Stoffen in zonnebrandcreme kankerverwekkend?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Chantico, 28 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Vanochtend op het RTL-journaal hoorde ik een item over wetenschappelijk onderzoek dat had aangetoond dat bepaalde stoffen uit zonnebrandcreme juist kankerverwekkend kunnen zijn. De nieuwslezeres noemde twee moeilijke namen, maar die heb ik niet onthouden. Nu kan ik er op het net zo snel niets over vinden. Hebben jullie het ook gehoord en evt. een linkje naar meer info?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ja dat onderzoek duikt elk jaar wel weer eens op.

]Ik zal eens kijken waar dat staat.

3. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ach ja ik maak me er eerlijk gezegd niet extreem druk over, morgen is de melk weer enorm slecht voor je en volgende week kunnen we geen cola meer drinken want dan zit daar weer een stofje in wat kanker verwekkend kan zijn en zoals Bossi ook al zegt ieder jaar duikt dat artikel wel weer op ;)

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik ken het artikel/nieuwsbericht niet, maar wil er wel dit over zeggen:
    Als er al kankerverwekkende stoffen in anti-zonnebrandmiddelen zitten zal dat in zo'n minimale hoeveelheid zijn, dat de kans op kanker nihil is en dat de zon schadelijker zal zijn. Immers voert kwf ook campagnes dat smeren belangrijk is.

Insmeerteam in actie tijdens optreden Dirk Scheele

Plotseling hoge zonkracht zorgt voor extra verbrandgevaar

Zo is er ook wel eens iets geweest over kankerverwekkende stoffen in deo's enzo.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Volgens mij zitten in heel veel cosmetische producten stoffen die heel mogelijk kankerverwekkend zouden kunnen zijn. Ik zeg het bewust zo vaag omdat het nooit onomstotelijk is bewezen. Ik geloof dat de wetenschappers die dit beweren, zwaar in de minderheid zijn.

Zekere voor het onzekere nemen? Koop biologische producten, die vermijden dit soort onduidelijke stoffen meestal.

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ach, was een tijdje terug niet in het nieuws dat zelfs water kankerverwekkend was?

t is altijd wel wat..
    ik denk dat zolang je die zonnebrandcreme niet op drinkt, het allemaal reuze mee valt.;)

7. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
  8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik smeer die troep al bijna nooit op mijn kinderen... alleen als we ergens heengaan waar ze echt pal in de zon zitten... hier in de tuin doe ik dat niet... ze zijn van zichzelf al aardig snel bruin en verbranden nooit... ik zorg dat ze zoveel mogelijk in de schaduw zitten dmv een parasol... en we hebben een hele grote appelboom in het midden van de tuin staan dus die pakt elke hoek mee in de tuin met schaduw...

mijn moeder smeerde ons vroeger ook niet in eigenlijk, ook alleen als het hoognodig was, dagje aan het strand bv... of een dagje pretpark... en ik leef nog steeds en heb niks geen last van mn huid....

ik zie soms ouders hun kids insmeren, jeetje echt om het uur ofzo... lijkt me echt niet goed voor je huid dat spul... kreeg er zelf altijd enorme uitslag van...

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Verstandig zonnen

Niet verbranden houdt niet in dat ze geen huidbeschadigingen oplopen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113

Tja, dat lijkt me nou ook niet verstandig, :(

11. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    ik weet het niet hoor, er zal vast en zeker allerlei troep inzitten wat in grote hoeveelheden niet goed kan zijn. Maar zo hebben ze toch wel vaker van dingen gezegt dat het kankerverwekkend was (weet zo even niet meer wat maar meen ook van cola wat gehoord te hebben). Morgen is de boter voor op je brood weer kankerverwekkend of de joghurt die je eet. Vind dat ze zoiets niet hoeven te vermelden of het moet echt in een zeer hoge mate in de zonnebrand zitten. Maar heb ook altijd zonnebrandcreme gesmeerd en heb gelukkig geen kanker. Vind dat ze soms wel kunnen overdrijven hoor

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Tja...mijn schoonzusje heeft er huidkanker aan overgehouden waarschijnlijk omdat ze als baby/kind teveel in de zon is geweest en te weinig is ingesmeerd.

Denk dat de kans op huidkanker door niet insmeren groter is dan door wel insmeren.
    Dit soort "wetenschappelijke" onderzoeken zijn vaak helemaal niet betrouwbaar. Ze testen bijvoorbeeld hele andere concentraties dan in zonnebrand zit.

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

De kans op kanker door niet smeren lijkt me een stuk groter dan de kans op kanker door wel smeren.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat geloof ik ook ja... Ik denk dat er veel dingen die we dagelijks gebruiken, kankerverwekkend zijn, maar dan veel grotere / geconcentreerdere hoeveelheden.

Dat mensen die niet smeren nooit problemen met de huid hebben gehad, tja: Ten eerste heb je altijd mensen die geluk hebben (niet iedere kettingroker krijgt longkanker) en ten 2e is huidkanker een duidelijk voorbeeld van een 'laat effect' van zonnen. De reactie kan ook pas na 30 - 40 - 50 jaar komen.

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Helaas heb je bij sommige kindjes gewoon geen keus, he...
    Mijn zoon heeft (jammer genoeg) mijn huid- (wit) en haarkleur (rood), dus als ik niet wil dat hij verbrand, zelfs in de schaduw, zal ik wel moeten smeren. Elk uur. Met factor 50.

16. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik snap ook echt wel dat als je kindje erg bleek is en snel verbrand dat je dan niet anders kunt dan steeds maar weer smeren... heel erg logisch!

ik doe het liever niet te vaak, alleen als het echt nodig is...

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    en wat me nog te binnen schoot, in afrika en al die landen komt dat erg weinig voor, en daar smeren ze echt niet hun kids in... je hoort het vaker bij mensen met een lichte huidskleur die altijd al snel rood waren en verbranden in de zon...

nou neemt dat niet weg dat ieder ander het ook kan oplopen, dus ik zet mijn kids niet in de brandende zon om ze lekker bruin te laten worden! voor mijn gevoel is telkens maar smeren met dat spul ook niet gezond...

18. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Het is ook juist het verbranden dat zo slecht is voor je huid.
    Mensen in Afrika hebben dusdanig veel pigment in hun huid dat ze niet (snel) kunnen verbranden. Zij zijn aangepast op hun leefomgeving.
    Naarmate een blank iemand bruiner wordt, zal crème ook steeds minder nodig zijn, omdat het pigment je dan tot op zekere hoogte beschermt. Maar zeker met mijn kind ben ik liever te voorzichtig dan 1 keer niet voorzichtig genoeg...

19. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

Om het uur insmeren?Ik moest mijn kids echt elk half uur of sneller weer insmeren.Die verbrandden heel snel.Net als ikzelf.Ik heb niet veel keus...moet wel smeren.Dus of het nou schadelijk zou zijn of niet.Als ik me niet regelmatig insmeer verbrand ik heel erg.

20. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn kids hebben behoorlijk wat pigment van mij meegekregen...:D ze zijn ook nog nooit verbrand... de armen en benen zijn erg bruin geworden... ik heb van dat nivea spul met factor 50 dat blauwe goedje... gisteren heb ik ze ingesmeerd en mijn jongste dochter kan er niet tegen.. ze krijgt er allemaal bultjes van...

Deel Deze Pagina