje wat langer. Ik heb dannhet geluk dat mn kindje tevreden is en zichzelf goed bezig kan houden maar ik speel ook wel veel met hem, en idd over de box heen hangen dan gaat hij meteen lachen! Probeer het anders eens een dagje te rekken door met hem te spelen en dan kijken of hij zn flessen wel leeg drinkt zodat hij ook tussen die fles en de volgende wat langer laat zitten en er misschien tevredener van is. Of eens proberen na de fles meteen naar bed en erna spelen. Geen idee of dat kan helpen maar het is te proberen toch? Ik ben zelf ook met een proef bezig. Iedereen roept altijd: kind bij eerste hoeheidssignalen op bed leggen! Dat deed ik braaf maar dan krijg je dus drie keer een half uur metmals gevolg dat hij half 6 eigenlijk zn nacht al in wil. Vandaag heb ik het tweede slaapje wat gerekt en ik merkte dat hij toen ineens een dik uur sliep. Ik ga daar dus even verder mee expirimenteren want vanavond werd hij pas om half 7 moe!!!
Oh ja over dat flesje snachts. Je kan idd 1 of twee scheppen minder doen (net wat je wil) dan is het voor je kindje misschie genoeg weer in slaap te vallen maar is het toch niet te veel voeding. Wij hebben overigens rond 5,5 maand gehad dat hij ineens snachts of sochtends vroeg kwam, denk een sprong ofzo, ze hebben weleens van die periodes... Ik geef er gewoon aan toe! Ze zullen het nodig hebben denk ik dan...
Fijn zeg al die tips Justy! Vrijdag ben ik weer vrij en dan ga ik er druk mee aan de slag. Wat me ineens weer te binnen schiet. Laatst moesten we om 10 uur in het ziekenhuis zijn. 9 uur had hij een flesje gehad. 10 uur in het ziekenhuis en om half 12 waren we thuis. flesje gegeven en op bed. Toen sliep hij bijna 2 uur! Dus misschien moet ik hem toch even vermaken. Ik ga hem dan vanavond maar eens geen volledige fles aanbieden als hij weer wakker wordt om 3 uur. Normaal geef ik 150+5. die gaat ook wel leeg om 3 uur trouwens. Dan doe ik nu 150+2 of 3. Zien wat hij daar op doet Volgens mij wordt hij nu alweer wakker. Dus dat wordt vast weer nachtwerk voor ons ^_^
Ooooh jee balen zeg! Goed idee! Gewoon proberen en als hij dan daarna weer eerder komt dan heeft hij er dus niet genoeg aan, maar dan weet je dat ook meteen. Ja ik denk echt dat dat kan werken. Ik dacht toen ik dat van dat slapen vandaag bedacht had: wat stom dat ik dat niet eerdr bedacht heb!!! Haha Graag gedaan... Ik hoop dat de tips werken! Suc6!
Klinkt idd niet als honger. Kijk hier eens voor hoe vermoeidheidssignalen eruit zien en hoe honger eruit ziet: inbakeren.nl - hoe weet je of je baby honger of slaap heeft? Verder moet je kind leren om zichzelf te vermaken, dat lukt niet zomaar ineens. Dus daarvoor is het handig dat je met hem samen gaat spelen, hem wat opstart met speeltjes en dan op een gegeven moment wegloopt en hem zelf even laat. Ook als hij direct begint te jammeren, laat je hem even: hij moet even zelf moeite doen om het zelf spelen ook te leren. Als hij nooit moeite hoeft te doen om zichzelf te vermaken, leert hij het ook niet. Natuurlijk even uitvogelen wat het beste werkt: misschien is de box zijn ding wel helemaal niet en vindt hij het fijner om in een wipstoeltje te zitten en te kijken naar wat iedereen in de kamer doet. Of misschien is een kleed op de grond voor hem leuker, eventueel met speelboog.
Dat is een goeie van rozemarijke. Hier is zo eennspeelkleed met van die bogen er boven een hit op het moment. Wipper met speelboog vind hij ook wel leuk en een babygym in de box is ook machtigninteressant. Maar als ik het me nu bedenkt vind die kleine van mij alles wel leuk.... Hij verzamelt alle speeltjes om zich heen in de box, haha Maar zoiets zou dus idd eens wat anders kunnen zijn voor jouw kleine...
Het is ook gewoon heel normaal baby gedrag, om niet altijd dezelfde hoeveelheden te drinken. Ik zou niet flessen rekken, na een ziekenhuis bezoek zo lang slapen is ook niet zo gek toch? Tuurlijk is vermakrn altijd goed. Lekker boekjes lezen en samen spelen en knuffelen. Maar gewoon je kleintje volgen is niets mis mee
Nee zeker niet, daar heb je gelijk in. Even voor de duidelijkheid wat ik bedoelde: als je kleintje vermaakt wordt en hij is dan wel tevreden en taalt niet naar de fles dan denk ik dat t geen honger was maar een roep om aandacht. Blijft hij dan wel huilen zou ik ook zeker een fles aan bieden. Ik heb ook altijd mn kindje gevolgd... Maar ja, die huilde alleen bij honger dus dan is het "makkelijker"
haha. Justy, wel heel veel herkenbare dingen. wipstoel met boog vond hij altijd wel leuk nu wat minder. de babygym is helemaal geweldig, daar kan ik hem ook wel zo 20 minuten onder laten liggen zonder dat ik hem hoor huilen ofzo.maar op den duur is ook dat niet leuk meer. speelkleed met boog is in bestelling gister besteld. hij kan zichzelf vaak wel vermaken eventjes.. en dan lukt het hem nniet meer.. en inderdaad.. de box is niet echt zijn ding. heb een boxkleed op de grond en dat vind hij al 10 keer leuker.
flessen zijn trouwens ook binnen 15 minuten leeg. nou ja leeg, zo ver als hij kan. ik gebruik de dr brown's fles speen 2. speen 1 vind hij niks. daar wordt hij erg onrustig van. avent flessen zuigt hij vacuum en krijgt hij mega veel lucht binnen. difrax was ook geen succes. ook deze krijgt hij vacuum (geloof het of niet)